واکنش برخی نمایندگان به موضوع بازداشت محمود صادقی ( پزشکیان: اقدام شبانه برای جلب صادقی بی‌احترامی به مردم و مجلس است)

 انتشار خبری مبنی بر تلاش مامورین برای بازداشت محمود صادقی نماینده مردم تهران که شب گذشته (یکشنبه شب) اتفاق افتاد، واکنش‌های جمعی از نمایندگان را در پی داشت.محمود صادقی

به گزارش ایسنا، برخی نمایندگان در صفحات شخصی خود در فضای مجازی نسبت به مراجعه مامورین به درب منزل محمود صادقی و تلاش برای بازداشت وی واکنش نشان دادند.

 

پزشکیان: اقدام شبانه برای جلب صادقی بی‌احترامی به مردم و مجلس است

 

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام شبانه و نامتعارف برای جلب نماینده مردم تهران در اینستاگرام خود نوشت: «اقدام شبانه برای جلب نماینده‌ی مردم تهران آقای صادقی بدون اطلاع مجلس، اول از همه بی‌احترامی به مجلس شورای اسلامی و مردمی است که به آنها رای داده‌اند. این رفتار را حتما پیگیری خواهیم کرد و از حیثیت مجلس دفاع می‌کنیم.

 

از همه‌ی مسوولان هم انتظار می‌رود که با سعه‌ی صدر بیشتری برخورد کنند، لااقل شان مجلس را رعایت کنند و روال‌های قانونی برای هر رفتاری رعایت شود.

 

اتفاقات اخیر، چه نحوه‌ی مواجهه با اظهارات این نماینده و چه لغو سخنرانی آقای مطهری که نایب رییس مجلس است جای تاسف دارد. مردم انتظار دارند که نمایندگان منتخبشان حق اظهارنظر داشته باشند و طبق اصول قانون اساسی هم نمی‌توان جلوی آنها را گرفت.

 

اگر انصاف را در قضاوت‌ها و رفتارها رعایت نکنیم، مردم به ما اعتماد نمی‌کنند. همه باید به قانون احترام بگذاریم و درچارچوب قانون رفتار کنیم.»

 

عارف: موضوع محمود صادقی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود

 

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی در همین رابطه نوشت: «با عرض تسلیت رحلت پیامبر رحمت(ص) و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) بدینوسیله ضمن تشکر از همراهی و احساس مسئولیت جوانان و مردم عزیز، با توجه به شرایط کشور و ضرورت پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و هزینه ساز برای نظام، از آنجا که موضوع پیش آمده برای همکار عزیزمان جناب آقای دکتر محمود صادقی می بایست در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس تشخیص هیات مزبور اقدامات بعدی انجام پذیرد، لذا همگان را دعوت به آرامش نموده و از دستگاه محترم قضایی تقاضامندیم مستندات مربوطه را مطابق تشریفات قانونی جهت تعیین تکلیف به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال نمایند که بر طبق نظر هیات مزبور، اقدامات بعدی صورت پذیرد.در پایان خود و همگان را دعوت به عمل به مر قانون می نماییم.»

 

تاجگردون: شاکی خصوصی در کار نبود

 

غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران و عضو فراکسیون امید نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دقایقی پس از خبر تلاش برای بازداشت دکتر صادقی با ایشان تلفنی صحبت داشتم. از متن حکم و صادرکننده حکم مشخص بود شاکی خصوصی در کار نبود اگر هم شاکی خصوصی در کار بود می‌بایستی حسب قانون ابتدا به مسوول دستگاهی که وی در آنجا مشغول است یعنی مجلس اطلاع دهند. اگر اتهام ایشان توهین به رئیس قوه قضاییه است و مدعی‌العموم ورود کرده است از صبح تا شب هزاران توهین در انواع رسانه و تریبون رسمی که بعضاً برد بیشتری نسبت به تریبون مجلس دارند به دو رئیس دیگر قوا می‌شود. برای رئیس قوه قضاییه زیبنده نیست در شب رحلت مهربان‌ترین انسان خلقت حکم به بازداشت نماینده مردمی دهد که او وظیفه‌اش را به انجام رسانده است. دکتر لاریجانی رئیس مجلس وظیفه دارد از حقوق نماینده صیانت کند. آیا در برابر برادرش این کار را خواهد کرد؟

 

فاطمه سعیدی: فراکسیون امید با مقامات قوه قضاییه رایزنی می‌کند

 

فاطمه سعیدی عضو هیات رئیسه فراکسیون امید نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: فراکسیون امید از طریق رایزنی با مقامات قوه قضاییه پیگیر رخ داد پیش آمده برای دکتر صادقی هستند. اصل‏ هشتاد و ششم قانون اساسی: نمایندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهار نظر و رای‏ خود کاملاً آزادند و نمی‏ توان‏ آنها را به‏ سبب‏ نظراتی‏ که‏ در مجلس‏ اظهار کرده‏ اند یا آرائی‏ که‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ خود داده‏ اند تعقیب یا توقیف کرد.

 

محمدرضا بادامچی: رئیس مجلس از حریت و حرمت نمایندگان ملت دفاع کند

 

محمدرضا بادامچی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اقدام به بازداشت همکار خوبم آقای دکتر محمود صادقی، نقض نص صریح قانون اساسی است. این اقدام، آن هم در شب رحلت حصرت رسول اکرم، قلب ملت را به درد آورد.

از رییس‌جمهور ‌محترم می‌خواهم طبق قانون، به مسئولیت صیانت از قانون اساسی عمل کرده و از مجلس دفاع کند.

از رییس محترم مجلس، می‌خواهم با اقدام سریع و قاطع، حریم مجلس شورای اسلامی را حفظ و از حریت و حرمت نمایندگان ملت دفاع کند.

امیدوارم این قانون‌شکنی علنی و هتک حرمت نمایندگان ملت، هیچ زمانی تکرار نشود.

محمود صادقی تنها نیست، ما نمایندگان مجلس در دفاع از حقوق ملت و خدمت به نظام جمهوری اسلامی، در کنار فرزند شجاع ملت هستیم.»

 

علی نجفی: از مراجعه مامورین به منزل محمود صادقی متاسفم

 

علی نجفی نماینده اصلاح‌طلب بابل نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: با ابراز تاسف از مراجعه مامورین به منزل همکار عزیزم محمود صادقی با حکم جلب، نص صریح اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی را یادآوری می‌کنم. قانون برای همه است.

 

مصطفی کواکبیان: حکم بازداشت محمود صادقی را در صحن علنی پیگیری می‌کنم

 

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: احضار نماینده مجلس به خاطر ایفای وظایف نمایندگی ممنوع است چه رسد به حکم بازداشت! حتما این موضوع را در صحن علنی مجلس پیگیری خواهم کرد.

 

جعفرزاده: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مرجع صلاحیت دار رسیدگی به این موضوع است

 

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت نیز در مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: لازم می‌دانم تاسف خود را از نحوه اقدام به جلب غیر قانونی نماینده محترم مردم، جناب آقای دکتر صادقی اعلام نمایم. عدم ارجاع موضوع به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان که مرجع صلاحیت دار رسیدگی به این موضوع می‌باشد خود تخلف قضایی محسوب می‌شود.

 

روایت صادقی از تلاش مأموران دادستانی برای بازداشت وی

 

نماینده مردم تهران با بیان اینکه برای حفظ کیان مجلس با مأموران دادستانی همکاری نکردم، گفت: رئیس مجلس نیز اعلام کرد طبق قانون موضوع باید از طریق هیأت رئیسه و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شده و باید از جلب نماینده مجلس خودداری شود.

 

محمود صادقی به وقایع شب گذشته (یکشنبه، ۷ آذرماه) و حضور مأموران مقابل درب منزل خود برای بازداشت وی اشاره کرد و گفت: حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه شب گذشته بود که در حال بازگشت به منزل، مشاهده کردم عده ای در تاریکی کمین کرده اند بعد به بنده نزدیک شدند و گفتند حکم جلب شما را داریم.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنها پرسیدم حکم شما از کجاست که گفتند از بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه و وقتی درباره موضوع آن پرسیدم توضیحی نمی دادند که با اصرار توانستم حکم جلب آنها را ببینم که موضوع اتهام درباره توهین، تهمت و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه بود.

 

وی افزود: در ادامه به مأموران اعلام کردم کار آنها طبق قانون نظارت بر رفتار نمایندگان غیرقانونی است و مرجع قضایی باید هرگونه شکایتی که از نمایندگان می شود به هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده تا در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شود و با تشخیص این هیأت اگر مورد خارج از حیطه وظایف نمایندگی تشخیص داده شد شخص به دادسرا فرستاده شود که در حال حاضر این مراحل درباره من طی نشده است.

 

صادقی همچنین اظهار کرد: در ادامه حتی از آنها خواستم به داخل منزل بیایند اما به زور متوسل شدند تا من را با خود ببرند که خانواده ام به پایین ساختمان آمدند و همسرم بین من و مأموران حائل شد تا توانستم وارد منزل شوم؛ در ادامه ظاهرا مأموران بسیار تلاش داشتند که از طریق تماس تلفنی حکم ورود به منزل بگیرند.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: بعد از آن آقایان عارف و مطهری و تعدادی از نمایندگان تهران تماس گرفتند تا قضیه را پیگیری کنند همچنین مردم که مطلع شده بودند جلوی منزل تجمع کرده بودند و تعدادی ماشین آتش نشانی در محل حضور یافتند که در نهایت حدود ساعت ۳ بامداد بود که مأموران دادستانی همچنین نیروی انتظامی محل را ترک کردند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه برخی ادعا کرده اند حکم جلب ازسوی شاکی خصوصی بوده است، عنوان کرد: تاکنون هیچ شکایتی چه خصوصی ، چه مدعی العموم، و یا از طریق هیأت رئیسه مجلس به من نرسیده است و از مفاد حکم نیز اینگونه بر می آید که قطعا از طرف شاکی خصوصی نیست و احتمالا مربوط به تذکر بنده در نطق میان دستور به قوه قضاییه بوده است.

 

صادقی افزود: از آن جایی که رئیس قوه قضاییه اظهارات بنده را تهمت به خود تلقی کرده بودند به نظر می رسد این حکم بازداشت به علت همان موضوع باشد اما مسأله این است که چرا به خاطر یک سری اظهارات اینگونه حکم به روشی غیرمعمول حکم جلب صادر می کنند گویی جرم و جنایتی صورت گرفته است.

 

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: علت عدم همکاری بنده با مأموران دادستانی به خاطر شخص خودم نبود بلکه به خاطر اصرار بر حفظ کیان، حرمت و شأن جایگاه نمایندگان مجلس بود که نباید مخدوش شود.

 

وی همچنین گفت: آخرین خبری که نایب رئیس مجلس به بنده اعلام کرد این بود که دکتر لاریجانی رئیس مجلس نیز نظرشان این است که طبق قانون موضوع باید از طریق هیأت رئیسه و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شده و باید از جلب نماینده مجلس خودداری شود ،البته بنده نیز در پیامی که شب گذشته دادم ، اعلام کردم مطیع قانون هستم و از مردم خواستم زمینه را برای فرصت طلبان ایجاد نکنند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت‌وگوی خود با خانه ملت خاطرنشان کرد: پیش از ظهر امروز نیز آقای عارف تماسی با بنده داشت که گفت صبح فردا هیأت رئیسه فراکسیون امید به همراه تعدادی از اعضای هیأت رئیسه مجلس در محل مجلس شورای اسلامی جلسه ای برای پیگیری این موضوع تشکیل می دهد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *