اشک تمساح دلواپسانبرای منتشرکننده عکس‌های خصوصی یک زن


آفتاب یزد- گروه سیاسی: حیثیت دختری را زیر سوال بردند، به جرم ثابت نشده بر او تاختند و با بی حیایی تمام داعیه دفاع از حیاو شرم کردند! و اکنون مسرورانه سخن از عدم راهیابی اش به مجلس دهم می‌گویند.
عکس هایش را در فضای مجازی به دید عموم گذاشتند و نیک می‌دانستند این روزها در دهکده جهانی آبرو بردن از آدم‌ها خیلی ساده تر از گذشته شده است…. و بعد ادعای ارزشمداری‌شان گوش فلک را کر کرد!!
خودشان در جامعه باعث تشویش اذهان عمومی شدند ولی به دنیا خواستند بگویند که یک زن معصوم، امنیت کشور و مردمش را به خطر انداخته است آن هم به جرم چند عکس ساده…
همه ما آگاهیم، تصاویری که منتسب به مینو خالقی بود (جعلی یا واقعی ) نه وحشتناک بودند و نه ترویج‌دهنده فساد و فحشا. عکس‌هایی بودند از جنس خود ما. مثل عکس‌های خصوصی که در جمع‌های فامیلی و دوستانه می‌گیریم. با این تفاوت که ماها شخصیت‌های سیاسی یا خاصی نیستیم که عده‌ای بخواهند با پخش تصاویر خصوصی مان در رسانه‌ها و فضاهای مجازی، فریاد وامصیبتا از خود سر دهند و بخواهند حتی به زور هم که شده تصاویرمان را فاجعه قرن بیست و یکم معرفی کنند!
مینو خالقی این روزها به شدت بر سر زبان‌هاست. اول بنابه دلایلی رای مردم به او باطل تلقی شد و بعدهم با دو سه عکس در صفحات مجازی و تلگرامی حیات شهروندی و حریم خصوصی اش پایمال.
و بازداشت شد…
او باید پیگیر این ماجرا می‌بود. باید می‌دانست چه کسی عکس‌هایی را به نام او در فضای مجازی منتشر کرده است تا اینکه شکایت کرد، پیگیرش شد و…..
… و حالا می‌گویند " ادمین " کانال تلگرامی… که شبکه پخش کننده این تصاویر بوده است بازداشت شده. البته هنوز معلوم نیست که آیا " ح- ط " در آنچه که اکنون به اتهام آن بازداشت شده مجرم است، یا نه. اما او مدیریت همان شبکه مجازی‌ای را دارد که گفته می‌شود، باعث دامن زدن به پخش عکسهای خصوصی مینو خالقی شد. او البته برای اصحاب رسانه بخصوص رسانه‌های اصولگرا نام چندان غریبی نیست.
البته یک وقت‌هایی هم در درگیری‌های تند و شاید هم فیزیکی با چهره‌های سیاسی سر و کله اش پیدا می‌شد. یک زمانی با احمدی نژاد عکس خالصانه و ارزشی دونفره می‌گرفت و زمانی هم رفیق شفیق همان احمدی‌نژاد (اسفندیار رحیم مشایی)را مورد عتاب قرار می‌داد.
او کسی است که لابد برای آرمان‌های انقلابی و نظام تلاش می‌کند ولی فراموش کرده که اگر پیاز داغ آرمانگرایی هایش را زیاد کند و افراطی گری‌هایی از جنس دهه‌های گذشته به خرج دهد، ممکن است پدیده‌ای چون "سعید عسگر" از دل او بیرون بیاید.
به هر روی او آنگونه که تسنیم می‌نویسد؛ اکنون بازداشت شده است و متهم یا مجرم باید پاسخگوی کانال تلگرامی خود و آنچه که در مورد تصاویر پخش شده انجام گرفته، باشد.
تا اینجا بازداشت وی طبیعی است. یک شاکی شکایت کرده، یک متهم شناسایی شده و برای پاره‌ای از توضیحات دستگیر و روانه بازداشتگاه.
واکنش‌هایی علیه قانون!
اما نکته غیر طبیعی از جایی شروع می‌شود که بفهمیم شخصیت‌های اصولگرایی و رسانه‌های زنجیره‌ای دلواپس جریان راست به صورت زنجیره‌ای و هماهنگ در مورد این بازداشت، نه تنها واکنش منفی نشان داده بلکه انگشت اتهام را اینبار خیلی داغ‌تر از قبل به سمت مینو خالقی (یعنی همان شاکی) نشانه گرفته اند.
نمونه اش فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس (که البته از راهیابی به مجلس دهم بازمانده است)، او در گفتگو با فارس با بیان اینکه خطای مینو خالقی به‌جای خود باقی است، گفته: برخی می‌خواهند با مقصر جلوه دادن این و آن، صورت مسئله را تغییر دهند.
و یا سید یاسر جبرائیلی که در کانال شخصی خود اینگونه نوشت:" در ماجرای بازداشت ادمین کانال… که عکس‌های عمومی یک فرد لاقید را به نقل از فیس بوک شخصی وی منتشر کرد، یک نکته بسیار مهم وجود دارد:
دستگاه مسئول، نشان داد که "می تواند" ادمین یک کانال در تلگرام را به راحتی شناسایی و بازداشت کند، [او مدعی شد:] اما "نمی خواهد" با ادمین کانال‌های شناخته شده‌ای که بام تا شام علیه انقلاب و اخلاق و ارکان نظام سخن می‌گویند، برخورد کند. می‌تواند، لکن نمی‌خواهد…"
و همین طور کسی مثل مهدی محمدی از خبرنگاران سابق کیهان و یکی از همراهان تیم مذاکره کننده سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی دوران احمدی نژاد که هر ازگاهی سرو کله اش به عنوان کارشناس و تحلیلگر! در صداو سیما پیدا می‌شود کسی که در تلگرامش با تایید خبر بازداشت «ط» نوشت:«صدایی هم از سینه چاکان آزادی بیان! درنیامده است. سوال این است:
به جرم خالقی که مرتکب جرم مشهود شده، مردم را فریب داده و به نهادهای نظام افترا زده، و حامیان او که اعتبار و عزت نظام اسلامی و حرمت قانون را زیر پا گذاشتند، چه کسی رسیدگی خواهد کرد؟»
البته خبرگزاری فارس به دنبال چهره‌های ناآشناو گمنامی هم رفته و درگفتگوهایی سعی کرده تا غیر مستقیم از فرد بازداشت شده دفاع کند و علیه "خالقی" قیام!
مثلا محمد حسین یادگاری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت‌ مدرس که می‌گوید:" پشتیبانان خالقی برای اینکه آبرویشان ریخته نشود، به دنبال تغییر متهم هستند باید بی قانونی‌های خالقی رسیدگی شود ". و یا علیرضا معینی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفته: "دستگیری منتشر کننده عکس‌های مینوخالقی سیاست یک بام و دوهوا است."
ولی‌ای کاش کسی به این رسانه‌های مدعی ارزشی بودن و همفکرانشان می‌فهماند که سیاست یک بام و دوهوا آنی است که شما انجام می‌دهید. ‌ای کاش کسی به آنها می‌گفت چگونه است که پخش عکسهای خصوصی یک بانوی ایرانی را خلاف تلقی نمی‌کنید، آن را عین قانون برای خود برمی شمرید و از بازداشت فرد در مظان اتهام برآشفته می‌شوید ولی مینو خالقی را در جرگه مشرکان و مرتدان قلمداد می‌کنید؟ خدا گواه است که برخی از شما دغدغه قانون را ندارید وچه بسا اگر بی قانونی از سوی هم طیفان شما سربزند ککتان نمی‌گزد!
آقایان مدعی دلشان برای نظام نسوزد
درباره ادعاهای اصولگرایان مخالف بازداشت «ح.ط»، با نعمت احمدی وکیل دادگستری و حقوقدان گفتگو کردیم و از او پرسیدیم که آیا در پرونده مذکور آنگونه که اصولگرایان می‌گویند متهم اصلی مینو خالقی است و نه «ط»؟ و آیا آنگونه که ادعا شده این زن مرتکب جرم مشهود شده، مردم را فریب داده و به نهادهای نظام افترا زده؟ وی در پاسخ به این سوال گفت:« جرم مشهود در قانون تعریف دارد آنچه که در پرونده مینو خالقی روی داده تجسس شخصی دیگر در امور خصوصی اوست. موضوعی که نه اسلام و نه قانون آن را تایید می‌کند. اساسا تجسس در امور خصوصی یک عمل زشت است ".
وی افزود:" از طرفی گرفتن چنین عکس‌هایی از مدل عکسهای مینو خالقی (البته اگر واقعی باشد)هرگز مسئله‌ای نیست که قانون بخواهد از آن با عنوان جرم مشهود یاد کند. »
احمدی ادامه داد:« حتی اگر فرض کنیم یک زمانی یک جرم مشهود صورت گرفت، تنها مجموعه نیروی انتظامی وظیفه برخورد با آن جرم را دارد و نه کسانی مثل من و آقای «مهدی محمدی!!» که احساس وظیفه کرده و حکم جرم مشهود خانم مینو خالقی را صادر کرده است!!"
وی تاکید کرد:" نیروی انتظامی اگر جرم مشهودی دید می‌تواند برای جلوگیری از گسترش آن تا رسیدن به دستور مقام قضایی مانع گسترش آن جرم شود. اما متاسفانه اشکال بعضی آقایان این است که تعریفی از جرم مشهود ندارند هیچ، بلکه حتی نمی‌دانند این نیروی انتظامی است که در برابر جرم مشهود باید واکنش نشان دهد و نه آنها. »
این وکیل دادگستری درباره توزیع و انتشار عکس‌های مینو خالقی تاکید کرد: " قبل از آنکه انتشار این تصاویر اتهامی را متوجه مینو خالقی کند، منتشر کننده عکس‌ها را در برابر اتهام قرار می‌دهد."
وی افزود: "البته آقایانی که مدعی فساد هستند!! خودشان باید بدانند که بیان فساد در سطح جامعه، همان اندازه مذموم است که خود فساد."
احمدی ادامه داد:" واکنش‌های اخیر علیه دستگیری عامل پخش تصاویر مینو خالقی نشان می‌دهد که این افراد یا خودشان به نحوی در تخلف و انتشار عکس‌ها نقشی داشتند و یا اینکه با منتشر کننده تصاویر رابطه و یا همفکری دارند. "
وی افزود: "اگر قرار باشد هر فردی خودش مجری قانون شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شد، عده‌ای امروز کاربرد دستگاه قضایی را زیرسوال برده‌اند. اگر عمل مجرمانه‌ای از کسی دیده شود ولی ما به جای گزارش آن جرم به دستگاه‌های ذیربط، خودمان را مجری قانون بدانیم،
عین بی قانونی انجام داده ایم. بنابراین عده‌ای که پس از دستگیری عامل پخش تصاویر خالقی " برآشفته شدند و از قانون می‌گویند بهتر است خودشان از قانون تمکین کنند و نه اینکه قانون شکن باشند. "
این حقوقدان افزود:" گناه کسی که عکس‌های مینو خالقی را منتشر کرد و باعث التهاب در جامعه شد، حرمت یک فرد را زیر سوال برد، نابخشودنی است."
نعمت احمدی درباره بخش دیگری از صحبت‌های مخالفین دستگیری عامل پخش کننده عکس‌های خالقی که مدعی شده‌اند «دستگاه‌های امنیتی می‌توانند به راحتی ادمین یک کانال در تلگرام را منتشر کنند اما نمی‌خواهند با ادمین کانال‌های شناخته شده که بام تا شام علیه انقلاب و ارکان نظام اسلامی ناسزا می‌گویند برخورد کنند» گفت: "اتفاقا پلیس فتا بسیار براین مسائل اشراف دارد مگر مرحوم ستار بهشتی برای همین موارد در زندان نبود؟بسیاری از پرونده‌های دادگاه‌ها این روزها مربوط به فعالیت‌های در فضای مجازی است. چه این فعالیت‌ها سیاسی باشند چه اخلاقی و چه مجرمانه. افراد زیادی داریم که به خاطر این جرم دستگیر شده اند خود من هم در این زمینه وکالت چند پرونده را داشتم. پس این آقایان نمی‌خواهد دلشان برای هتک حرمت نظام در کانالهای مجازی بسوزد."
نعمت احمدی:
واکنش‌های اخیر علیه دستگیری عامل پخش تصاویر مینو خالقی نشان می‌دهد که این افراد یا خودشان به نحوی در تخلف و انتشار عکس‌ها نقشی داشتند و یا اینکه با منتشر کننده تصاویر رابطه و یا همفکری دارند
حتی اگر فرض کنیم یک زمانی یک جرم مشهود صورت گرفت، تنها مجموعه نیروی انتظامی وظیفه برخورد با آن جرم را دارد و نه کسانی مثل من و آقای «مهدی- م!!» که احساس وظیفه کرده و حکم جرم مشهود خانم مینو خالقی را صادر کرده است!!"

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *