رویشگاه گیاهان دارویی کشور در آستانه نابودی

         

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: متاسفانه عرصه های گیاهان دارویی کشور به علت برداشت بی رویه و غیراصولی و نیز بی توجهی به حفاظت و نگهداری از آن، رو به نابودی است.

به گزارش ایرنا محمدباقر رضایی، چهارشنبه در آیین پایانی هفته زعفران ایران در تربت حیدریه افزود: به این موارد باید اثرات مخرب خشکسالی و از همه مهمتر نبود یک برنامه مدون و تعریف شده از سوی دستگاه ها برای رفع این مشکلات را، باید اضافه کرد.
وی با اشاره به ارائه پیشنهادهای این انجمن در خصوص جلوگیری از ادامه این روند، گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن زیاد توجه شود بحث علمی کردن شیوه های کشت و نگهداری است تا از بن بست شیوه های سنتی و خام فروشی گیاهان دارویی رها شویم.
رضایی افزود: بتازگی انجمن روی بحث ضدعفونی کردن گیاهان دارویی با روش پلاسمای سرد متمرکز شده زیرا مزیت این روش استریلیزه و پاستوریزه کردن گیاهان دارویی نسبت به روش های دیگر است که هیچ تهدید و آسیبی هم برای این گونه ها ندارد.
وی گفت: بر این اساس گیاه در یک فضای خلاء در یک مخزن بدون نور و هوا و با عواملی نگهداری می شود که تاکنون در استان های تهران، کرمانشاه، خراسان رضوی و جنوبی اجرا شده و نتایج آن نیز موفقیت آمیز بوده است.
رضایی در ادامه به تحول در صنایع فراوری و بسته بندی اشاره و اظهار کرد: هم اکنون در ایران از زعفران تنها به عنوان چای و یا قرص زعفران استفاده می کنیم و بسیاری از خواص آن و دیگر گیاهان دارویی بی خبریم در حالی که امروز جهان به سمت کشت صنعتی، فراوری و تولید محصولات بی شمار از گیاهان دارویی حرکت کرده است.
وی گفت: پیشنهاد دیگر ما تخصصی کردن کشت گیاهان دارویی است و معتقدیم هر اقلیم و استان باید بر یک گیاه خاص متمرکز شود و اصرار بر کشت چند گونه گیاهی نداشته باشد.
رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه نیز گفت: هفته فرهنگی زعفران برای نخستین بار در کشور در تربت حیدریه و زاوه برگزار شد که برنامه های آن از ۱۴ آبان آغاز شده و تا ۲۱ آبان ادامه خواهد داشت.
احمد احمدیان افزود: برپایی مسابقه غذاها و دسرهای زعفرانی، مسابقه زعفران چینی و زعفران پرکنی در روستای آبرود و بازار زعفران تربت حیدریه و همچنین نشست تخصصی در اتاق بازرگانی تهران در خصوص بازار زعفران از جمله این برنامه ها بود.
در این آیین از ۳۰ نفر از برترین های عرصه زعفران در حوزه های تولید، صادرات، فناوری و نیز حامیان مالی زعفران در عرصه های مختلف تجلیل شد.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *