محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا: امام به رای مردم اعتقاد داشت/در مدل حکومت اسلامی رای مردم اهمیت ندارد/نسخه جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد شفابخش همه دردهای ماست


دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد: نظام هر چه از آرای مردم دورتر شود، پایه‌های آن نیز ضعیف و سست خواهد شد و هر چه حضور و مشارکت مردم بیشتر شده نظام قدرتمندتر و باثبات‌تر عمل می‌کند.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به فرارسیدن سالگرد همه‌پرسی روز جمهوری اسلامی گفت: ۱۲ فروردین، سمبل و نماد الگوی ایده‌آل انقلاب اسلامی است که در طول چندین دهه مبارزه مردم ایران سرانجام در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به منصه ظهور رسید. 

او ادامه داد: امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب این مدل را ارائه کرد که نظامی دموکراتیک مبتنی بر آموزه‌های دینی بود.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با اشاره به اصرار امام به برگزاری همه‌پرسی به فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب اظهار داشت: با وجود آنکه در جریان انقلاب، مردم در راهپیمایی‌هایشان شعار جمهوری اسلامی را سر ‌داده و به صورت گسترده‌ای از جمهوری اسلامی حمایت می‌کردند اما امام اصرار داشت تا مردم در قالب یک همه‌پرسی رسمی اراده‌شان را نشان دهند که این نشانگر جایگاه بالای خواست مردم در اندیشه امام است.

صادقی یادآور شد: البته در آن زمان دیدگاه‌ها و مدل‌های زمامداری دیگری نیز مطرح بود، از مدل حکومت اسلامی منهای جمهوری تا جمهوری منهای اسلام، اما مدل پیشنهادی امام، یعنی جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، مورد پذیرش و رأی آزاد مردم قرار گرفت. 

او در خصوص طرح برخی نظرات مبنی بر اینکه منظور امام از جمهوری اسلامی حکومت اسلامی است،‌ تصریح کرد: برخی از افراد بر مدل حکومت اسلامی تاکید می‌کنند که در این مدل، رای مردم چندان اهمیتی ندارد در حالی که امام اساسا به رای مردم اعتقاد داشت. این مفهوم محوری سپس در اصل ششم قانون اساسی نیز مقرر شد. طبق این اصل کلیه امور کشور باید به اتکای آرای مردم انجام شود. البته در اصل چهارم قانون اساسی هم مقرر شد کلیه قوانین باید براساس موازین اسلامی باشد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: من فکر می‌کنم بسیاری از مدل‌هایی که به نام اسلام مطرح می‌شود به غیر از جمهوری اسلامی در عمل قابلیت اجرایی چندانی نداشته باشد. 

صادقی با بیان اینکه نسخه جمهوری اسلامی یعنی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد شفابخش همه دردهای ما است، خاطرنشان کرد: آنچه بر مسئولان واجب است التزام عملی به این مدل است و ما نباید بگذاریم تا فرصت‌طلبان به این دو رکن اساسی اندیشه امام گزندی وارد کنند به‌گونه‌ای که این تصور دامن زده شود که بین جمهوری بودن و اسلامی بودن تناقض وجود دارد. 

او با بیان اینکه حضور مردم در لایه‌ها و سطوح مختلف تصمیم‌گیری باید تقویت شود، ابراز داشت: مشارکت مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری هرچه افزایش پیدا کند، ثبات و استحکام نظام نیز بیشتر می‌شود و به عبارتی می‌توان گفت که مشارکت و رای مردم، نظام را بیمه می‌کند. 

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد: نظام هر چه از آرای مردم دورتر شود، پایه‌های آن نیز ضعیف و سست خواهد شد و هر چه حضور و مشارکت مردم بیشتر شده نظام قدرتمندتر و باثبات‌تر عمل می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *