پل شکسته یا پل شاپوری (به لری: طاقه پیل اِشکه‌سه) یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی قلعه «فلک‌الافلاک» در جنوب شهر خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده ‌است.

 

پل شکسته یا پل شاپوری (به لری: طاقه پیل اِشکه‌سه) یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی قلعه «فلک‌الافلاک» در جنوب شهر خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده ‌است. پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان (طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان، در ۴۰ کیلومتری بغداد) بوده‌ است. ساخت این پل را به زمان شاپور ساسانی (حکومت: ۲۴۱ـ۲۷۲ میلادی) نسبت می‌دهند.

این پل حدود ۲۳۰ متر طول و بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حاضر فقط ۵ چشمه طاق از آنها بر جای مانده ‌است. چشمه طاق‌های پل به صورت جناقی ساخته شده و سبک‌سازی آن در قسمت طولی پل در زیر روگذر صورت گرفته و پایه‌های پل و موج‌شکن‌های آن به صورت لوزی شش‌ضلعی از سنگ ساخته شده‌ است.

مصالح این بنای تاریخی از سنگ، ملاط گچ و ساروج است. مصالح پل را سنگهای قلوه رودخانه‌ای و لاشه سنگ در چشمه‌طاق‌ها و از سنگهای پاک‌تراش در قسمت پایه‌ها استفاده گردیده‌ است. کف پل نیز سنگفرش است از نوع بلوک قرمز که بر اثر فرسایش آب از صورت کادر بودن خارج شده ‌است. این پل با شماره ۱۰۵۱ر۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

در سال ۱۳۹۴ قرار شد پارک پل شاپوری به ‌عنوان یک منطقه گردشگری در اطراف پل شکسته ایجاد شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *