پس‌لرزه‌های لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس

 

شرق: پس‌لرزه‌های لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اتفاقات، علاوه بر موضع‌گیری‌های جدید نمایندگان و اعلام تشکیل کمیته پیگیری از سوی مجلس، نامه‌نگاری یک روحانی با علی مطهری نیز حواشی جدیدی را ایجاد کرده است. درحالی‌که روز پنجشنبه، غلامرضا کاتب، عضو هیات‌رئیسه مجلس و نماینده مردم گرمسار و آرادان از تشکیل یک کمیته از سوی مجلس دهم و نمایندگان مردم برای بررسی لغو سخنرانی نایب‌رئیس اول مجلس در مشهد خبر داده بود، ناگهان خبر رسید که فردی به نام حجت‌الاسلام احمدرضا احمدی در یادداشتی خطاب به علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس را «نجس» خطاب کرده است. احمدی که رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان است، در یادداشت خود خطاب به علی مطهری آورده بود: «آقای مطهری! تا صدای شما را نشنیده بودم که به امام هشتم (علیه‌السلام) اهانت کرده‌اید باورم نمی‌شد و گمان می‌کردم که شاید موضوع سیاسی است اما وقتی خود صدای شما را گوش کرده و اهانت شما به آن امام معصوم را شنیدم که به ساحت مقدسش هتاکی کرده و گفته‌اید که «اگر امام رضا زنده بود در کنسرت موسیقی شرکت می‌کرد» و تعدادی از مخاطبان برای شما کف زده و تشویقتان نمودند، یقین کردم که شما چنین سخن سخیفی را گفته‌اید. تعجب من از سکوت عالمان و مراجع تقلید در برابر این گفته‌های نابخشودنی است و من که خود از طلاب دانش‌آموخته حوزه مقدسه قم هستم اگر چنانچه در شرایطی قرار گیرم که به شما دستی بدهم حتما پس از آن دستان خود را خواهم شست زیرا مبتنی بر مبانی فقهی و کلامی، شما را بعد از این اهانت به معصوم (اگر در مقامی نباشم که شما را مستحق اعدام بدانم که این مقام در حاکم شرع منحصر است؛ اما) قطعا نجس می‌دانم». او همچنین از آنچه «فاصله‌گرفتن علی مطهری از تعالیم پدرش و ضربه‌هایی که به تفکر شهید مطهری وارد شده» می‌نامید انتقاد کرده بود. احمدی در بخش دیگری از نامه خود مدعی شده بود که اگر امام (ره) در قید حیات بود، مطهری را نیز مانند خانمی که اوشین را الگوی زنان اعلام کرده بود، مستحق اعدام می‌دانست. 
پاسخ مطهری به احمدی
این سخنان تند روحانی گمنامی که نامش با همین چند جمله، به صدر اخبار روز رسیده بود، با واکنش مطهری همراه شد و نایب‌رئیس مجلس در اینستاگرام خود خطاب به حجت‌الاسلام احمدی، نوشت: 
«جناب آقای احمدرضا احمدی
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان
با اهداء سلام، نامه‌تان به خودم را خواندم. از اینکه فردی مانند شما ملبس به لباس روحانیت است و خود را دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی دانشگاه می‌داند متأسف شدم. لازم است نکاتی را به عرض برسانم: 
١-نوشته‌اید «بعد از دو جریان تروریسم و ماتریالیسم که به اندیشه زلال آیت‌الله مطهری آسیب زده‌اند من به این اندیشه آسیب زده‌ام» درحالی‌که برعکس است، استاد مطهری به ماتریالیسم و تروریسم آسیب وارد کرد نه آنها به اندیشه ایشان و قضاوت اینکه من آسیب زده‌ام یا نه، با مردم است و ظاهرا این هم مانند مورد اول برعکس است. 
٢-از محتوای نامه شما آشکار است که از اندیشه آن بزرگمرد آگاهی کافی ندارید و صرفا خواسته‌اید از نام ایشان به عنوان یک ابزار استفاده کنید. 
٣- سخن از اهانت به امام رضا علیه‌السلام به میان آورده‌اید. آیا بیان مشروع‌بودن و احتمال شرکت حتی معصوم در برنامه‌ای که مثلا یک شعر عرفانی حافظ را با نوای خوش بخوانند، اهانت به ساحت معصوم است؟ اشکال شما این است که امام معصوم را در پشت ابرها تصور می‌کنید نه الگو و نمونه و قابل پیروی که ما باید خود را مانند او بسازیم. درواقع خودتان پاسخ خود را داده‌اید، زیرا گله کرده‌اید که چرا مراجع تقلید بنده را تکفیر نکرده‌اند؟ پاسخ این است: به این دلیل که آنها مرجع تقلید و اسلام‌شناس‌اند، اگر بنا بود مانند شما باشند که دیگر مرجع نبودند. 
۴- نوشته‌اید که دستان خود را پس از مصافحه با من خواهید شست چون بنده را نجس می‌دانید. خیالتان را راحت کنم که من اصلا با فردی مانند شما مصافحه نخواهم کرد تا نیاز به شستن دست‌هایتان باشد، ‌بهتر است روح و روانتان را از حقدها و کینه‌ها و هواهای نفسانی بشویید. 
۵- گفته‌اید اگر امام (ره) بود حکمی شبیه حکم آن بانویی که در مقایسه با حضرت زهرا(س) گفته بود الگوی من اوشین است، ‌درباره من صادر می‌کرد. یقین دارم که برعکس است، اگر امام با این سخنان شما مواجه می‌شد و اظهارنظر را لازم می‌دید، قطعا جناب‌عالی را به خاطر عوام‌فریبی و استفاده ابزاری از مقدسات توبیخ می‌کرد. 
۶-گفته‌اید «اگر در مقامی نباشم که شما را مستحق اعدام بدانم قطعا نجس می‌دانم». این سخن شما آن مثل معروف را تداعی می‌کند که خدا فلان حیوان را شناخت که به او شاخ نداد. خوشحالم که حاکم شرع نیستید و اِلا اکثر مردم را تکفیر و اعدام می‌کردید. روحیه شما با گروه تکفیری صهیونیستی داعش سازگار است، خوب است به‌جای ماندن در استان گلستان، به کمک آنها در موصل بشتابید که برادران شما در آنجا سخت در خطرند».
پاسخ نماینده گرگان به حجت‌الاسلام احمدی
اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و پس از پاسخ مطهری به این یادداشت، نورمحمد تربتی‌نژاد، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا که عضو فراکسیون امید مجلس نیز هست، با انتشار مطلبی به حجت‌الاسلام احمدی پاسخ داد. در متن منتشرشده از سوی دفتر نماینده مردم گرگان از قول او خطاب به حجت‌الاسلام احمدی آمده: «اظهارات دکتر علی مطهری دائر بر کارآیی دین و ائمه اطهار هم در صدر اسلام و هم در عصر فعلی در جوامع می‌باشد، لذا تشبیه اظهارات آقای دکتر علی مطهری با گفته‌های آن بانو در هشتم بهمن‌ماه ۶٧ نادرست می‌باشد». تربتی‌نژاد در بخش دیگری از نامه خود آورده است: «جناب احمدی! اگر به‌قول جناب‌عالی عالمان و مراجع تقلید و مردم ولایتمدار استان گلستان در مقابل اظهارات دکتر علی مطهری سکوت می‌نمایند جای تعجب نیست بلکه شما باید به درستی گفته‌های خود شک کنید… لذا شایسته جناب آقای احمدی، مسئول محترم قومی مذهبی شورای اسلامی تبلیغات اسلامی در استان گلستان، دارالمؤمنین و یکی از پایگاه‌های مؤثر پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت از رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و مهد دفاع از آزادی‌های قانون اساسی و مهد چهار هزار شهید انقلاب اسلامی است که به سبب توهین انجام‌شده به ساحت شخصیت ارزشمند فرهنگی و علمی برادر ارجمند جناب آقای علی مطهری، عذر خواهی نماید، چراکه امام علی (ع) فرموده‌اند: المعذره برهان العقل… . و اعقل الناس اعذرهم للناس».
اهانت‌های جدید از  زبان پسر حجت‌الاسلام احمدی
دراین‌میان صبح روز گذشته متنی به نقل از یک حساب اینستاگرامی در فضای مجازی منتشر شد که حاوی توهین‌هایی فراتر از سخنان حجت‌الاسلام احمدی بود. این حساب اینستاگرامی به نام محی‌الدین احمدی بود و صاحب این حساب در متنی که منتشر کرده خود را فرزند حجت‌الاسلام احمدی و دامپزشک معرفی کرده و در متن موهن خود چندین بار از عباراتی همچون «نجس» و… در وصف مطهری استفاده کرده و در انتها نیز نایب‌رئیس مجلس را «گاو نه من شیرده» خطاب کرده است. درصورت تأیید هویت صاحب این حساب اینستاگرامی باید منتظر واکنش‌های بعدی در مقابل حمله جدید به مطهری باشیم. حملاتی که در هفته‌های اخیر، در حال تشدیدشدن هستند. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *