خراسان رضوی؛ پایتخت ابریشم کشی کشور

 

 

‏مشهد ـ خبرنگار اطلاعات: خراسان رضوی در ابریشم کشی رتبه نخست کشور را دارد.‏

‏علی اصغر داداش پور رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشوردر جمع خبرنگاران، افزود: خراسان رضوی بعد از گیلان دومین استان تولیدکننده کرم ابریشم بوده و پایتخت ابریشم کشی کشور تربت حیدریه است.

وی با تأکید بر این که باید تدبیری در زمینه نوسازی و بازسازی کارگاه ها تولیدی اندیشیده شود، یادآور شد: پارسال ۴۰۰ دستگاه از ۱۲۰۰ دستگاه ابریشم کشی سنتی در استان خراسان رضوی فعال بود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، افزود: باید از پیله‌های وارداتی محصولات موردنیاز صنعت مبلمان، کیف و کفش تولید شود تا از این طریق ضمن ارزش افزوده زنجیره تولید ایجاد شود.

به گفته وی مرکز توسعه که زیر مجموعه معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی است، تاسیس شده، وظیفه نظارتی، حاکمیتی و توسعه ای دارد و برنامه های

‌آن در راستای حمایت از نوغانداران و تولید در قالب زنجیره است.داداش پور تاکید کرد: تلاش می‌شود تا صنایع تبدیلی صنایع ابریشم کشی دوباره احیا شود و باید در بخش خدمات به ویژه خدمات بازرگانی، کارگاه هایی که تولیدات متنوع ابریشم دارند؛ ایجاد شود.

وی با اشاره به محصولات نوین ابریشمی، یادآور شد: تولید پیله ابریشم نیاز واقعی کشور است از این رو باید به سمت ایجاد کارگاه های تولید پیله با استفاده از تکنولوژی نوین حرکت کنیم.

به گفته رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور امسال شاهد تولید کرم ابریشم در ۲۷ استان هستیم که در مقایسه با پارسال ۱۱ استان بیشتر شده است.

داداش پور با اشاره به اینکه نوغانداری یک شغل جانبی و موقت ۴۵ روزه است که به سرمایه بالا نیاز ندارد؛ افزود: از سیاست های مرکز توسعه نوغان احیا توتستان ها به منظور تغذیه کرم ابریشم است.وی با اعلام این‌که طرح توزیع رایگان یک میلیون اصله نهال توت بین کشاورزان با مشارکت بخش خصوصی از بهمن ۹۴ آغاز شد، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی امکان توسعه توتستان در کشور وجود دارد.

او همچنین از توزیع تخم نوغان هر جعبه به قیمت ۷۵۰۰ تومان خبر داد و گفت: در ۱۵ سال اخیر افزایش قیمت نداشتیم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: همچنین ۳۵۰ تن پیله پر ابریشم توسط بخش خصوصی با متوسط قیمت ۲۳ هزار تومان و قیمت تضمینی توزیع شده است که یک مزیت اقصادی است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۸ هزار نفر در حوزه نوغان فعالیت دارند و باتوجه به ۲۸ هزار جعبه تخم‌ نوغانی که امسال توزیع خواهد شد پیش‌بینی می‌شود ببش از ۹۰۰ تن پیله پر ابریشم به ارزش ۲۰ میلیارد تومان به دست می‌آید.

داداش پور اعلام کرد: ۱۸۳ تن پیله و ۳۵۸ تن ابریشم پارسال وارد کشور شد که در صنایع ابریشم کشی فعال و در راستای تولید داخلی استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *