عباس عبدی:شورای نگهبان قادر به دفاع از عملکردش نیست

 

فارس: عباس عبدی، در گفت‌وگویی پیرامون تحلیل وضعیت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند و پس از آن، گفت: «به نظر من ضربه‌ای که اصولگرایان خوردند، نه لزوما به ‌خاطر مخالفت، بلکه بیشتر به خاطر تشتت فکری آنها بود و اگر همه آنها یک‌صدا مخالفت می‌کردند می‌توانستند پیامی را به مخاطب برسانند، اما وقتی شما لیستی دارید- که نسبت به برجام به‌عنوان مهم‌ترین مسئله کشور از لحاظ عرصه عمومی- هیچ پیامی در آن مسئله را نمی‌رساند و در لیست اصولگرایان از موافق تا مخالف تا بی‌موضع نسبت به برجام حضور دارد؛ چنین لیستی نمی‌تواند کسی را جذب کند، لذا برجام از این حیث مهم بود که تشتت فکری اصولگرایان را نشان داد و این تشتت به لیست‌شان منتقل شد و بنابراین مخاطب هم خیلی راحت از کنارش رد می‌شود». عبدی درباره وضعیت آرا در شهرهای دیگر نیز گفت: «اگر به نتیجه دور دوم دقت کنید اصولگرایان در جاهایی پیروز شدند که فقط خودشان بودند، غیر از یک شهر که ملایر بود. دلیلش این است که بخش مهمی از آنچه در تهران و شهرهای بزرگ رخ داد در این فاصله دوماهه به شهرستان‌ها سرریز شد و درواقع اثرات روانی نتیجه انتخابات تهران به شهرستان‌ها منتقل شد. حتی خود نیروهای اصولگرا هم منفعل شدند و برای تبلیغات نرفتند؛ اما نیروهای اصلاح‌طلب مانند آقای عارف برای تبلیغ هر روز به سفر استانی می‌رفتند. البته این مسئله به آن معنا نیست که اصولگرایان به‌دنبال برنده‌شدن نبودند، بلکه به دلیل اثراتی است که نتیجه دور اول داشت و به همین دلیل دور دوم متمایز است و تفاوت‌ها بیشتر می‌شود. البته معتقدم اگر انتخابات در همان دور اول یکی، دو هفته طولانی‌تر می‌شد، نتایج کلی با تفاوت بیش‌تری به نفع اصلاح‌طلبان رقم می‌خورد».
به منتخبان لیست امید بدبین نیستم
او درباره مواضع احتمالی اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم نیز، گفت: «بالاخره در نیروهایی که تأیید شدند، این لیست به مجلس راه یافت و من خیلی بدبین نیستم؛ اگر هم چهار نفر طور دیگری رفتار کنند که از آنها انتظار نبوده، بازهم نقاط مثبتی دارند که باید به آن توجه کرد. متأسفانه در مجالس قبلی، خیلی از افراد آن آلوده به روابط شده بودند؛ لذا من معتقدم در درجه اول مهم نیست که افراد راه‌یافته به مجلس جدید، اصولگرا هستند یا اصلاح‌طلب؛ بلکه مهم این است که باید سازوکاری را در نظر گرفت که افراد آلوده نشوند. اگر کسی آلوده شود، گرایش سیاسی‌اش هرچه باشد فرقی نمی‌کند، اما اگر اصلاح‌طلب باشد برای من بدتر است. نیروهایی که جدید آمده‌اند به دلیل شرایط سنی، تجربه خاصی ندارند و همان‌قدر که آلوده به روابط نباشند، کافی است. گاهی نمایندگان به دولت فشار می‌آوردند و امتیاز می‌گرفتند، اما الان این خطر وجود دارد که کارگزاران دولتی به نمایندگان امتیاز بدهند و آنها را بخرند. اگر در این مجلس نیز مانند مجالس قبلی، صرفا نمایندگان دچار زدوبند با دولت شوند، فایده نخواهد داشت و مردم قربانی می‌شوند». او همچنین درباره علت قراردادن نام افرادی همچون نعمتی و جلالی، در لیست امید گفت: «دلیل اصلی‌ این بود که می‌خواستند نوعی شکاف بین اصولگرایان ایجاد کنند، که موفق هم شدند. اینکه افرادی امثال کاظم جلالی، به لیست امید می‌آیند و هر دو طرف هم راضی هستند؛ دیگر بعدش چه شود، اهمیتی ندارد. از جنبه تاکتیک سیاسی و پیامی که می‌توانست برساند، کاملا مؤثر بود».
تفاهم شود، انتخاب لاریجانی یا عارف فرقی ندارد
عبدی، درباره بحث ریاست مجلس گفت: «انتخاب رئیس مجلس بحث کارشناسی نیست، بلکه یک انتخاب کاملا سیاسی است؛ انتخاب سیاسی باید پیام سیاسی داشته باشد و پیام انتخاب سیاسی رئیس مجلس نیز باید تداوم وحدت و تفاهم انتخابات هفتم اسفند باشد؛ بنابراین اگر این پیام حفظ شود، چه آقای لاریجانی انتخاب شود، چه عارف فرقی ندارد».
اصولگرایان روی انتخابات ٩۶ سرمایه‌گذاری نکنند
او همچنین درباره نحوه عمل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری، با اشاره به اینکه مطمئن هستم اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت می‌کنند، افزود: «اصولگرایان با وضعیتی که در انتخابات این مجلس دچار آن شدند، باید ببینیم که چند دسته می‌شوند؛ رفتار اصلاح‌طلبان نیز در مجلس، به دو دسته یا چنددسته‌شدن اصولگرایان در پارلمان کمک می‌کند؛ ولی برداشتم این است که اصولگرایان نمی‌توانند به وحدت برسند. معتقد هستم اصولگرایان نباید اصلا روی انتخابات ریاست‌جمهوری ٩۶ سرمایه‌گذاری کنند و باید برای سال ١۴٠٠ آماده شوند. درواقع آنها نباید اشتباه اصلاح‌طلبان را مرتکب شوند. اصولگرایان به نظر روانی و به لحاظ تشکیلاتی و دارابودن چهره موجه، آمادگی ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند؛ البته اصلاح‌طلبان هم این آمادگی را برای معرفی فردی جز روحانی ندارند».
شورای نگهبان قادر به دفاع از عملکردش نیست
عبدی، همچنین با اشاره به اینکه شورای نگهبان چه بخواهید یا نخواهید قادر به دفاع از عملکرد خودش نیست، افزود: «در قضیه خانم خالقی، ما دیدیم که شورای نگهبان چه موضعی گرفت سخنگوی شورای نگهبان در این قضایا کاملا کنار کشید. شورای نگهبان جایگاه حقوقی دارد و با جایگاه یک وزیر تفاوت دارد، کما اینکه یک وزیر می‌تواند حرف سیاسی بزند، اما شورای نگهبان باید حرف‌هایش مبتنی بر حقوق باشد، تا هر حقوق‌دانی آن را تأیید کند؛ اما شورای نگهبان تاکنون قادر نبوده از اقدامات خود به نحو مؤثری دفاع حقوقی کند، مسئله اصلی این است که شورا باید بتواند این کار را انجام دهد. نمونه این مسئله درباره مباحث رد صلاحیت و دعوت از حسن‌آقا برای آزمون خبرگان است، گفته شد که با پیامک از افراد برای حضور در آزمون خبرگان دعوت شده است؛ در هیچ کجای دنیا چنین امر حقوقی و مهمی با پیامک انجام نمی‌شود. اگر دادگستری هم بخواهد برای شما احضاریه بفرستد، باید به آدرس قانونی بیاید و از شما امضا بگیرد. در غیراین‌صورت سوءاستفاده صورت می‌گیرد. نکته بعد این است که چرا از خیلی‌ها امتحان گرفتند و از برخی آزمون گرفته نشد، بنابراین شورای نگهبان باید مستدل‌تر و قوی‌تر عمل کند».
 حسن خمینی کار درست را انجام داد
عبدی، درباره حسن خمینی، گفت: «حسن‌آقا کاری را که فکر می‌کرد درست است، انجام داد؛ اولا فکر می‌کرد با توجه به وضعیت علمی خود دارای صلاحیت است و معتقد بوده که جمهوری اسلامی، ایده حضرت امام(ره) بوده و یک رکن ولایت‌فقیه نیز مجلس خبرگان است، حالا اگر نوه امام(ره) باشد و از آن مهم‌تر مسئولیت مرکز نشر آثار امام(ره) را برعهده داشته باشد و شرایط حضور در مجلس خبرگان را هم داشته باشد، اگر جای او باشید، چه خواهید گفت؟ آیا نرفتن خود را به ‌نوعی بی‌محلی به این میراث نمی‌دانید، لذا او وظیفه خود را این‌گونه تشخیص داده که باید شرکت کند، اما اینکه از سوی دیگران چه برداشتی شد، خارج از اراده ایشان بود؛ البته او می‌خواست اعتراض هم نکند، اما به او گفتند به رد صلاحیت اعتراض کنید». او با بیان اینکه من معتقدم اگر پس از آن حسن‌آقا تأیید صلاحیت می‌شد، می‌توانستیم بفهمیم اظهارات آقای هاشمی به این قضیه کمک کرده است؛ گفت: «اما وقتی این اتفاق نیفتاد ‌توانستیم بفهمیم صحبت‌های آقای هاشمی نه‌تنها کمکی نکرده، بلکه نتیجه عکس داشته است؛ لذا چون این اتفاق نیفتاده می‌توانیم بر مبنای حرف دوم برداشت کنیم، البته ما در ذهن انسان‌ها نیستیم که قصد و غرض آنها را بدانیم. وقتی انسان حرفی را می‌زند به قول امیرالمؤمنین(ع)، دیگر صاحب آن حرف نیست. ممکن است یک عده بگویند این حرف آقای هاشمی چه گفته می‌شد یا نه، سیدحسن خمینی رد صلاحیت می‌شد، حتی اگر این هم باشد دلیلی ندارد که ما زودتر این حرف‌ها را بزنیم. هرچند این ادعاست و قابل اثبات نیست».


 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *