سخنگوی وزارت ارشاد تاکید کرد:مصوبه ممنوع‌التصویری خاتمی به تایید رهبری نرسیده/مدیرکل دفتر موسیقی هفته آینده معرفی می‌شود

 

 

بیست و یکمین نشست حسین نوش‌آبادی؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۲۳ آذر) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوش‌آبادی در ابتدای این نشست با اشاره به روز پژوهش (۲۵‌آذر) گفت: این روز به‌عنوان کار سمبلیک از سوی شورای فرهنگ عمومی در سال ۷۹، در تقویم ملی ثبت شد و پس از آن به‌عنوان هفته پژوهش توسط نهادها پیگیری شد و امسال از ۲۲ تا ۲۷ آذر به‌عنوان هفته پژوهش برنامه‌هایی برپا می‌شود. پیشتازی اقتصاد و فرهنگ دانش‌بنیان، پیاده‌سازی نقشه علمی جامع کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات علمی و… همگی نیازمند اقدامات پژوهش‌گرانه است.

او؛ اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری را مهم ارزیابی کرد و در توضیح وظایف وزارت ارشاد در تحقق این سیاست‌ها، گفت: ابلاغ این سیاست‌ها از سوی رهبری و دستور ویژه رئیس‌جمهور و تکلیفی که بر ارشاد معین شده، به‌طور کلی وظایفی را برعهده ما نهاده است. ابتدا در خصوص گفتمان و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی است که وزیر ارشاد به‌عنوان رئیس کارگروه طرح توسعه اقدامات فرهنگی، مبارزه با فساد در برنامه ملی شفاف و سالم‌سازی در تحقق سیاست‌های اقتصادی تعیین شده است.

او مهم‌ترین برنامه‌هایی که در حوزه ارشاد در راستای اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعیین شده است را به‌شرح زیر معرفی کرد: براساس سه بند از بندهای اقتصاد مقاومتی، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی به‌ویژه در محیط‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای و تبدیل آن به‌عنوان یک گفتمان رایج ملی. تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت بهره‌وری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص برجسته.

نوش‌آبادی؛ برنامه‌های عملیاتی ارشاد برای تحقق اهداف و برنامه‌های مصوب و ابلاغیه‌های دولت را اینگونه معرفی کرد: تشکیل کارگروه تفویض اختیار و واگذاری فعالیت‌های فرهنگی در راستای چابک‌سازی ارشاد به منظور ارائه خدمات مطلوب فرهنگی به شهروندان، طراحی و استقرار سامانه و نظام اطلاع‌رسانی در خصوص توزیع منابع، حمایت از تولید آثار رسانه‌ای و فرهنگی با هدف مقابله با رانت و فساد و حمایت از پژوهش‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید فیلم‌های مستند در زمینه ترویج فرهنگ و روحیه کارآفرینی و اشتغال مولد، حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه توسط انجمن سینمای جوان، حمایت از معرفی و ترویج نشان اقتصاد مقاومتی در آثار و محصولات فرهنگی ـ هنری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جشنواره‌های سینمایی برای معرفی افرادی که دارای نشان هستند، حمایت از آثار حرفه‌ای و فاخر متناسب با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در تولید و نشر محتوا در زمینه اقتصاد مقاومتی، حمایت از جشنواره رسانه اقتصاد مقاومتی و ایجاد بخش ویژه در تئاتر فجر و جشنواره هنرهای تجسمی، ساخت سمفونی مشترک با کشورهای خارجی در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی کشور، راه‌اندازی مرکز توسعه صادرات صنایع فرهنگی با هدف صادرات محصولات به خارج از کشور، ایجاد سامانه نرم‌افزار به منظور هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی ایران، بهره‌گیری از ظرفیت استان‌ها در زمینه کشف استعدادهای فرهنگی و شناسایی نخبگان و اعزام آنها به خارج به منظور تقویت و توسعه دیپلماسی فرهنگی.

وی درباره‌ی واکنش و موضع هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد در مقابل درج عکس و انتشار خبرهای سیدمحمد خاتمی در روزنامه‌ی اطلاعات گفت: وزارت ارشاد وظیفه دارد براساس قانون مطبوعات عمل کند. در تبصره دو ماده ۵ مطبوعات نیز تصریح شده که مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاجراست و در صورت تخلف دادگاه نشریات متخلف را می‌تواند تا دو ماه موقتا توقیف کند یا خارج از نوبت پرونده را رسیدگی کند. اما درخصوص ممنوع‌التصویر بودن سیدمحمد خاتمی، مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی که به تایید رهبری رسیده باشد؛ وجود ندارد. در ثانی این مصوبات زمانی لازم‌الاجراست که به تایید رهبری برسد اما تاکنون مصوبه‌ای به تایید رهبری نداشتیم. بنابراین این نظر قضایی در حوزه خودشان قابل پیگیری است. ما براساس مفاد قانون مطبوعات عمل می‌کنیم و دخالتی در این بحث نداریم. قانون به ما راه را نشان می‌دهد. امروز ما مصوبه‌ای برای ورود نداریم. الان نظر مقامات قضایی که در چارچوب مقررات است؛ دنبال می‌شود.

نوش‌آبادی ادامه داد: مطبوعات به لحاظ حساسیت‌ها قانون محکم است در ماده ۴ قانون مطبوعات تصریح شده هیچ مقام دولتی یا غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلبی درصدد اعمال فشار بر مطبوعات براید تا به سانسور نشریات مبادرت کند. ما مطبوعات را در بیان مطالب آزاد می‌دانیم اما این آزادی با قید و شرط است و باید به امنیت ملی و مبانی کشور احترام گذاشت. قانون مطبوعات صراحتا حدود را مشخص کرده است و رسیدگی به جرایم در قانون پیش‌بینی شده است و فراتر از قانون نمی‌توانیم با مطبوعات برخورد کنیم.

سخنگوی ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست ارشاد نسبت به ابراز تمایل کمپانی فاکس برای ورود به بازار سینمای ایران چیست، تصریح کرد: در جریان این پیشنهاد نیستم که با چه هدفی مطرح شده است اما بطور کلی از اینکه بتوانیم با دنیا ارتباط فرهنگی داشته باشیم و از ظرفیت‌های هنری ما استفاده شود، استقبال می‌کنیم. باید این تبادلات و تعاملات بین جمهوری اسلامی ایران و دنیا در حوزه تقریب مناسبات فرهنگی پدید آید. چون یکی از محورهای مهم توسعه روابط با دنیا توسعه روابط فرهنگی است. این مهم به توسعه در ابعاد سیاسی و اجتماعی و تجاری دنیا کمک می‌کند قطعا اگر پیشنهادی شده باشد توسط مراجع ذیربط بررسی شده و به آن پاسخ داده می‌شود.

نوش آبادی با اشاره به پخش تیزر و آگهی رایگان برای محصولات فرهنگی ایرانی توسط شبکه‌های فارسی زبان معاند مجدد تاکید کرد: هرگونه تماس و همکاری ارسال اگهی و مصاحبه و همکاری با شبکه‌های معاند ممنوع است. هم در مصوباتی که در گذشته داریم و هم در تذکراتی که در دولت یازدهم داده شده است؛ هنرمندان باید مراقبت کنند تا بی‌جهت آب در آسیاب دشمن نریزند. چه تبلیغات هنری باشد و چه مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی. همه ممنوع هستند. ما هم برخورد می‌کنیم حتی تا مرحله لغو مجوز و یا پروانه اقدام کرده و مجوز کالایشان لغو می‌شود. هنرمندان باید این مراقبت را داشته باشند که بی‌جهت مشکل درست نکنند. ما تذکر می‌دهیم. اگر تعمدی در ایجاد ارتباط با شبکه‌های معاند و مخالف باشد؛ مطابق مقررات برخورد می‌کنیم.

نوش‌آبادی در توضیح چرایی استعفای برخی از اعضای شواری عالی سینما نیز اظهار داشت: در مورد شورای عالی سینما همانطور که در آیین‌نامه آن مشخص است رئیس جمهور در راس این شورا قرار دارد و آن هم به دلیل اهمیت حوزه سینما و نمایش و حوزه‌های مرتبط با آن است. این شورا از کارشناسان و دست‌اندرکاران سینما تشکیل شده تا برای حل مشکلات و تعیین سیاست‌گذاری و همجنین برخورد با چالش‌های احتمالی اقداماتی صورت دهد. این مسئله که عده‌ای به دلایل مختلف شخصی، کاری یا حرفه‌ای از عضویت در این شورا استعفا بدهند امری طبیعی است و هر شورایی ممکن است با این مسئله مواجه شود البته ما از روند استعفا میان اعضای شورای عالی سینما استقبال نمی‌کنیم مخصوصا اگر به بهانه‌های واهی و غیرحرفه‌ای صورت بگیرد اما مانع استعفا و خروج از شورا نیز نمی‌توانیم بشویم.

وی افزود: به نظر وزارت ارشاد آنها که دلشان برای فرهنگ و هنر کشور می‌سوزد باید مشکلات و نارسائی‌ها را تحمل کنند تا به سمت حل آنها برویم هیچ مشکلی تاکنون با استعفا حل نشده هرچند خوشبختانه در کشور ما نخبه و هنرمند کم نیست و می‌توان خلاء مستعفی‌ها را پر کرد اما امیدواریم با همدلی بیشتر اهالی سینما و اعضای شورا به اهداف و برنامه‌هایی که برای شورا داریم؛ برسیم.

او در خصوص روند بازسازی تئاترشهر نیز تصریح کرد: بخش مهم و اعظم این بنا بازسازی شده و مشکل ساختمانی و فیزیکی آن مرتفع گردیده است حتما بعد از اتمام کارهای مرتبط بخش‌های باقی‌مانده که قبل از برگزاری جشنواره تئاتر فجر خواهد بود؛ شاهد استفاده حداکثری از سالن‌های تئاتر شهر هستیم.

سخنگوی وزارت ارشاد سپس توضیحاتی درباره آخرین اخبار جشنواره فیلم فجر ارائه و بیان کرد: تاکنون ۲۶۱ فیلم برای جشنواره ارسال شده. این فیلم‌ها توسط هیات انتخاب فیلم‌ها در حال بررسی هستند و کارشناسان ذیربط کار انتخاب فیلم‌ها را آغاز کرده‌اند البته با توجه به حجم کمی وکیفی فیلم‌های ارسالی مطمئنا کارسختی مقابل هیات انتخاب قرار دارد.

نوش‌آبادی ادامه داد: از این ۲۶۱ فیلم ۷۷ فیلم در بخش سودای سیمرغ ۳۱ اثر سینمایی در بخش نگاه نو(فیلم اولی‌ها) ۶۸ اثر در بخش هنر و تجربه، ۸۵ فیلم مستند برای سینما حقیقت حضور دارند. امسال حضور اکثر هنرمندان و بزرگان سینما مطمئنا باعث بالارفتن کیفیت و محتوای جشنواره فیلم فجر می‌شود و اعتبار ویژه‌ای به این دوره از جشنواره می‌دهد.

او در پاسخ به سوال درباره چرایی عدم معرفی هیات انتخاب فیلم‌ها گفت: اسامی اعضای هیات انتخاب فیلم‌ها محرمانه نیست فقط هنوز به دلایلی این اسامی اعلام نشدند چون معمولا با معرفی شدن اعضا شائبه‌هایی درباره لابی پشت صحنه و رایزنی‌های مختلف وجود دارد اما قطعا اسامی هیات انتخاب فیلم‌ها در روزهای آتی رسانه‌ای می‌شود.  حساسیت بر این موضوع نیز با توجه به نزدیک شدن به حال و هوای جشنواره نیز طبیعی است.

نوش‌آبادی درباره تاریخ انتخاب مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم گفت: همانطور که قبلاً هم اشاره شده بود، مدت حضور قانونی سرپرست دفتر موسیقی سپری شده و قطعاً هفته آینده مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی خواهد شد.

او به فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر هم گریزی زد و توضیح داد: تا هفته گذشته ۳۷ هزار و ۶۵۰ نفر عضو صندوق اعتباری هنر تحت حمایت بودند که از این تعداد دو هزار و ۱۴۷ نفر مشمول بیمه تامین اجتماعی، ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر مشمول بیمه تکمیلی شده‌اند. به طور کلی ما تا پایان سال ۵۰ هزار نفر را تحت پوشش فعالیت‌های صندوق قرار دادیم که به اعتقاد من کار بسیار بزرگی است و امیدوارم در ماه‌های آینده نیز شاهد فعالیت‌ها و کارهای بیشتری از صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان باشیم.

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی حواشی پیش‌آمده پیرامون مجموعه «شهرزاد» نیز تصریح کرد: طی روزهای اخیر خبرها و حاشیه‌هایی مبنی بر توهین این سریال به مردم شریف استان کرمان منتشر شده که موجب پدید آمدن شائبه‌هایی نیز شده است. به هر حال آنهایی که در جریان این سریال هستند، می‌دانند که در این سریال توهینی به مردم شریف کرمان نشده است و به اعتقاد من سریال «شهرزاد» یکی از پرمخاطب‌ترین و باکیفیت‌ترین سریال‌هایی است که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است. البته در بعضی از نقدهایی هم که مطرح‌ شده، کارگردان پاسخ داده که منتقدان عجله نکنند زیرا در قسمت‌های آینده این سریال شاهد تعریف و تمجیدهایی از مردم دوست‌داشتنی کرمان خواهیم بود که شائبه توهین را به طور کامل از بین خواهد برد.

نوش‌آبادی ادامه داد: آنچه موجب شائبه توهین شده به هیچ عنوان عمدی نبوده بلکه بیان یک موضوع در یک زمان تاریخی توسط یکی از شخصیت‌ها بوده که من معتقدم سازندگان سریال به هیچ عنوان قصدی برای توهین نداشته‌اند. بنابراین اگر مردم شریف کرمان صبر کنند، خواهند دید که در قسمت‌های آینده نیز از آنها تجلیل نیز به عمل خواهد آمد.  

او همچنین درباره رعایت چارچوب‌های مرتبط با حجاب و ایرادهای احتمالی و شائبه‌های ایجاد شده پیرامون این موضوع در سریال مذکور  نیز بیان کرد: به اعتقاد من چارچوب‌های حجاب در سریال «شهرزاد» رعایت شده است. اتفاقاً در مجوزی هم که برای پخش این سریال به صاحبان اثر ارائه شده، تاکید بر رعایت شئونات دینی و حجاب به عوامل سازنده این مجموعه اعلام شد؛ ضمن اینکه بهتر است دنبال حداکثرها در فیلم‌ها نباشیم، چون دنیای هنر جایی نیست که همه این اندیشه‌های ارزشمند را بتوانیم در قالب یک فیلم بگذاریم. مطمئن باشید کارگردان سریال «شهرزاد» آگاه به مسائل شرعی است و هنرمندان مجموعه نیز خوب می‌دانند که باید حداقل‌ها را در مسائل شرعی رعایت کنند گرچه مطلوب ما همان حداکثرهاست، اما همین که بتوانیم حداقل‌ها را رعایت کنیم، خود می‌تواند هدایت‌کننده خوبی برای تحقق آرمان‌های حداکثری ما باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین پیشنهاد تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه کتاب و تکثیر و توزیع غیرقانونی آثار نویسندگان در بازار از سوی معاون امور فرهنگی این وزارتخانه را مهم ارزیابی کرد و گفت: کتاب ارزشمندترین و پایدارترین محصول فرهنگی است و تعرض به آن، به هر شکل و بدون اجازه صاحب اثر، تخلف و جرم است و کسی حق ندارد آثار نویسندگان را به صورت غیرقانونی تکثیر و توزیع کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد دارد ناشران و کتابفروشان، پرچمداران سربازان فرهنگ این کشور هستند و حمایت از حقوق مادی و معنوی آنها از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: پیشنهاد مذکور پیرو تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات مربوط به بعضی از نهادها و صنوف از جمله دادسرای رسانه ارائه شده است. البته موضوع این پیشنهاد به سال ۹۲ و بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب تهران برمی‌گردد که در دیدار اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با ایشان، آنها درخواست تشکیل دادگاه کتاب را مطرح کردند که با حضور هیات منصفه، جرایم مربوط به این حوزه مورد رسیدگی قرار گیرد؛ ضمن آنکه جایگاه و اعتبار پدیدآورندگان کتاب هم حفظ شود. لازم است که قوه قضاییه با بکارگیری قضات آموزش دیده در حوزه فرهنگ و برخورد متناسب با جایگاه اهل قلم و با عنایت به اهمیت مساله کتاب در جامعه، شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات کتاب را تشکیل دهد.

نوش‌آبادی همچنین از برگزاری دو جشنواره در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: کنگره ملی شعر عفاف و حجاب در شاخه‌ها و قالب‌های مختلف از سوی کارگروه مد و لباس برگزار می‌شود و اشعار برتر در ١٧ دی معرفی می‌شود. همچنین جشنواره پوشاک اقوام ایرانی از ٧ دی و جشنواره مدهامتان از ٢۴ تا ٢٧ آذر در اصفهان با پیام مراجع آغاز می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *