نکوداشت استاد فرهاد فخرالدینی با حضور هنرمندان

 

سرویس فرهنگی – هنری:

” شب فرهاد فخرالدینی”، رهبر ارکستر ملی ایران، با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و جمعی از پیشکسوتان موسیقی ایرانی در بنیاد موقوفات افشار و با همکاری مجله بخارا برگزار و از استاد فخرالدینی تجلیل شد.

علی دهباشی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در ابتدای این نشست درباره زندگی و فعالیت‌های هنری استاد فخرالدینی صحبت کرد.

در این مراسم استاد محمد رضا شجریان هم در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این برنامه گفت: دوستی من با آقای فخرالدینی به چهل و هشت سال قبل باز می‌گردد و سابقه این سالها دوستی باعث شد که ما آثار خوبی از موسیقی به این مرز و بوم تقدیم کنیم.

شجریان افزود: هر چه در موسیقی دارم از استاد عبدالوهاب شهیدی و سپس از استاد فخرالدینی است که سالهای دور با هم در رادیو کار می کردیم.

در ادامه این مراسم کامبیز روشن روان و لوریس چکناواریان هم در سخنانی کوتاه از دوستی و منش اخلاقی فخرالدینی صحبت و بر اهمیت و بینش موسیقیایی استاد تاکید کردند.

همچنین محمد موقتیان خطاب به استاد فخرالدینی گفت: خوشابه حالت که سرود هستی را به نام مملکت ما نواختی و همین را پی بگیرید. سپس نماهنگی از ارکستر استاد فخرالدینی که رهبری موسیقی سریال سربداران را بر‌عهده داشت‌، پخش شد.

محمد سریر هم در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به شخصیت‌های مهم حوزه موسیقی در ایران که در این برنامه حضور یا‌فتند، گفت : شرایط و مقاطعی می‌طلبد که شخصیت‌های مهمی به وجود بیاید و استاد فخرالدینی در چنین شرایطی به وجود آمدند اما تمام ظرفیت هنری ایران هنوز شناسانده نشده است.

وی همچنین تاکید کرد: رهبر ارکستر تمام احساسات جمع را در آن قطعه موسیقی تجلی می دهد و استاد فخرالدینی نیز احساسات جمع را در ارکستر تجلی می دهد. حسن ناهید نیز در این برنامه به سابقه دیرینه خود و سالهای آشنایی و دوستی‌اش با استاد فخرالدینی اشاره کرد.

هوشنگ کامکار نیز در این برنامه با اشاره به تعریف موسیقی ملی ایران گفت : موسیقی ملی باید بر اساس تمام دانش موسیقیایی جهان باشد و از تمام آنها استفاده کند و آن فرد سازهای ایرانی را نیز به خوبی بشناسد و در نهایت هویت ملی را در کارش مشخص کند و اگر کسی آن موسیقی را می‌شنود، بداند که این موسیقی برای کدام کشور است.

وی تاکید کرد: استاد فخرالدینی زحمات بسیاری برای معرفی موسیقی ملی ایران کشیدند. فاطمه معتمد آریا نیز از استاد فخرالدینی به عنوان یکی از چهره های ماندگار موسیقی ایران یاد کرد. در ادامه این برنامه کیوان ساکت به اجرای موسیقی پرداخت.

سپس سالار عقیلی به همراه گروه موسیقی خود چند قطعه برای حضار اجرا کرد. در ادامه این برنامه از دو جلد کتاب فخر‌الدینی با عنوان” هارمونی موسیقی در ایران” و “تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی در ایران” رونمایی شد.

در پایان این برنامه فرهاد فخرالدینی در سخنانی کوتاه از تمامی حضار و استادان موسیقی که در این برنامه شرکت کر‌دند تشکر کرد و گفت : همه ما خاطرات شیرین و بدی در طول عمرمان داریم اما مرور خاطرات شیرین بسیار جذاب است. امشب شاید بلندترین قله خاطرات من با حضور دوستان عزیزم در اینجا شکل گرفت و وقتی که یاد روزهایی که با شجریان عزیز بودم می افتم به وجد می آیم.

وی همچنین گفت : من خیلی زود کار تدریس را شروع کردم و خیلی سختکوش بودم، برای اینکه با عشق و میل کار می کردم و هنوز هم به این شیوه کارمی کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *