سخنان وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس، از سوی نماینده‌ای که در نشست نبودبه‌صورت ناقص منتشر شد پشت پرده انتشار محرمانه‌های ظریف ( زینب صفری)

ظهر دیروز درست در همان لحظاتی که محمدجواد ظریف در ایروان کنار دست وزیر امور خارجه ارمنستان نشسته بود و با لبخند مشغول امضای سند همکاری بین دو کشور بود، خبر نداشت که محمدجواد کریمی‌قدوسی نماینده نزدیک به جبهه پایداری اینجا در تهران و در لابی مجلس خواب تازه‌ای برای او دیده است. کریمی‌قدوسی دیروز با آن کت و شلوار خردلی‌اش بی‌خیال قیل و قال بررسی برنامه توسعه ششم در مجلس، راه افتاده بود در میان نمایندگان و یک برگه کوچک را در میان‌شان پخش می‌کرد. جلسه که تمام شد به راهروی مجلس آمد و چند تا از همان برگه‌ها را به خبرنگاران رسانه‌های اصولگرا داد. قبلش نشست و تند تند با خودکار آبی چیزی را روی آن برگه‌ها تصحیح کرد. آنقدر عجله کرده بود که یادش رفته بود واژه «اعتماد» را در جمله «به حرف کری کردم» اضافه کند. جمله را که تصحیح کرد برگه را به خبرنگاران داد و گفت که اینها سخنان ظریف در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی است. «من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم». «می‌پذیرم اشتباه کردم» «ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم و این اشتباه بزرگ من بود»‌ و چند جمله دیگر با همین مضامین که او مدعی بود ظریف در آخرین جلسه کمیسیون امنیت ملی گفته است. اینکه کریمی‌قدوسی در معرکه‌ای که در میان خبرنگاران اصولگرا گرفته بود دقیقا چه می‌گفت روشن نبود. چون وقتی خبرنگار غیراصولگرایی به آنها نزدیک می‌شد سخنانش را قطع می‌کرد اما این اندازه از حرف‌هایش شنیده می‌شد که می‌گفت: «خودم در جلسه نبودم اما اینها را از یادداشت‌های یکی از نمایندگان حاضر در جلسه برداشتم و تا آخر پای حرف‌هایم هستم.» و در واکنش به خبرنگار همسو با خودش که گفت نگران نیستید اقدام قضایی در مورد شما انجام شود، گفت: «هر اقدام قضایی هم که انجام شود حرف‌هایم را پس نمی‌گیرم. ظریف در جلسه اینها را گفته است.»

سکوت نمایندگان پایداری و تکذیب اصلاح‌طلبان
از قضا در همان لحظات نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از کنار کریمی‌قدوسی رد می‌شد که در حلقه خبرنگاران محاصره شد. او به لحاظ سیاسی نزدیک به جبهه پایداری و البته کریمی‌قدوسی است. شاید به همین خاطر برای پاسخ قاطع دادن درباره ادعای کریمی‌قدوسی مردد بود. برای همین هم وقتی اصرار خبرنگاران برای توضیح درباره ادعای کریمی‌قدوسی را دید، گفت: «شما سایت خانه ملت را می‌شناسید! من هر چه درباره این جلسه داشتم را به آنجا گفتم و منتشر شده است. هیچ چیز هم علاوه بر آن ندارم». از خبرنگاران اصرار و از او تکرار که من حرف تازه‌ای ندارم. در همین اثنا عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی که اتفاقا او هم نزدیک به جبهه پایداری است وارد راهروی مجلس شد. مجتبی ذوالنوری هم چیزی اضافه بر سخنان نقوی حسینی نگفت. او به سوال «اعتماد» در این باره اینطور جواب داد که «بروید از خود آقای کریمی‌قدوسی یا آقای ظریف بپرسید. من نه تایید می‌کنم و نه رد می‌کنم. یک نفر در مظان گفتن است و یک نفر هم ادعا دارد که او اینها را گفته، بروید از خودشان بپرسید. قرار نیست که من درباره هرچه می‌شنوم یا نمی‌شنوم حرف بزنم. من در این زمینه مطلقا مثبت یا منفی اظهارنظر نمی‌کنم». اما علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب تهران چهارمین عضو کمیسیون امنیت ملی بود که به میان خبرنگاران آمد و حرف‌های کریمی‌قدوسی را با صراحت تکذیب کرد. این را هم گفت که این جلسه کاملا محرمانه بوده و ظریف تاکید داشته مطالبی که در این جلسه بیان می‌شود صرفا برای آگاهی اعضای کمیسیون است. به نظر او اینکه نماینده‌ای که در جلسه حاضر نبوده بخش‌هایی از آن را منتشر کند مرتکب عمل غیراخلاقی و خلاف پروتکل شده است. درست به همین دلیل هم فاطمه سعیدی، نماینده اصلاح‌طلب تهران این سوال را مطرح کرد که انتساب دروغ به وزیر خارجه در حیطه وظایف نمایندگی است؟! و با این سوال خواسته تا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان افشای حرف‌های محرمانه ظریف در جلسه کمیسیون را بررسی کند. (ایلنا) . اما کریمی‌قدوسی هم به این حرف‌های رحیمی واکنش نشان داده و به میزان گفته است حرف‌های ظریف در آن جلسه محرمانه نبوده است چرا که محرمانه به سندی می‌گویند که انتشار آن به امنیت کشور ضربه بزند! کریمی‌قدوسی این را هم گفته که با اینکه در جلسه نبوده اما فایل جلسه و یادداشت‌های اعضای کمیسیون را در دست داشته که به آنها استناد کند. تلاش‌های «اعتماد» برای اطلاع از جزییات بیشتر در گفت‌وگو با فلاحت‌پیشه و جمالی از اعضای کمیسیون امنیت به جایی نرسید. چون آنها در جلسه روز یکشنبه با ظریف حاضر نبودند. اما قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه به «اعتماد» گفت که کریمی‌قدوسی در آن جلسه حاضر نبوده و با اینکه خودش حرف‌های زیادی درباره آن جلسه برای گفتن دارد اما چون ظریف در ایران نیست و او نمی‌تواند بدون هماهنگی با رییسش حرفی بزند مواضع رسمی وزارت امور خارجه را قاسمی، سخنگوی وزارتخانه خواهد گفت.
در جلسه علنی عصر مجلس چه گذشت؟
 ماجرای تازه‌ای که کریمی‌قدوسی، نماینده دلواپس مشهد کلید زده بود ساعاتی بعد به جلسه نوبت عصر مجلس هم کشیده شد. در جلسه نوبت عصر چند نوبت اعتراضات جدی بین نمایندگان و کریمی‌قدوسی اتفاق افتاد. یکی از نمایندگان حاضر به «اعتماد» گفت که جو سنگینی علیه کریمی‌قدوسی در صحن مجلس وجود داشت و نمایندگان معترض بودند که چرا او محتوای یک جلسه محرمانه را منتشر کرده است. اما از آن سو جواد کریمی‌قدوسی و مجتبی ذوالنوری و اردشیر نوریان هم با حالتی اعتراضی کنار صندلی علیرضا رحیمی رفتند و چندین نوبت بحث میان آنها بالا گرفت. ظاهرا اعتراض آنها به این بود که رحیمی چرا اولا سخنان کریمی‌قدوسی را تکذیب کرده و ثانیا چرا آنقدر سریع آن را تکذیب کرده است. آنقدر این بحث‌ها جدی بود که علی لاریجانی هم متوجه این بگو مگوها شد و به کریمی‌قدوسی تذکر داد که بهتر است به صندلی‌اش برگردد و در رای‌گیری‌ها شرکت کند. حرکات دست کریمی‌قدوسی نشان می‌داد که چقدر عصبانی است. آن‌طور که فارس نوشته او در آن لحظات به رحیمی گفته بود«آقای رحیمی! چرا اظهارات من را تکذیب کردید؟ شما می‌دانید آقای ظریف این اظهارات را در کمیسیون مطرح کرده است! من وابستگی حزبی سیاسی ندارم، این مسائل و تلاش برای تکذیبیه گرفتن برای این است که بین ما اختلاف بیندازند». رحیمی هم به او گفته بود کسی که در جلسه کمیسیون نبوده نمی‌تواند گزارشی از آن داشته باشد. آن هم در حالی که کمیسیون رییس و سخنگو دارد. اظهارات باید مستند باشد و مصالح ملی مهم‌تر از همه‌چیز است. نقل قول‌های خلاف واقع با مصالح ملی سازگار نیست. اگرچه برخی خبرگزاری‌های اصولگرا گزارش دادند که در این بحث‌ها کریمی‌قدوسی فایل صوتی اظهارات ظریف را به رحیمی داده و در حضور بقیه نمایندگان آن را پخش کرده است اما رحیمی به «اعتماد» گفت که هیچ فایل صوتی در کار نبود و این فایل ظاهرا بعد از پایان جلسه برای چند نماینده پخش شده است.
رد اظهارات کریمی‌قدوسی از سوی وزارت خارجه
اما در حالی که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم اظهارات کریمی‌قدوسی را رد کرده و گفته بود او در آن جلسه حضور نداشته و نقل قولش از سخنان ظریف «کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی و احتمالا برای بهره‌برداری کاملا سیاسی و جناحی تحریر و تنظیم شده است»؛ این‌بار خبرگزاری مهر گزارش داد اکبر رنجبرزاده عضو اصولگرای هیات رییسه مجلس گفته است نوار کمیسیون امنیت ملی با حضور بهروز نعمتی و محبی‌نیا سخنگو و عضو هیات رییسه بازبینی شده و آنها صحت سخنان کریمی‌قدوسی را تایید کرده‌اند. خود کریمی‌قدوسی هم به مهر گفته بود نتیجه این بررسی به اطلاع علی لاریجانی هم رسیده است. اظهاراتی که از سوی نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» تکذیب شد. قبل و بعد از عبارت‌های انتخاب شده از سوی کریمی‌قدوسی در سخنان ظریف جملاتی وجود داشته که بدون آنها نمی‌توان درباره این عبارت‌ها قضاوتی کرد.
مواجهه آشنای کریمی‌قدوسی و ظریف
کریمی‌قدوسی نماینده ۵٠ ساله مشهد که از دل جبهه پایداری به مجلس آمده است در انتشار جلسات محرمانه کمیسیون امنیت ملی مسبوق به سابقه است. او یک بار دیگر در سال ٩٢ وقتی که نماینده مجلس نهم بود اظهارات ظریف در کمیسیون بعد از دیدارش با جان کری و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را منتشر کرد. آن موقع نخستین بار کیهان از قول یک منبع آگاه و به نقل از ظریف تیتر زده بود: «مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود». ظریف با دیدن این تیتر آنقدر متعجب شده بود که دچار کمردرد و روانه بیمارستان شد. آنقدر مشکل کمر ظریف جدی بود که او با ویلچر راهی مذاکرات هسته‌ای شد. با بالا گرفتن واکنش‌ها به انتشار جلسه محرمانه روزنامه کیهان با کریمی‌قدوسی گفت‌وگو کرد و او با اینکه در آن جلسه حضور نداشت اما تاکید کرد که ظریف این جملات را گفته و از دیدار با کری اظهار پشیمانی کرده است. جالب آنکه کریمی‌قدوسی آبان ماه سال ٩٢ هم طرح سه فوریتی برای الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای در مذاکرات را با ١١٠ امضا به هیات رییسه داده بود که متن آن پر از غلط‌های املایی بود. از جمله اینکه اوقرارداد «ان‌پی‌تی» را «ام‌پی‌تی» نوشته و این غلط را به فارسی و انگلیسی تکرار کرده بود. ١۶ فروردین سال ٩۴ هم درگیری لفظی کریمی‌قدوسی با ظریف خبرساز شد. کریمی‌قدوسی به ظریف گفته بود رهبری در یک جلسه خصوصی در خصوص اقدامات وزارت خارجه وشخص وزیر خارجه تذکرداده است. این عبارت ظریف را عصبانی کرده و او با لحن تندی گفته بود: شما دروغ می‌گویید و با اینگونه حرف‌ها به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و در آن جلسه هرگز آقا به من تذکر ندادند. شما وقتی نمی‌دانید لطفا حرفی نزنید یا از کسی که در جلسه بود به صورت کامل جزییات را سوال کنید و سپس اظهارنظر کنید، آقای لاریجانی رییس مجلس در این جلسه بودند و می‌تواند در این مورد شهادت بدهند.» چند ماه پیش ١١ مهرماه هم وقتی که ظریف برای پاسخ به سوال کریمی‌قدوسی به مجلس دهم آمده بود بگومگوی تازه‌ای میان آنها در گرفت. بعد از اینکه کریمی‌قدوسی در این جلسه اظهارات تندی درباره برکناری امیرعبداللهیان و برجام داشت، ظریف به او پاسخ داد: آقای کریمی‌قدوسی! به خاطر منافع کودکانه با وجهه جمهوری اسلامی بازی نکنید… چه کسی از صحبت‌های خصوصی به شما گزارش داده؟  حالا باید دید آیا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برای بررسی رفتارهای کریمی‌قدوسی و انتظار جلسه محرمانه تشکیل خواهد شد ؟!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *