پول‌های نفت کجاست؟

 

آرمان- سارا خوشنویس: دیروز رئیس‌جمهور به یزد رفت؛ شهر هموطنان خونگرم و آرام که صبوری شاخصه اصلی آنهاست. دیروز البته محمدرضا عارف نیز در کنار رئیس‌جمهور بود تا او را درشهر زادگاهش همراهی کند. شاید این همراهی در راستای به نمایش گذاشتن این جمله آیت‌ا… هاشمی پس از انتخابات بود: «رقابت‌ها تمام شد؛ دوران همکاری فرا رسیده است.» حسن روحانی پیش از رسیدن به یزد، با انتشار عکسی که در هواپیما درکنار عارف نشسته است، آورد: «هم‌اکنون اغاز سفر کاروان تدبیر و امید به یزد، شهر دارالعلم و دارالعباده.» رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در یزد هم بر یک نکته بیش از هر چیز تاکید داشت و آن هم بالا بردن تحمل در جامعه بود که شاید مخاطب او آن دسته از تندروها بودند که در روزهای گذشته بنرهای استقبال از رئیس‌جمهور را پاره کرده بودند. به هر حال در بدو ورود روحانی به یزد، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مقامات و مسئولان ارشد محلی آنها را مورد استقبال قرار دادند.

پیروزی بزرگی در اخلاق رقم خورده است

رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد با اشاره به اینکه پیروزی بزرگی در اخلاق در انتخابات ۷ اسفند رقم خورده است، گفت: مردم قهرمان ما حماسه بزرگ دیگری در این روز آفریدند. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به انتخابات ۷ اسفند اظهار کرد: همانطور که مردم در سال ۹۲ حماسه آفریدند در این انتخابات هم حماسه آفریدند، در انتخابات ۹۲ برادر عزیز من دکتر عارف هم نقش بسزایی داشت. رئیس‌جمهور ادامه داد: بعد از رهبری که نقش اصلی را در حرکت مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای داشت همه بزرگان و نخبگان این کشور و به ویژه افتخارات این شهر مردم را برای حضور و خلق یک حماسه بزرگ دعوت کردند. روحانی با اشاره به نمایندگان استان یزد در مجلس خبرگان رهبری، در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اظهار کرد: در دورانی که من در مجلس حضور داشتم بزرگانی مثل شهید سید رضا پاک‌نژاد و برادر عزیز من رئیس دولت اصلاحات از اردکان در مجلس حضور داشتند. ایران قهرمان خدمتگزاران خود و آنهایی که برای عظمت ایران تلاش کردند را هیچگاه فراموش نخواهد کرد و هیچ کس هم نمی‌تواند نام و عظمت کسانی را که به مردم خدمت کرده‌اند را خاموش کند. وی با بیان اینکه مردم قهرمان ایران در ۷ اسفند کار عظیمی کردند و دنیا را به حیرت واداشتند گفت: در این انتخابات هیچ جناحی شکست نخورد و همه جناح‌ها پیروز شدند. در این انتخابات اخلاق بر بد اخلاقی و اعتدال و میانه روی بر افراط پیروز شد. اکنون باید برای ساختن ایرانی سربلند‌تر و آبادتر دست به دست هم دهیم و با وحدت و هماهنگی و اتحاد ایران را بسازیم.

رای مردم رای به عقلانیت و امید به آینده

وی با اشاره به اینکه رای مردم رای به عقلانیت و منطق و امید به آینده بود افزود: امروز روح و امیدی جدید در کالبد این کشور دمیده شده است. دل‌ها را باید از کینه بشوییم. امروز روز وحدت و اتحاد است. باید قدردان نعمت بزرگی که خداوند در این انتخابات به ما داد باشیم. قدردانی این نعمت هم این است که به مردم خدمت کنیم. رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: دولت آماده همکاری بیشتر با مجلس دهم است. مجلس دهم و دولت یازدهم در کنار هم برای حل مشکلات کشور بیش از گذشته تلاش می‌کنند. رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به رکود جهانی و کاهش قیمت نفت به یک ششم خاطرنشان کرد: در طول یک سال و نیم گذشته تمام کشورهای نفت خیز دچار مشکل شده‌اند. وی در ادامه خطاب به کسانی که می‌گویند دولت یازدهم چه کرده گفت: باید به این آمار توجه شود. دولت یازدهم کشور را با نفت ۲۵دلاری اداره کرده است و ارزش پول ملی و ثبات و آرامش بازار و روند کاهش تورم را حفظ کرده است. درست است که مردم مشکلات فراوانی دارند من همه اینها را قبول دارم اما به کسانی که انصاف را در انتخابات رعایت نکرده و با بوق‌هایی که در اختیار داشتند بی‌انصافی کردند می‌گویم در دوران وفور، قیمت نفت در سال‌های گذشته و مشخصا در سال ۹۰ که درآمدهای نفتی ۱۲۰ میلیارد دلار بود هیچ اشتغالی درست نشد. من به مردم قول می‌دهم که سال ۹۵ سال رونق اقتصاد ایران خواهد بود. وی همچنین تاکید کرد: ما به اتحاد و وحدت، انسجام، همدلی و همزبانی نیاز داریم و باید به سمت رونق اقتصادی و اشتغال و جذب سرمایه داخلی و خارجی حرکت کنیم. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود امنیت در کشورمان گفت: در این انتخابات در سراسر کشور امنیت برقرار بود و ما باید به این امنیت افتخار کنیم و باید از همه قهرمانانمان از سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تشکر کنیم که این امنیت و ثبات در سایه تلاش آنها و انسجام و وحدت ملی به دست آمد.

باید تحمل در جامعه افزایش پیدا کند

رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار علما، ایثارگران و برگزیدگان استان یزد گفت: با وجود مشکلات گسترده اقتصادی ناشی از کاهش شدید درآمدهای نفتی و در سایه صبر و استقامت مردم، کمک صاحب‌نظران و تلاش دولتمردان، توانستیم شرایط سخت سال ۹۴ را مدیریت کنیم و این درحالی بود که برخی اشاره می‌کردند که با این کاهش درآمدها، دولت حتی قادر به پرداخت حقوق کارمندان و تامین بودجه‌های عمرانی نیست. روحانی با تاکید برضرورت تقویت امید در جامعه و میان مردم اظهارداشت: در سالی که گذشت توانستیم پرونده هسته‌ای را با موفقیت حل کنیم و امروز هیچ مسئول و صاحب‌نظری در دنیا نیست که بگوید جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات شکست خورده یا عزتش از بین رفته است. دولت تجلی اراده مردم در صحنه است و زمانی موفق خواهد بود که مردم با اراده در عرصه‌های مختلف اداره کشور حضور پیدا کنند. روحانی ضمن قدردانی از ملت ایران برای حضور پرشور و با نشاط در انتخابات هفتم اسفند، انتخابات را موجب ایجاد نشاط عمومی در جامعه دانست و گفت: اگر انتخابات در نظام جمهوری اسلامی وجود نداشت نظام اسلامی تضمین نمی‌شد و امید ملت دوام نمی‌یافت. رئیس‌جمهوری انتخابات و صندوق رأی را موجب تقویت امید ملت و تضمین نظام دانست و خاطرنشان کرد: در انتخابات هفتم اسفند، ملت ایران با حضور خود به دنیا اعلام کرد که اگر مشکلی هم در کشور وجود دارد آن را با زبان قانون بیان خواهد کرد. شاید در بررسی صلاحیت‌ها و مراحل گوناگون انتخابات اشکالاتی وجود داشت اما باز هم هیچ کس اقدامی غیرقانونی انجام نداد و این تدبیر و قانونمند بودن مردم بسیار ارزشمند است. رئیس‌جمهوری از وزیر امور خارجه به خاطر موفقیت برجام و از وزیر کشور به خاطر برگزاری خوب انتخابات تقدیر و تشکر کرد و گفت: بسیاری از امور در کشور وجود دارد که موجب سختی‌های فراوانی برای دولت است اما اقدامات هنرمندانه و خوبی از طرف کارگزاران و مردم برای عبور از این مشکلات انجام گرفته و امروز عقلانیت در کشور بیش از گذشته حاکم شده و این بسیار ارزشمند است. روحانی با تاکید بر اینکه باید تحمل در جامعه افزایش پیدا کرده و آرا، افکار و نظرات گوناگون مطرح و محترم شناخته شوند، تاکید کرد: باید در عین حالی که در موضوعات مختلف نظرات گوناگون داریم با هم رقابت کرده و همدیگر را تحمل کنیم و زمانی که انتخابات به پایان رسید رقابت‌های انتخاباتی باید پایان یافته و به فکر ساختن کشور باشیم.


چه کسانی اجازه فروش نفت به زنجانی داده بودند؟

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: برداشتن تحریم‌ها سخت بود چون عده‌ای نمی‌خواستند. رئیس‌جمهور عصر دیروز در جلسه توسعه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان یزد حضور یافت و سخنانی ایراد نمود. برخی از نکات سخنان وی به این شرح است:

دولت بر این امر مصمم است که نقش اصلی را در اقتصاد، غیردولتی‌ها و مردم بر عهده بگیرند.

زمانی تصور می‌شد اگر دلار و درآمد بالای نفتی داشته باشیم، مشکلات حل می‌شود، اینگونه شد ولی مشکلات حل نشد.

این پدیده نشان داد، نحوه مصرف درآمدهای نفتی چقدر مهم است والا می‌توان با درآمدهای نفتی، واردات را توسعه داد و اشتغال هم ایجاد نکرد!

امروز بالاترین سرمایه دولت، اعتماد مردم به اوست.

همه آمارها نشان می‌دهد، مردم به آینده امیدوارند.

تحریم را برما تحمیل کرده بودند؛ چیز تحمیلی، افتخار ندارد.

یک فرد به اعدام محکوم شده است، خب، پول کجا رفته است؟ چه کسانی حمایت کرده بودند؟ و چه کسانی اجازه فروش نفت به او داده بودند؟

اگر یک مفسد را پیدا کرده‌ایم، باید ریشه‌ها را پیدا کرد وگرنه فساد از بین نمی‌رود.

باید با فساد مقابله شود، در هر سطحی باشد و هرکس می‌خواهد باشد.

حالا که تحریم‌ها برداشته شده، نواهای عجیبی به گوش می‌رسد.

در زمان مذاکرات دوستان می‌آمدند و می‌گفتند نمی‌گذارند کار پیش برود، مذاکرات را تمام کنیم ولی من می‌گفتم مردم پشتیبان ما هستند و خدا یاورمان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *