در دولت تدبیر و امید محقق شد؛پوشش درمانی ۷۰ هزار حاشیه نشین تربت حیدریه/ کاهش ۲۰ درصدی سزارین

تربت حیدریه- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: ظرف سه سال اخیر و در قالب طرح نظام سلامت ۷۰ هزار نفر حاشیه نشین شهر تربت حیدریه زیر پوشش مراقبت های درمانی قرار گرفتند.

دکتر الهام بهره مند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح نظام سلامت در قالب ۲ مرکز جامع سلامت و ۶ پایگاه سلامت، در این شهرستان خدمات مورد نظر طرح را ارایه می کند.

وی به برنامه پزشک خانواده روستایی که از سال ۸۴ آغاز شده و با چالش های زیاد از جمله تامین نیروی مالی و انسانی بخصوص در مناطق محروم روبرو بود، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با آغاز طرح تحول نظام سلامت و افزایش قابل توجه اعتبارات توانستیم کمبودها و مشکلات را برطرف کنیم و با جذب همکاران پزشک و ماما، نیاز این بخش به نیرو را به طور کامل برطرف کردیم.

بهره مند افزود: طرح تحول با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی خدمات و ارتقای کیفیت خدمات انجام شد که در حوزه بهداشت ۱۵ برنامه و ۱۰ طرح اعلام شده و فعالیت ها بر اساس آن شروع و در حال انجام است.

وی گفت: در همین راستا طرح دهان و دندان، ارتقا و استانداردسازی تجهیزات آزمایشگاهی، خدمات رادیولوژی، افزایش سبدهای حمایتی، جذب ۱۸۰۰سفیر سلامت در راستای برنامه ملی خودمراقبتی و توانمندسازی خانواده ها، تامین دارو در مناطق روستایی، تامین مکمل ها در حواشی شهرها و روستاها به صورت رایگان برای گروه مادران باردار، کودکان، سالمندان و تمام گروه های مشمول شیوه نامه وزارت بهداشت، در حال انجام است.



*کاهش ۲۰ درصدی زایمان سزارین در تربت حیدریه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گفت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد کاهش ۲۰ درصدی زایمان غیرطبیعی (سزارین) در این منطقه بوده ایم و نزدیک به هفت هزار زایمان طبیعی در بیمارستان آموزشی، درمانی نهم دی انجام شده است.

دکتر محمدرضا بهروز روز شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: این موفقیت نتیجه اجرای طرح تحول نظام سلامت است که از سال ۹۳ آغاز و در نتیجه اجرای آن شاهد کاهش فرانشیز بودیم و ضریب اشغال تخت در بیمارستان از ۶۵ درصد به ۲٫۹۶ درصد رسید.

وی همچنین از بسته مقیمی یاد کرد که پزشکان به صورت ۲۴ ساعته در بیمارستان حضور دارند بطوری که سال ۹۳ در چهار تخصص داخلی، بیهوشی، جراحی و زنان، پزشکان جذب و در سال ۹۴ در رشته اطفال نیز پزشک مقیمی اضافه شد.

بهروز در ادامه از افزایش ۱۴۰ درصدی مراجعان به کلینیک خبر داد و گفت: ماندگاری پزشکان متخصص از دیگر اقدامات انجام شده در سه سال اخیر است به طوری که از سال ۹۳ تاکنون ۴۰ پزشک متخصص و ۲ پزشک فوق تخصص جذب شده است.

وی در رابطه با اجرای بسته هتلینگ نیز گفت: فعالیت های زیادی در این حوزه رخ داده که از جمله می توان به بازسازی و بهسازی اورژانس، بخش های زنان و نیز آندوسکوپی اشاره کرد.

طرح های زایشگاه خصوصی، کلینیک تخصصی ویژه، اورژانس و غربالگری سرطان و مرکز ام.آر.آی و همچنین ارتقای تجهیزات پزشکی بیمارستان نهم دی، راه اندازی مرکز شیمی درمانی و نخستین مرکز سنگ شکن برون اندامی جنوب خراسان رضوی و اتاق عمل چشم از دیگر اقدامات صورت گرفته در سه سال اخیر بود که معاون درمان دانشگاه به آن ها اشاره داشت.

دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به ۳۵۰ هزار نفر جمعیت این سه شهرستان جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد.

این دانشگاه ۶۱۸ دانشجو در ۹ رشته دانشگاهی و ۱۶۲ تخت در دو بیمارستان شهرهای مه ولات و زاوه دارد.


 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *