خراسان رضوی، رتبه سوم اهدای خون در کشور

تربت حیدریه- ایرنا- مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: پارسال ۱۳۷ هزار نفر در این استان بیش از ۳۰۰ هزار کیسه خون اهدا کردند و از این نظر خراسان رضوی رتبه سوم کشور را دارد.

به گزارش ایرنا حمیدرضا اسلامی سه شنبه در آیین تودیع و معارفه رئیس پایگاه انتقال خون تربت حیدریه افزود: از ابتدای امسال نیز ۵۵ هزار نفر ۱۶۰ هزار کیسه خون اهدا کرده اند که نسبت به پارسال رشد ۱۰ درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه نیمی از اهدا کنندگان خون استان را در زمره اهداکنندگان مستمر هستند، گفت: با وجودی که ۹۵ درصد اهداکنندگان خون مردان هستند، اما تنها ۵۰ درصد مصرف کنندگان خون را آقایان شامل می شوند.
اسلامی با بیان این که اکنون استان به گروه های خونی منفی بیش از سایر گروه ها نیاز دارد، این کمبود را ناشی از کمبود اهدا کنندگان این گروه های خونی خواند و گفت: در سطح استان با کمبود نیرو نیز مواجه هستیم که از طریق جابه جا کردن پرسنل در تلاش هستیم این کمبود را برطرف سازیم.
وی گفت: اکنون به ۵۸ بیمارستان و ۶ دانشگاه علوم پزشکی از سوی ۱۰ پایگاه انتقال خون خدمات ارایه می شود که پنج پایگاه در مشهد و بقیه در شهرهای تربت حیدریه، سبزوار نیشابور، قوچان و گناباد مستقر است.
اسلامی با تاکید بر نیاز مبرم تربت جام برای راه اندازی پایگاه انتقال خون در این شهرستان افزود: خوشبختانه نیکوکاران در شهرهای تربت جام و کاشمر زمین مورد نیاز را اهدا کرده اند که در تربت جام ساختمان این پایگاه در حال ساخت است و ظرف ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد.
رئیس پایگاه انتقال خون تربت حیدریه نیز گفت: در ۶ ماهه نخست امسال هشت هزار و ۱۲۶ نفر در این شهرستان اقدام به اهدای خون کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد ۱۰ درصدی برخوردار بوده است.
ملیحه ارجمندی در خصوص وضعیت گروه های خونی این شهرستان گفت: اکنون با کمبودی مواجه نیستیم اما در کل فراوانی گروه های منفی و بخصوص 'آ.ب' و 'او' در این شهرستان کمتر است.
وی شمار بیماران تالاسمی تربت حیدریه را ۴۵ نفر عنوان کرد و افزود: نیاز این بیماران به خون ماهانه ۸۰ واحد است و با توجه به اینکه بیماران تالاسمی در زمره بیماران خاص هستند، باید به این افراد خدمات مطلوبی ارائه شود.
در این آیین با معرفی علیرضا علاقه مند، به عنوان سرپرست جدید پایگاه انتقال خون تربت حیدریه، از خدمات رئیس سابق این پایگاه قدردانی شد.
پایگاه انتقال خون تربت حیدریه نیاز پنج مرکز درمانی این شهرستان و شهرستان های کاشمر، رشتخوار و مه ولات را تامین می کند.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *