وضعیت عمومی بانو مهدیه الهی قمشه‌ای رو به وخامت است


به گفته افشین علا وضعیت جسمی بانو مهدیه الهی قمشه‌ای رو به وخامت گذاشته است.

‎‫‎‫افشین علا (شاعر و داماد بانو مهدیه الهی قمشه‌ای) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت این محقق ادبیات عرفانی گفت: ایشان به دلیل مشکل تنفسی وعفونت ریه، بعد از یک دوره بستری شدن دربخش آی سی یوی بیمارستان آتیه به منزل منتقل شدند, البته با اکسیژن و تجهیزات پزشکی. ولی درمان دیگر فایده‌ای ندارد و این روزها حالشان روبه وخامت گذاشته است. ‬‎

علا همچنین در یادداشت کوتاهی با عنوان «خوشا آنانکه دائم در نمازند» به اوضاع و احوال این روزهای بانو الهی قمشه‌ای (شاعر، مولوی‌شناس و محقق ادبیات عرفانی) پرداخته است.

متن این یادداشت نیز بدین شرح است:

حال بانوالهی وخیم است. ایشان به سختی چشم باز می‌کنند و توان حرف زدن هم ندارند. پزشک ایشان خواست به بیمارستان منتقل شوند. بااشاره مخالفت خود را نشان دادند. چون اصرار ما زیاد شد باز هم با اشاره و به سختی فهماندند که استخاره کنیم. قرآن را بر بالینشان آوردیم. آیاتی آمد که استنباط خوب یا بد ازآن برای ما می‌سر نبود. به خودشان متوسل شدیم و آیات را درگوششان زمزمه کردیم. بااشاره دست فهماندند که جواب بد است و دوباره بیهوش شدند. درواقع آیات قرآن تنهاکلامی بود که در روزهای اخیر برزبانشان جاری شد. این بانوی قرآنی در روزهای اخیر هم از نماز اول وقت که عمری به آن مقید بوده‌اند غافل نشدند. البته با اشاره ابرو و حرکت ضعیف لب‌ها.

‬‎‎‫دریغ که بزرگانی چون این بانوی الهی یک یک درحال ترک این دیار خاکی‌اند و ما تیره روزان نمی‌دانیم جای خالیشان را چگونه پرکنیم! درپایان ذکر این خاطره نیز خالی ازلطف نیست. سال گذشته وقتی من روسیاه مأمور شدم خبر فوت دومین پسر دلبند این مادر را به ایشان بدهم، هنگام اذان مغرب بود. وقتی خبر را شنیدند فقط گفتند من هنوز در مصیبت فریدالدین (پسر اولشان که چند ماه قبل از فؤادالدین فوت کرده بود) کمر راست نکرده‌ام!… اما بلافاصله استغفار کردند و دست‌ها رابه آسمان گرفته و ذکر الهی رضا برضائک و تسلیما لامرک را بر زبان آوردند. باگریه پرسیدم: چه خدمتی ازمن برمی آید که انجام بدهم؟ فرمودند: هیچ. فقط زیربغلم را بگیرو بلندم کن. چون پا‌هایم سست شده‌اند. پرسیدم چرا بلند می‌شوید؟ همین جا استراحت کنید. گفتند: وقت نماز است!… ‬‎

مهدیه الهی قمشه‌ای (متولد ۱۳۱۶ خورشیدی) از سن کودکی در خدمت پدر خود مهدی الهی قمشه‌ای، به شعر و ادب علاقه‌مند شده و شعر می‌خوانده‌است و با مثنوی الاطفال آشنا شده‌است. از اساتید وی علاوه بر پدر از: «جلال همایی»، «شهابی»، «صدرالدین محلاتی»، «دکتر شفق» و «محمدتقی جعفری» می‌توان نام برد. حسین الهی قمشه‌ای و مرتضی الهی قمشه‌ای نیز برادران ایشان هستند.

او به تحقیق در مثنوی مولوی و تحلیل و تفسیر ادبیات عرفانی و تطبیق آن‌ها با موضوعات قرآنی می‌پردازد و ابیات بسیار زیادی از مثنوی را از حفظ است، و خود هم طبع شعری و ذوق ادبی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *