وزیر دولت اصلاحات در گفت و گو با ایلنا:سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد دلاری برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی/ فاینانس، تنها فرمول خرید هواپیما


وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با بیان اینکه بخش خصوصی در این شرایط توان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سنگین را ندارد، گفت: برای تحقق نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد، به سرمایه گذاری و اعتبارات ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد دلاری نیاز داریم اما موجودی کشور در دو برنامه به چیزی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار می‌رسد بنابراین در طول ۱۰ سال باید ۴۰۰ میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری کرد تا منابع مالی تامین شود.

احمد خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به لزوم سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد دلاری در دو بخش راه آهن و ناوگان هوایی تا افق ۱۴۰۴، اظهار کرد: مشخص است که در این شرایط بخش خصوصی توان چنین سرمایه گذاری را ندارد و باید یک واسطه‌ای باشد که نقش تامین کننده مالی را ایفا کند.

وی تاکید کرد: تامین کنندگان مالی و فاینانسر‌ها هم تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور به ثبات نرسد، به پروژه‌های چند ده میلیون دلاری ورود نمی‌کنند.

عضو کابینه دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر بهترین راهکار در حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی خرید فایناسی هواپیما است، گفت: در حال حاضر فاینسرهایی هستند که تامین مالی می‌کنند و از سوی دیگر دولت هم می‌تواند به طور مستقیم با شرکت‌های بزرگ بویینگ و ایرباس مذاکره کند. بنابر این دولت پروسه خرید را فراهم کند و در این میان فاینانسر‌ها هزینه خرید را تامین و ایرلاین‌های داخلی هم با خرید اقساطی، صاحب هواپیما می‌شوند.

خرم با بیان اینکه این راهکار، بهترین فرمول برای خرید هواپیما است، ادامه داد: البته استفاده از این فرمول مستلزم این است که هزینه ۱۰ درصد از خرید هواپیما در ابتدای معامله پرداخت شود.

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات افزود: امروز به ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز نداریم و این تعداد هواپیما برای افق ۱۴۰۴ تعریف شده است. در حال حاضر ۲۳۵ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشورمان فعال است که بیش از ۱۲۰ فروند این ناوگان زمین گیر است و با چیزی حدود ۱۱۰ فروند هواپیما پرواز‌ها برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مقطع و شرایط، با ۲۰۰ فروند هواپیما می‌توان این صنعت را گسترش داد و به تقاضای موجود در بازار جواب داد اما باید به مرور تعداد ناوگان را افزایش دهیم و رود‌های جدید باید تعریف شود که این هم مستلزم ایجاد و گسترش روابط با سایر کشور‌ها است و در فضای عدم اعتماد و فضای اجماع علیه ایران امکان این همکاری وجود ندارد.

خرم با بیان اینکه در بخش ریلی تجربه علمیاتی شدن فاینانس و تامین ناوگان از این طریق را نداریم، گفت: مگر اینکه یک تضمین‌های محکمی داده شود که بازپرداخت تضمین شود.

وی با تاکید بر اینکه این تصور که درهای کشورمان به روی دلار‌ها و یورو‌ها باز می‌شود و سرمایه کشورهای خارجی به سمت بازارهای ایران سرازیر می‌شود، اشتباه است، اظهار کرد: به طور قطع سرمایه گذاری در ایران و فایناس کردن پروژه‌ها مطابق یک برنامه صورت می‌گیرید که غربی‌ها بر آن نظارت خواهند داشت و بخشی از مشکلات رفع می‌شود و نباید انتظار داشته باشیم که پس از اجرایی شدن برجام تمام مشکلات در زمینه سرمایه گذاری بر روی پروژه‌ها مرتفع می‌شود.

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات ادامه داد: برای تحقق نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد، به سرمایه‌گذاری و اعتبارات ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که موجودی کشور در دو برنامه به چیزی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار می‌رسد بنابراین در طول ۱۰ سال باید ۴۰۰ میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری کرد و تامین مالی شود.

وی با تاکید بر اینکه فضای کشور ما فضای آرام، پایدار و فضای سرمایه گذاری نیست، اظهار کرد: حتی سرمایه گذاران داخلی هم در این شرایط تمایل به سرمایه گذاری در کشورهای خارجی دارند.

خرم تاکید کرد: در کشور ما تا زمانی که برخی در مجلس اوضاع را بهم می‌ریزند و بیرون از مجلس تندی می‌کنند و زیر قول و وعده‌ها می‌زند نمی‌توان از پول‌های سرگردان در دنیا در قالب فاینانس و سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *