راهیابی اختراع پزشک تربت حیدریه به جشنواره بین المللی اختراعات

تربت حیدریه – ایرنا – اختراع عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به مرحله نهایی جشنواره بین المللی جایزه بزرگ اختراعات کشور راه پیدا کرد.

 

 

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، ایده دکتر حسن اژدری زرمهری، با عنوان 'اورکسین آ' یا 'آگونیست گیرنده نوع ۱'، به عنوان داروی ضد درد، موفق شد به مرحله نهایی نخستین رویداد جایزه بزرگ اختراعات بین المللی در کشور راه یابد.
این پزشک مبتکر در خصوص ایده خود گفت: داروهای خانواده اپیوئیدی موجب ایجاد بی­دردی شدید شده و موثرترین شیوه کاهش درد هستند که در این میان مورفین بهترین داروی ایجادکننده بی­دردی شناخته شده، اما ایجاد مقاومت و وابستگی به آنها استفاده مکرر از آنها را محدود می کند.
اژدری زرمهری افزود: شناسایی دارویی که بتواند بی­دردی شدید در حد مورفین ایجاد کند ولی عوارض جانبی تحمل و وابستگی به آن را نداشته و یا اینکه اثرات تحمل و وابستگی به مرفین را کاهش دهد از راهبردهای اصلی تحقیقات در زمینه درد است.
وی گفت: بررسی اورکسین آ در سال ۱۹۹۸ توسط دو تیم تحقیقاتی جداگانه در ژاپن و آلمان در نورون‎های هیپوتالاس، نشان داد که در پردازش درد دخیل است و مطالعات این آزمایشگاه و دیگران این موضوع را ثابت کرده است که در حد مورفین ایجاد بی­دردی می کند.
وی افزود: اینکه آیا استفاده مکرر از این دارو ایجاد عوارض جانبی تحمل و وابستگی را به دنبال دارد یا نه و یا اینکه اثرات تحمل و وابستگی به مرفین را کاهش دهد در حال انجام است و این اثرات که از مسیر گیرنده ۱ انجام می شود اثبات شده است.
اژدری زرمهری گفت: با این وجود مطالعات در زمینه کاربردی کردن اورکسین آ یا آگونیست گیرنده نوع ۱ برای برطرف کردن درد در کلینیک انجام نشده و می توان در استفاده از آن به عنوان داروی ضد درد یا مدل سازی نانوذراتی که گیرنده شماره ۱ اورکسین آ را فعال کند و سبب بی دردی شود گام برداشت و به آن به عنوان فرصت جدید درمانی امیدوار بود.
جشنواره بین المللی جایزه بزرگ اختراعات ایران با حضور مخترعان، متخصصان و سرمایه گذاران و با حمایت سازمان ها و نهادهای علمی و فناوری کشور و استادانی همچون پروفسور مجید سمیعی، برترین جراح مغز و اعصاب جهان پایه گذاری شده است.
بیش از دو هزار ایده و اختراع از داخل و خارج کشور به نخستین دوره این جشنواره ارائه شده که در سه مرحله جداگانه باهم به رقابت می پردازند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه و جمیعتی در حدود یک میلیون نفر در مناطق جنوبی استان خراسان رضوی را زیر پوشش خدمات خود دارد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *