نامه سرگشاده شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما به دادستان تهیه‌کننده «آآآآدت نمى‌کنیم»: شکایت می‌کنیم

گروه هنری: ظاهرا توقیف موقت مطبوعات به فیلم‌های سینمایی هم سرایت کرده و یک فیلم سینمایی در حال اکران به دلیل پخش تیزر تبلیغاتی‌اش در شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج از کشور (آن هم به صورت رایگان و بنا به تصمیم شبکه‌های تلویزیونی) توسط دادستانی توقیف شده است.

تهیه‌کننده «آآآآدت نمى‌کنیم»: شکایت می‌کنیم

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "آآآآدت نمى‌کنیم"در بیانیه‌ی جدیدی؛ هر گونه سفارش تبلیغاتی و تیزر را از شبکه‌های ماهواره‌ای تکذیب کرد. در متن پیمان جعفری آمده است:
«تهیه‌کننده فیلم سینمایى «آآآآدت نمى‌کنیم» ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، آمادگى خود را جهت همکارى با نهادهاى نظارتى و قانونى و دستیابى به تعامل و درک مشترک براى حل مشکل پیش آمده از سوى شبکه‌هاى ماهواره اى، اعلام می‌کنم و همچون دیگر هم صنفان خود که در چند روز گذشته در خصوص تبلیغات در شبکه‌هاى ماهواره‌اى اظهار نظر کرده‌اند، هرگونه سفارش تبلیغاتى و پخش تیزر را در این شبکه‌ها تکذیب کرده و در صورت ادامه این روند از شبکه‌هاى یاد شده اعلام شکایت رسمى می‌کنم. اینجانب تاکنون با تاکید بر تبلیغات در فضاى مجازى و نشریات مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى سعى در معرفى و جذب مخاطب کرده‌ام و تاکنون به یارى خداوند با استقبال تماشاگران فهیم سینماى ایران اکران موفقى را در همین مدت کوتاه پشت سر گذاشته و امیدوارم با تعامل هر چه بهتر و بیشتر، سو تفاهم پیش آمده به سرعت مرتفع و اکران فیلم سینمایى آآآآدت نمى‌کنیم دوباره از سر گرفته شود.»
فیلم سینمایی "آادت نمی‌کنیم" به دستور دادستان به دلیل پخش تیزرهای ماهوار‌ه‌ای اکرانش متوقف شده است.

«آآدت نمی‌کنیم» همچنان بلاتکلیف است
در همین حال، سخنگوی شورای صنفی نمایش در جدیدترین اظهاراتش اعلام کرد که اعضای این شورا درباره وضعیت اکران فیلم «آآدت نمی‌کنیم» تشکیل جلسه خواهند داد. غلامرضا فرجی در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت اکران فیلم «آآدت نمی‌کنیم» توضیح داد: فعلا آخرین حکم همان حکمی است که از سوی دادستانی به وزارت ارشاد اعلام شده اما قرار است اعضای شورای صنفی نمایش در این زمینه جلسه‌ای برگزار کنند تا درباره این فیلم طرح موضوع شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم این جلسه امروز ۲۲ خرداد ماه برگزار شود اما در وهله اول باید با اعضای شورای بابت زمان برگزاری آن به همانگی برسیم. فیلم «آآادت نمی‌کنیم» دومین ساخته بلند ابراهیم ابراهیمیان است که سال گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شد و بعد از دریافت پروانه نمایش عمومی، از روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه به اکران درآمد اما یک هفته پس از اکران این فیلم، حکم توقیف آن به دلیل پخش تیزر از شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی قوه قضاییه به وزارت ارشاد اعلام و قرار شد این فیلم از امروز شنبه ۲۲ خرداد ماه از پرده سینماها پایین بیاید. در چند روز اخیر وزارت ارشاد هیچ واکنش رسمی نسبت به این موضوع نداشته است. «آآادت نمی‌کنیم» با بازی هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن، حمیدرضا آذرنگ، ساره بیات، پانته‌آ پناهی‌ها و … ساخته شده است.

یک نامه سرگشاده سینمایی به دادستان:
‌‌‌در حکم‌تان تجدیدنظر کنید‌‌‌ 

در پی دستور توقیف فیلم‌‌‌آآدت نمی‌کنیم‌‌‌از سوی دادستانی، به دلیل پخش تیزرهای این فیلم از ماهواره، شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما نامه سرگشاده‌ای منتشر کرد. در متن این نامه سرگشاده آمده است: 
‌‌بهترین فیلم ایرانی از بهترین فیلم خارجی بهتر است. (امام خمینی‌‌‌)

دادستان محترم
ما مدعی هستیم شعار بنیادین، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، در سینمای ایران تعیین پیدا کرده است. ما تنها سینمای جهان هستیم که مستقل و متکی بر منابع داخلی و با خلاقیت و خون جگر خوردن سه نسل از سینماگران در جهان امروز سر بلندیم. ما تنها سینمای جهانیم که فارغ از چند و چونهای بیشمار فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، همگی در احترام به اصل آزادی، به قدر وسع و توان خود کوشیدهایم. ما تنها سینمای جهانیم که با در پیش گرفتن سیاست اتکاء به تماشاگران ایرانی و مشتاقان فرهنگ کشورمان ‌‌‌جمهور ‌‌‌مخاطبان را مشتاقانه به تماشا فرا خواندهایم. ما تنها سینمای جهان هستیم، تاکید میکنیم تنها سینمای جهان هستیم که مطابق عرف اجتماعی و در چهارچوب قواعد جمهوری اسلامی عمل میکنیم و با پرهیز از کلیشههای رایج در بازار سینمای دنیا فیلم میسازیم، فیلمی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت و نمایش دارد. 

دادستان ارجمند
با حکم شما آنچه در عمل نصیب مملکت و فرهنگ و سینمای ایران میشود این است که سارقان و قاچاقچیان همچنان آزادند که با گردش مالی صدها میلیاردی مخاطبان، دهها میلیون ایرانی را جذب بازار سیاه کالاهای فرهنگی خود کنند، ماهوارهها همچنان به غارت کالاهای فرهنگی تولید شده در داخل و تاراج مخاطبان ایرانی مشغول باشند اما فیلم و محصول ایرانی اجازه نداشته باشد از تبلیغات فراگیر استفاده کند. یعنی همچنان اکثریتی از مردم ایران در شبانه روز ساعتها پای ماهواره بنشینند و انواع و اقسام برنامه و فیلم و سریال عثمانی، هندی، کرهای، ژاپنی و چینی و اروپایی و امریکایی را که برای تمام گروههای سنی پخش میشود تماشا کنند و از بازار سیاه ویدیوی خانگی با فراغ بال خرید کنند ولی ساعاتی بیشتر از پای این بساط برنخیزند و به تماشای فیلم ایرانی نروند. این تصویری واقعی از وضع موجود بازار کالاهای فرهنگی کشور و تائید حکم شما بر آن است و باز این یعنی تاخت و تاز خارجی‌ها در ایران آزاد و میسر و حضور و مقابله ایرانیها ممنوع و ناممکن است. حتماً مقصود شما از صدور حکم مزبور این توابع و آثار نبوده و متاسفانه پیداست این عمل با کارشناسی لازم صورت نگرفته است. بر این باوریم که تجدید نظر در حکم شما فرصتی است تا با همیاری و همفکری با یکدیگر در گسترش مخاطبان آثار ایرانی و‌ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی به یمن رویکرد درون زا همراهی کنیم.‌‌‌

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *