مولاوردی: افراطی‌گری‌ خشونت آمیز و اشغال‌گری‌ زنان مسلمان را تهدید می‌کند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: چشم انداز وضعیت زنان در کشورهای اسلامی به شدت از سوی افراطی‌گری‌های خشونت آمیز، اشغال گری‌ها و سلطه جویی‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد تهدید واقع شده است.
به گزارش ایسنا، شهین دخت مولاوردی در همایش جایگاه زنان اندیشمند ایران و عرب در دانشگاه الزهرا(س) گفت: زنان ایرانی در مدیریت آموزش عالی و کسب موقعیت‌های ارشد در مراتب علمی فرصت‌های محدودی داشتند. بررسی ترکیب جنسیتی اعضای هیات‌های علمی در همه مراتب دانشگاهی در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد در مجموع سهم زنان فاصله معناداری با مردان داشته است.
وی افزود: گسترش شهرنشینی و تحولات فرهنگی و اجتماعی ناشی از توسعه و گسترش هنجارهای عدالت اجتماعی در میان بخش‌هایی از خانواده ایرانی مسیر را برای دستیابی زنان به آموزش عالی هموار کرده است.
مولاوردی تصریح کرد: در حال حاضر سهم مردان ۵۳ درصد و زنان ۴۷ درصد از کل دانشجویان کشور است. این در حالیست که سهم زنان از کل دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی کشور ۶۰ درصد، رشته‌های علوم انسانی ۵۳ درصد و گروه علوم پایه ۶۰ درصد و گروه کشاورزی و دامپزشکی ۵۴ درصد است.
وی تاکید کرد: یکی از ابعاد مهم حضور زنان در آموزش عالی مشارکت به عنوان عضو هیات علمی و در نقش آموزشگران و پژوهشگران دانشگاهی است. ترکیب جنسیتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در مراتب مختلف نشان دهنده پایداری فاصله جنسیتی طی دهه‌های گذشته است. در حالی که طی دو دهه اخیر سهم دانشجویان دختر در آموزش عالی به طور مستمر افزایش یافته است، اما زنان در مدیریت آموزش عالی و کسب موقعیت‌های ارشد در مراتب علمی فرصت‌های محدودی داشته‌اند.
مولاوردی تاکید کرد: اگرچه از دهه‌های اخیر تلاش‌های زیادی به منظور ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان و مردان و دسترسی عادلانه به منابع اقتصادی و اجتماعی در جوامع اسلامی شده است، اما به عنوان یک تجربه مشترک هنوز مردان در این جوامع با تفاوت معناداری به موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی دسترسی بیشتری دارند و به نظر می‌رسد اصلاح هنجارهای اجتماعی از سوی رهبران فکری و دینی و رسانه‌ها تحول قانونی متناسب با تحولات اجتماعی ارزش گذاری کارهای خانگی و مراقبتی زنان و توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها میان زنان و مردان می‌تواند منجر به مشارکت موثر زنان مسلمان در زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی جوامع اسلامی شود.
معاون رئیس جمهوری با توجه به آسیب‌های افراطی گری و خشونت نسبت به زنان و حقوق آنان در جوامع اسلامی گفت: خشونت و افراطی گری، اشغال و جنگ و نبود امنیت ناشی از آن امروزه بزرگترین چالشی است که زنان جهان اسلام در مسیر پیشرفت و توسعه خود با آن مواجه هستند. لذا انتظار می‌رود اندیشمندان جهان اسلام این مسئله را که زنان در مناطق درگیر جنگ حتی از
ابتدایی ترین حقوق خود یعنی حق حیات و حق امنیت محروم شده‌اند را مورد توجه قرار دهند.
وی اظهار داشت: زنان مسلمان امروزه با فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی روبرو هستند. تغییرات پر دامنه‌ای که با گسترش اطلاعات، آموزش، مشارکت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تحولات پر شتاب فرهنگی رخ داده است، از یک سو فضاها و عرصه‌های تازه‌ای برای زنان امروز گشوده است و از سوی دیگر مسائل جدید، آسیب‌های نوپدید ، بحران‌های ویرانگری را پیش روی آنان قرار داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *