بدرقه پیکر استاد رکن‌الدین خسروی از تالار وحدت پیکر رکن‌الدین خسروی صبح بارانی جمعه ۸ بهمن با حضور جمعی از هنرمندان از تالار وحدت به قطعه هنرمندان بدرقه شد.


 

به گزارش ایسنا، در این مراسم علاوه بر علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، هنرمندانی چون جهانگیر الماسی، بهروز بقایی، آتیلا پسیانی، ایرج راد، اکبر زنجان‌پور، جمال میرصادقی،بهزاد فرهمند، فرخ نعمتی، میکائیل شهرستانی، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، بهزاد فراهانی، مهرانه مهین ترابی، اسماعیل خلج، علی رفیعی، گوهر خیراندیش، حسن پورشیرازی،شبنم مقدمی، عبدالله کوپال،خسرو احمدی، اصغر دشتی و …. حضور داشتند.
الهام پاوه‌نژاد بازیگر که اجرای برنامه را برعهده داشت، سخنانش را اینگونه آغاز کرد: کلمات از دستان یخ‌زده‌ام زمین می‌افتد، قلم از حسرت، چنان میانه شهر گُر می‌گیرد و ما با یاد تو دوباره زاده می‌شویم چون ققنوس از میانه آتش و دود. سلام استاد! دیداری تلخ و دیر.در ادامه الهام پاوه‌نژاد متنی را به نمایندگی از سیمین خسروی – همسر رکن‌الدین خسروی – قرائت کرد.
در ادامه الهام پاوه‌نژاد، از جمال میرصادقی – نویسنده و دوست رکن‌الدین خسروی – خواست تا به روی صحنه بیاید اما او با بیان این‌که نمی‌تواند صحبت کند، متنی را ارایه کرد تا برای حاضران قرائت شود.
در ادامه مراسم ایرج راد هنرمند عرصه‌ی تئاتر گفت: تسلیت می‌گویم به خانواده رکن‌الدین خسروی به خصوص همسر گرانقدر او که سال‌های سال در کنار او چون شمع سوخت و پروانه‌ای بود در گرداگرد این شمع به خاطر وجود عزیز رکن‌الدین خسروی و در حقیقت بار همه مسوولیت‌ها را در این زمان به دوش کشید، چنان که رکن‌الدین خسروی بار عظیم فرهنگی – هنری و تئاتر این مملکت را به دوش کشید. تسلیت می‌گویم به شاگردان رکن‌الدین خسروی و کسانی که عاشق تئاتر هستند و در راه تئاتر هرگونه فداکاری می‌کنند که در حقیقت رکن‌الدین شخصیتی بود که این را به آنها نشان می‌داد.
او ادامه داد: در ارتباط با سابقه خسروی سخن نمی‌گویم چون کسانی که در اینجا حضور دارند با او آشنایی کامل دارند، کسی که ۲۰ سال از مملکت خویش دور مانده است و بعد از ۲۰ سال اینگونه باز می‌گردد و همه مشتاقانه دور او جمع می‌شوند. در تمام ۲۰ سال که از وطن دور بود همه رکن‌الدین خسروی را به یاد داشتند و او را دوست می‌داشتند، چرا که او به پرورش شاگردانی همت گماشت که اکنون از بزرگان تئاتر این مملکت هستند. از استاد آموختند استاد در وجود آنها زنده است. استاد در هنر نمایش آنها زنده است. رکن‌الدین خسروی با آرامی و سکوت کار ارزشمند را در این مملکت بنا نهاد چه در اداره هنرهای دراماتیک و چه در سال‌های تدریس و از همه مهم‌تر کار نمایشی که انجام می‌داد.
وی در پایان سخنانش گفت: ما اینجا پیکر عزیزی داریم که زحمات زیادی برای هنر و فرهنگ این مملکت کشید و تمام توان خود را به خدمت گذاشت. مادامی که خارج از کشور بود همواره دلواپس تئاتر بود و از حرکت تئاتر در ایران آگاهی داشت. توصیه داشت تا تئاتر سرپا بماند و زنده باشد و حرکت سازنده‌ای در تئاتر انجام شود. روحش شاد
اظهارات علی مرادخانی
علی مرادخانی – معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – در سخنانی با عرض تسلیت به خانواده رکن‌الدین خسروی، گفت: آدم‌ها وقتی از دنیا می‌روند فقط از آنها دو کلمه باقی می‌ماند یا می‌گویند خدا رحمت کند یا خدا از سر تقصیرات‌اش بگذرد. کاش انسان‌ها سعادت داشته باشند که به آنها بگویند خدا رحمت‌شان کند. زمانی که خبر فوت او رسید، آشفته‌ حالی را در چهره همه دوستان تئاتری دیدم، تلاطم در بین آنها بود که عمق دوستی سالیانی دور و دراز را نشان می‌داد.
وی ادامه داد: به عنوان کسی که دورادور رکن‌الدین خسروی را می‌شناختم و با آثارش آشنایی داشتم زمانی که با دوستانش حرف می‌زنم، هر کدام خاطراتی دارند و از او به عنوان یک مرد بی‌بدیل یاد می‌کنند. این‌که از او به این خوبی یاد شود سعادت است. خسروی برای تاریخ مردم یک نام نیست. از این نظر به خسروی تبریک می‌گویم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افراد خانه تئاتر، سفیر ایران در لندن که هماهنگی‌های لازم را انجام دادند تشکر کرد که باعث شدند، پیکر این مرد بزرگ با بزرگی و کرامت به کشورش بیاید. نامش جاودان.
اکبر زنجان‌پور در بخش دیگری از این مراسم با عرض تسلیت به خانواده رکن‌الدین خسروی، گفت: چه می‌توان از او گفت. او یک تئاتری بود. تئاتر هنری است که با جمع سروکار دارد وقتی کسی می‌خواهد حرف بزند باید جمعی حضور داشته باشند. خسروی زمانی می‌تواند حرف بزند که جمعی باشد. اگر نباشد نمی‌تواند حرف بزند و تنها می‌ماند. تمام آلزایمری‌های دنیا به تنهایی رفتند به جهانی تنهاتر. رکن‌الدین خسروی هم به تنهایی رفت. همه تنش‌ها و حالت‌ها که دنبال کشف حقیقت بود با رفتن‌اش به تنهایی دانه دانه از او جدا شد.
الهام پاوه‌نژاد که اجرای برنامه را برعهده داشت در بخش‌هایی از مراسم تشییع، متنی شعرگونه از بهروز بقایی قرائت کرد و اجرای قطعه آوازی توسط فاضل جمشیدی، اجرای قطعه‌ای توسط صدیق تعریف و اجرای کُر هنرمندان تئاتر با قطعه‌ای تحت عنوان «تنها ماندم،تنها رفتنی» از دیگر بخش‌های این مراسم بود.سید محمود دعایی بر پیکر رکن‌الدین خسروی نماز قرائت کرد و مراسم به دلیل بارش باران در سالن انتظار تالار وحدت برگزار شد.رکن‌الدین خسروی یکی از کارگردانان قدیمی و هنرمندان تأثیرگذار در تئاتر ایران، ۲۶دی‌ماه در لندن درگذشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *