رئیس‌جمهور: قوه قضائیه پیگیری کند پول‌ها چطور بلوکه شد

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری، روز گذشته در نشست مشترک هیأت دولت و استانداران سراسر کشور، به موضوع بلوکه‌شدن اموال ایران در آمریکا پرداخت؛ موضوعی که چند روزی است دوباره حرفش نقل محافل شده است. روحانی با تأکید بر اینکه «دولت نسبت به حقوق مردم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است»، گفت: «مقامات قضائی آمریکا در سال ٨٨، یک‌میلیاردو ٨٠٠‌ میلیون دلار از پول بانک مرکزی را توقیف کردند و در بهمن سال ٩١ با رأی دادگاه، این مبلغ را در تصرف خود درآوردند. البته شکایاتی در سال‌های ٩٣ و ٩۴ به منظور تجدیدنظرخواهی انجام شد که درنهایت همان حکم اولیه سال ٩١ تأیید شد، درحالی‌که امکان‌پذیر بود در بین سال‌های ٨۶ تا ٨٧ و در حدود ١٠ ماه فرصت طلایی که در اختیارمان قرار داشت، همه پول خود را از دسترس آمریکایی‌ها خارج کنیم، اما در این زمینه اهمال صورت گرفته و دستگاه قضائی و شورای‌عالی امنیت ملی و سایر نهادهای ذی‌ربط وظیفه دارند این موضوع را پیگیری کنند». رئیس‌جمهوری افزود: «دولت یازدهم بلافاصله درباره این موضوع در دادگاه بین‌المللی لاهه طرح شکایت کرده و آن را تا احقاق حقوق مردم ایران پیگیری خواهد کرد و این دولت دفاع از حق مردم را یکی از وظایف مهم خود می‌داند».  این سخنان را می‌توان پاسخی غیرمستقیم به نامه «محمود احمدی‌نژاد»، فعال سیاسی و رئیس دولت سابق، دانست. این فعال سیاسی در نامه‌ای به «باراک اوباما»، خواستار بازگرداندن حدود دو ‌میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران از سوی آمریکا شده بود. البته او در نامه‌اش آدرس غلط داده بود؛ همان آدرسی که روز گذشته «حسن روحانی» اصلاحش کرد. این فعال سیاسی اصولگرا در نامه‌اش مدعی شده بود ١٨ تیر ٩٣ حکم توقیف اموال ایران صادر شده؛ یعنی در زمان دولت روحانی. اما طبق گزارش کمیته ویژه پیگیری، تاریخ صدور حکم اصلی در دادگاه فدرال نیویورک، سال ٨٧ بوده و سال ٩١ هم حکم تأیید شده است. احمدی‌نژاد که گویا نقش دولت خودش در بلوکه‌شدن اموال ایران را فراموش کرده، بی‌توجه به زمان اصلی آن، در قامت مدافع حقوق ایران، از «اوباما» درخواست کرده تا اموال را رفع توقیف کند. 
زمان مورد اشاره روحانی که اهمال صورت گرفته، حدفاصل سال‌های ٨۶ تا ٨٧ است؛ یعنی زمانی که ایران از سوی دادگاه فدرال نیویورک به پرداخت دومیلیارد و ۶٠٠ ‌میلیون دلار غرامت محکوم شد تا سال ١٣٨٧ که حکم مصادره اوراق قرضه ایران صادر شد. 
دستگاه قضائی باید به خاطر صیانت از آرمان‌های انقلاب با تخریب برخورد کند
روحانی همچنین انتقاد سازنده، مفید و دلسوزانه را حق و وظیفه همگانی دانست و افزود: «انتقاد هیچ ایرادی ندارد و طبیعی است که همه جناح‌ها و احزاب در آستانه انتخابات فعال شوند، همه افتخارات ما به این است که کشوری انقلابی و اسلامی هستیم. بی‌تردید در چنین کشوری دروغ، تهمت و مأیوس‌کردن مردم نمی‌تواند رابطه‌ای با نظام اسلامی و منافع ملی داشته باشد. اگرچه نقد سازنده مفید بوده و همه باید از آن استقبال کنند، اما درعین‌حال، تخریب، افترا، ‌دروغ و تشویش اذهان عمومی، حرام و جرم است و دستگاه قضائی باید با این موارد نه به دلیل فرد یا شخص خاصی، بلکه به خاطر صیانت از آرمان‌های انقلاب برخورد کند تا به دنیا اعلام کنیم ایران کشوری پیرو سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است». 
مردم ایران دارای قانون اساسی، دولت و مجلس واحدی هستند
او ایجاد آرامش، امنیت و امید را از وظایف اساسی دولت و استانداران سراسر کشور دانست و گفت: «همه باید تلاش کنیم هم نظم و انتظام عمومی و هم امنیت سیاسی در کشور حاکم باشد تا جناح‌ها و احزاب مختلف سیاسی بتوانند در چارچوب قانون و اخلاق، فعالیت‌ کنند». روحانی تصریح کرد: «هرگونه ایجاد شکاف، انشقاق و دوقطبی در جامعه، به زیان مردم است و جامعه دوقطبی در ایران اسلامی مفهومی ندارد. بنابراین همه مسئولان و به‌ویژه استانداران، وظیفه دارند آثار این‌گونه مسائل را برای مردم تبیین کنند. مردم ایران دارای قانون اساسی، دولت و مجلس واحدی هستند و از همه مهم‌تر، ولایت امور بر عهده ولی فقیه است و این اساس و پایه‌ای است که در سایه خون شهدا و انقلاب به دست آمده است». 
دفاع از حرمت شهروندان از وظایف مهم دولت است
رئیس‌جمهوری با اشاره به وعده خود در ایام انتخابات درباره منشور حقوق شهروندی، گفت: «نسخه اولیه این منشور در صد روز اول تهیه و در سایت منتشر شد و به زودی منشور حقوق شهروندی اعلام خواهد شد و امسال دولت همه تلاش خود را برای نشر، تبیین و اجرای حقوق شهروندی به‌کار می‌گیرد». روحانی در ادامه با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام(ص) مبنی بر اینکه اهانت به یک نفر مؤمن و مسلمان، اعلان جنگ با خدا محسوب می‌شود، گفت: «نکند زمانی در برخی از رسانه‌ها و فضاهای حقیقی و مجازی، عده‌ای مرتبا در حال اعلان جنگ با خدا باشند؟». رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «یکی از وظایف مهم دولت این است که بتواند از حرمت، احترام و جایگاه مردم، صیانت کند. باید حقوق همه شهروندان، مذاهب و اقوام ایرانی محترم شمرده شود و نباید به هیچ قومیت و مذهب و دین رسمی که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، توهین شود». او بر لزوم احترام به حقوق همه مردم و به‌ویژه بانوان تأکید کرد و گفت: «باید در فرصت‌های اجتماعی مختلف از ظرفیت بانوان استفاده شود». 
می‌توانیم با فیلتر و ممنوعیت در دنیای امروز زندگی کنیم؟
همچنین عصر دیروز رئیس‌جمهوری در اختتامیه سی‌وسومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه باید خودمان را با شرایط و تحولات جهانی در چارچوب حفظ اصول و منافع کشور تطبیق دهیم، گفت: «باید نسل جوان را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که در جوامع مختلف برای کشورمان و مسلمانان مفید باشند». او ادامه داد: «می‌توانیم بگوییم فضای مجازی، دنیای دیجیتال و ارتباط اینترنتی ممنوع است و باید تمام شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند؟ می‌توانیم با فیلتر و ممنوعیت در دنیای امروز زندگی کنیم؟» روحانی در ادامه افزود: «یک روزی می‌گفتیم ویدئو نباشد و کسی که کاست ویدئو داشت را مأمور دستگیر می‌کرد، روزی هم می‌گفتیم اساسا برنامه‌های رادیو و تلویزیونی غیرداخلی ممنوع است. آیا جمع‌کردن دیش، شدنی است؟ اگر این کار را کردیم، در استان‌های مرزی چه کنیم. البته یک نگرانی وجود دارد و ما باید نسل جوان را درست هدایت کنیم و همین‌جوری یک موبایل را دست جوان ندهیم، بلکه باید جوان را آموزش دهیم». روحانی در ادامه تصریح کرد: «نمی‌شود کامپیوتری را در اختیار جوان و نوجوان قرار داد که هرجا خواست سیر کند و به هر که خواست پیام بدهد. این هم شدنی نیست. نوجوان و جوان به آموزش و مراقبت نیاز دارد و دولت و آموزش‌وپرورش در این زمینه مسئولیت سنگینی برعهده دارند». او ادامه داد: «ما باید به یک مرکز اطلاع‌رسانی جامع و ملی برسیم و البته در حال تلاش برای ایجاد این مرکز هستیم، ولی با آن فاصله داریم، اما درعین‌حال باید با آموزش دقیق به جوان بگوییم از این ابزار چه استفاده خوبی می‌تواند بکند و چه خطراتی در کمین اوست. ما اگر جوان را درست تربیت کردیم، دیگر ترسی نخواهیم داشت زیرا همین جوان در دانشگاه خارج از کشور انجمن اسلامی ایجاد کرده و مراسم مذهبی برگزار می‌کند». رئیس‌جمهوری خطاب به مسئولان آموزش‌وپرورش گفت: «مردم ارزشمندترین امانت خود را در اختیار شما قرار می‌دهند و باید از این فرصت حداکثر  استفاده را داشت. کار شما الهی است و امام(ره) به معلمان می‌فرمود کار شما کار انبیاست. نباید همه‌چیز را با حقوق و مزایا مقایسه کرد. شما اگر حتی یک نوجوان را درست تربیت کنید، کار عظیمی برای جامعه کرده‌اید. البته در شرایط امروز کار شما بسیار سخت است، زیرا جوان باید به‌گونه‌ای تربیت شود که بتواند از دانش و دنیای نو بهره ببرد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *