وزیر کشور درباره واگذاری املاک شهرداری: اگر خلافی صورت نگرفته قوه قضائیه باید اعلام کند

شرق: وزیر کشور با بیان اینکه گزارشی درباره ماجرای واگذاری املاک شهرداری برای ارائه به هیأت دولت تهیه شده است، گفت: درحال‌حاضر این موضوع به عنوان یک ابهام و دغدغه در افکار عمومی مطرح شده است. اگر هم خلاف و فسادی صورت نگرفته، قوه قضائیه باید دقیقا آن را اعلام کند.
رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در حاشیه نشست فصلی فرماندهان و معاونان ناجا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شهرداری‌ها زیرمجموعه وزارت کشور هستند، چه تدابیری برای بررسی موضوع واگذاری املاک نجومی صورت گرفته است، اظهار کرد: یک نکته را باید توجه داشت و آن این است که شهرداری‌ها زیرمجموعه وزارت کشور نیستند که به صورت مستقیم بر تمام اعمال و رفتار آنها نظارت داشته باشیم؛ چراکه بعد از تجدید قانون شوراها،‌ نظارت بر شهرداری‌ها به شوراها واگذار شده است؛ البته فرمانداران می‌توانند مصوبات شوراها را بررسی کنند و نسبت به آن اعمال نظر داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه البته ما بازرسی‌های دوره‌ای از شهرداری‌ها داریم، افزود: این موضوع را قبلا هم عرض کردم که درحال‌حاضر موضوع واگذاری املاک شهرداری از سوی سازمان بازرسی به عنوان سؤال و پاسخ‌خواهی از شهرداری مطرح شده است و فعلا باید منتظر باشیم.
وزیر کشور اضافه کرد: درحال‌حاضر این موضوع به عنوان یک ابهام و دغدغه در افکار عمومی مطرح شده، اگر خلاف و فسادی صورت نگرفته، قوه قضائیه باید دقیقا اعلام کند. برای جامعه ما مطلوب نیست که هر روز با برخی مسائلی که در تمام کشورها موضوعات مشابه آن رواج دارد، نسبت به اعتماد عمومی مردم -که سرمایه‌های اجتماعی هستند- مسئله ایجاد کنیم. رحمانی‌فضلی با بیان این مطلب که قطعا عدم پاسخ‌گویی یا به مرور زمان سپردن یا بی‌توجهی به این موضوعات موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در وزارت کشور پیگیر این موضوع هستیم و من به معاون عمرانی خود دستور دادم تا بررسی‌های لازم صورت گیرد؛ ضمنا خود من جلسه‌ای با مسئولان شهرداری داشتم و خواستم که همکاری لازم را داشته باشند و اسناد و مدارک لازم را تحویل دهند؛ البته قضاوت نهایی با سازمان بازرسی خواهد بود اما وزارت کشور برای تهیه گزارش و ارائه آن به دولت، یقینا گزارشی تهیه خواهد کرد.
درهمین‌حال واکنش‌های مستقیم و غیرمستقیم مسئولان شهرداری به این ماجرا همچنان ادامه دارد. روز گذشته الیاس قالیباف، پسر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، در صفحه اینستاگرامی خود یک فیلم کوتاه یک‌دقیقه‌ای از سخنرانی پدرش منتشر کرد که درباره همین موضوع در حال سخن‌گفتن است. در این فیلم آقای قالیباف این سخنان را می‌گوید: «این اطمینان را به دوستان بدهم در موضوع تعاونی‌های مسکن، حتما فساد وجود ندارد؛ حتما جرم وجود ندارد. من به همه مسئولان قضائی و مسئولان بالایی کشور هم گفتم به هر حال همه داد و فریاد کردند که در حوزه تعاونی مسکن فساد انجام شده است. سمعا و طاعتا گردنمان از همه باریک‌تر، خودمان هم نامه نوشتیم همه دستگاه‌های نظارتی بیایند ببینند این فساد کجاست».
قالیباف در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید: «با همین قطعیت که از این طرف اعلام می‌کنیم جرمی اتفاق نیفتاده است، با همین قطعیت هم می‌گوییم که یک کمپین سیاسی پشت این موضوع است و این کار را دقیق دارد مدیریت می‌کند. آنها دغدغه‌شان مبارزه با فساد و بیت‌المال نیست و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند».
 این گفته‌های شهردار تهران در شرایطی مطرح می‌شود که در ماجرای واگذاری املاک شهرداری که در پرونده سازمان بازرسی شامل دو بخش تعاونی‌های مسکن و واگذاری به اشخاص است، بخش تعاونی‌های مسکن کارکنان که کل مبلغ مورد اختلاف در آن ١۵٠میلیارد تومان است مورد اعتراض هیچ‌کس نبود و همه بحث‌ها و حاشیه‌ها و حساسیت‌ها درباره واگذاری املاک با تقسیط و تخفیف و قیمت‌های کارشناسی پایین به برخی اشخاص حقیقی و مدیران شهری بود که طبق نامه سازمان بازرسی در این بخش املاک با مبلغی در حدود دوهزارو ٢٠٠ میلیارد تومان پایین‌تر از قیمت واقعی واگذار شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *