یادداشتی از بهراد بهشتی درباره انتخابات؛ تنظیم فهرست‌های حداقلی برای تبدیل تهدید به فرصت

 

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای چنین شرایطی باید کاملاً آمادگی داشته باشند و به سرعت با تنظیم فهرست‌های حداقلی و معرفی آن به مردم، این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت بهراد بهشتی به شرح زیر است:

یکم: در واپسین روز اردیبهشت ماه سال ۹۲ خبر رد صلاحیت عجیب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، شوک بزرگی در عرصه سیاست ایران به وجود آورد و ناظران و بازیگران این عرصه را در بهت و حیرت فرو برد؛ اما رخداد عجیب‌تر اینکه این شوک و ناباوری دیری نپایید و اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان توانستند دست در دست هم آن اتفاق را مدیریت کنند.

دوم: وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان و تاکید بدنه اجتماعی این جریان بر ضرورت وحدت، فداکاری محمدرضا عارف، هوشیاری حجت‌الاسلام روحانی در انتخاب شعار‌ها و برنامه‌های انتخاباتی، درایت و خویشتنداری آیت‌الله هاشمی و نیز مدیریت درخشان و محبوبیت فراگیر سیدمحمد خاتمی توانست کاری کارستان کند.

سوم: البته اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی آنان برای رسیدن به این نقطه، هزینه گزافی پرداخته بودند اما درس‌های بزرگی نیز فراگرفته بودند. گفتمان خانه‌نشینی و قهر با صندوق‌های انتخابات که اوج آن در انتخابات دومین شورای شهر در سال ۸۰ رخ نمود و تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ نیز در میان برخی مردم و نخبگان سیاسی به چشم می‌خورد. در کنار خودزنی‌ها و اختلاف‌ها و وزن‌کشی‌های درون‌گفتمانی که در انتخابات سال ۸۴ به اوج خود رسید، سرنوشت تلخی برای ملت و اصلاح‌طلبان رقم زد.

چهارم: ردصلاحیت‌های انتخابات پیش روی مجلس اگرچه شوک دوباره‌ای به فضای سیاسی و اجتماعی کشور وارد کرده است، اما با توجه به دلواپسی رقیب از جایگاه بر‌تر اجتماعی اصلاح‌طلبان، چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود.

پنجم: کارگزاران دولت و در رأس آنان رئیس جمهوری به اقتضای سوگند خود در پاسداری از قانون اساسی و دفاع از حقوق ملت، باید محکم و استوار در برابر این تضییع آشکار حقوق ملت بایستند و با تدبیر و رایزنی زمینه بازگشت همه کسانی را که به ناحق از این گردونه حذف شده‌اند، فراهم آورد.

ششم: این احتمال جدی است که رایزنی‌های رئیس جمهوری تا حدی به ثمر بنشیند و شمار محدودی از کسانی که صلاحیت آنان احراز نشده است، به عرصه رقابت بازگردانده شوند. البته ممکن است این فرایند احتمالاً تا روزهای پایانی منتهی به آغاز تبلیغات به تاخیر بیفتد اما اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای چنین شرایطی باید کاملاً آمادگی داشته باشند و به سرعت با تنظیم فهرست‌های حداقلی و معرفی آن به مردم، این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

لازمه این روش زنده نگاه داشتن بذر امید در دل جامعه و پرهیز از خودزنی، اختلاف‌افکنی و تزریق یأس و ناامیدی به مردم است. ما آموخته‌ایم که برای پیروزی درعرصه سیاست، باید سطح توقع‌های خود را کاهش داده و صبر و خویشتنداری و آرامش پیشه کنیم.

مهم این است که در مدت باقی مانده و تا تعیین تکلیف نهایی سرنوشت محذوفان از گردونه انتخابات، تمام همت نخبگان و اصلاح‌طلبان باید مصروف امید‌بخشی به بدنه اجتماعی و آماده سازی آنان برای مشارکت حداکثری در بزنگاه سیاسی باشد.

فراموش نکنیم عقلانیت، آمادگی و امیدواری سه عنصر اساسی برای مدیریت وضعیت پیش روست.

 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *