پاسخ صریح زنگنه به ادعای محافل شایعه ساز

  محکومیت حدود ۵۰ میلیارد دلاری ایران در داوری قرارداد کرسنت  کذب است
  ضمن قدردانی از منتقدان دلسوزآماده مناظره  با مخالفان قراردادهای نفتی هستیم
  با حفظ الزامات شورای عالی امنیت ملی، توضیحاتی درباره قرارداد کرسنت ارائه می‌کنم
  حدود ۴ میلیارد دلار طلب نفتی از شرکت‌های مختلف خارجی وصول می شود
 آماده مذاکره با عربستان برای حل مشکلات عرصه قیمت گذاری نفت هستیم
 جلوی امضای قرارداد به روش مشارکت در تولید با هندی ها را گرفتم

نیم نگاه
عرضه چند نرخی بنزین و فرآورده‌های نفتی منجر به فساد می‌شود
با حفظ الزامات سوی شورای عالی امنیت ملی، توضیحاتی درباره قرارداد کرسنت ارائه می‌کنم
محکومیت حدود ۵۰ میلیارد دلاری ایران در داوری قرارداد کرسنت را رد می کنم
ایران از مذاکره با کشورهای اوپک به منظور همگرایی بیشتر در بازار نفت استقبال می کند
لغو شدن کنفرانس  قراردادهای نفتی به دلیل عدم صدور روادید توسط انگلیس بوده است.
 آماده مذاکره با منتقدان و مخالفان قراردادهای نفتی هستیم
در مکاتبه با رئیس رسانه ملی درخواست کردیم که جلسات مناظره‌ای با حضور منتقدان و مخالفان قراردادهای نفتی ترتیب داده شود
از تمامی انتقادات منتقدان دلسوز استقبال می‌کنیم و هیچ‌ گونه مشکلی برای مذاکره نداریم.
حدود ۴ میلیارد دلار طلب نفتی از شرکت‌های مختلف خارجی وصول می شود
آغازپاکستان برای واردات گاز ایران تخلفاتی کرده و قطعا باید خسارات آن را هم پرداخت کند.

وزیر نفت از نیاز به سرمایه گذاری ٢٠٠ میلیارد دلاری برای توسعه میدان‌های مشترک و بالا بردن ضریب بازیافت مخازن نفتی و همچنین رسیدن به اهداف توسعه‌ای طی سال‌های آینده خبر داد و گفت: منابع داخلی برای تأمین این مقدار سرمایه کافی نیست و باید از منابع خارجی استفاده کنیم.
بیژن زنگنه همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشستی با اصحاب رسانه، با اشاره به اقدام‌هایی که از سوی برخی کشورها برای کاهش رجوع سرمایه گذاران به ایران انجام می‌دهند، تصریح کرد: برخی از این کشورها می‌گویند می‌خواهیم سهام شرکت ملی خود را بفروشیم که تحلیل‌ها نشان می‌دهد این کشورها به دنبال این هستند تا رغبت سرمایه گذاران را برای حضور در ایران کاهش دهند.
وی با بیان اینکه اوایل سال ٩۵، فازهای ١٧ و ١٨ نیز به صورت رسمی افتتاح می‌شود، تصریح کرد: چنانچه مشکلات مالی نبود، امسال نیز ۴ فاز ١٩ (معادل دو فاز) ٢٠ و ٢١ نیز وارد مدار می‌شدند، اما به دلیل مشکلات مالی، سال آینده این فازها نیز وارد مدار می‌شوند. وزیر نفت با اشاره به نیاز ٣٠ میلیارد دلاری برای توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی تصریح کرد: برنامه کلی ما این است که ١٠ فاز باقیمانده پارس جنوبی جز فاز ١۴ تا پایان دولت یازدهم وارد مدار شود که با اجرای آنها از نظر برداشت روزانه، دغدغه عقب ماندگی برداشت از این میدان مشترک را نخواهیم داشت.
وزیر نفت با بیان اینکه متن مدل جدید قراردادهای نفتی یک متن کاملاً حقوقی و تخصصی است، تأکید کرد: هنوز قراردادی بر مبنای این مدل امضا نشده و نگرانی در این باره قابل رفع است.
 زنگنه با بیان اینکه یکی از انتقادهای وارد به قراردادهای جدید، سقف باز آنهاست، گفت: در دولت گذشته، پنج قرارداد به شکل «OPEN CAPEX» امضا شد، اما کسی انتقادی نکرد که البته شاید بگویند در آن مقطع نمی‌دانستند این قراردادها منطقی نیست.زنگنه با بیان اینکه برخی دیگر انتقادهایی را درباره اینکه این قراردادها همانند مشارکت در تولید است عنوان می‌کنند، آن را تأیید نکرد و افزود: در دولت گذشته قرار بود قراردادی با این روش با هندی‌ها امضا شود که به مرحله آخر نیز رسید؛ اما من با آغاز به کار دولت یازدهم جلوی این قرارداد را به دلیل مدل مشارکت در تولید، گرفتم. وی با تأکید بر اینکه ما همیشه در زمینه بحث قراردادهای نفتی شفاف بوده ایم و سعی کرده ایم با شفافیت به انتقادها پاسخ دهیم، گفت: آمادگی داریم به انتقادها درباره جزئیات این قراردادها پاسخ دهیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *