متقاضیان بلیت «بهشت»تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای شهر شش‌هزارو ٧۴٣ نفر و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای شهر ۴٨هزارو ١۴۵ نفر است. همچنین تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای روستا ١١هزارو ١۴٢ نفر و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای روستا ٢٢١هزارو ٣٩۵ نفر است.

 

شرق: این دوره، چهره‌های بیشتری تمایل خود را برای ورود به ساختمان خیابان «بهشت» ابراز کردند. خیابانی که ساختمان شورای شهر پایتخت در آن قرار دارد و این دوره سه هزار نفر آماده شده‌اند تا بخت خود را برای ورود به این ساختمان بیازمایند. در کل کشور هم متقاضیان ورود به شورای شهر ١۴ درصد افزایش داشته‌اند. ثبت‌نام داوطلبان برای دوره پنجم این انتخابات از سی‌ام اسفندماه ٩۵ آغاز و تا ساعت ٢۴ روز ششم فروردین ادامه داشت. شدت استقبال در این دوره از انتخابات، به‌ویژه در تهران به حدی بود که در ساعت‌های پایانی، درهای ثبت‌نام به روی نامزدها بسته شد و آنها که در فرمانداری حضور داشتند توانستند ثبت‌نام کنند. به گفته علی‌اصغر احمدی، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، آمار نهایی ثبت ‌نام در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ٢٨٧‌هزار‌و ۴٢۵ نفر بوده است.

احمدی با یادآوری ثبت ‌نام حدود ٢۵۶ هزار نفر در دوره قبل این انتخابات در سال ٩٢، از رشد ١۴‌درصدی ثبت‌نام این دوره از انتخابات شوراها نسبت به دوره قبل خبر داد. طبق آماری که رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد، از این تعداد ثبت‌نام‌کننده، ١٧هزارو ٨٨۵ زن، معادل ۶,٣ درصد و ٢۶٩ هزار و ۵۴۶ مرد، معادل ٩٣.٧ درصد ثبت‌نام کرده‌اند.
به گفته احمدی همچنین، از کل ثبت ‌نام‌شدگان، ۵۴هزارو ٨٨٨ نفر، معادل ٢٠ درصد کل برای شوراهای شهر و ٢٣٢هزارو ۵٣٧ نفر معادل ٨٠ درصد کل، برای شوراهای روستا ثبت‌نام کردند.
احمدی افزود: تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای شهر شش‌هزارو ٧۴٣ نفر و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای شهر ۴٨هزارو ١۴۵ نفر است. همچنین تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای روستا ١١هزارو ١۴٢ نفر و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای روستا ٢٢١هزارو ٣٩۵ نفر است.
او درباره آمار کل ثبت‌ نام داوطلبان برای شورای اسلامی تهران، ری و تجریش گفت: کل داوطلبان شرکت در پنجمین انتخابات شورای شهر تهران سه ‌هزار نفر هستند که از این تعداد، ۵٢٣نفر خانم و دوهزارو ۴٧٧نفر آقا هستند. رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه بیشترین داوطلبان شرکت‌کننده در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دارای میانگین سنی ٣٠ تا ٣۵ سال هستند، گفت: ۵١هزارو ٩٩٢ نفر در این رده سنی قرار دارند. همچنین کمترین سن داوطلبان شرکت‌کننده در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، ٢۵ سال است و هزارو ٨٨٩ نفر از ثبت ‌نام‌شدگان بالای ٧۵ سال دارند.
احمدی همچنین با یادآوری برگزاری انتخابات شوراها در حدود ۴٠ هزار روستا گفت: مردم در این روستاها، ١٢۶ هزار عضو اصلی و ۴٢هزارو ٧٠٠ عضو علی‌البدل شوراها را انتخاب خواهند کرد.
این مراجع چهارگانه عبارت‌اند از ثبت احوال، دادستانی، ناجا و وزارت اطلاعات که استعلام داوطلبان نامزدی شورای شهر از سوی آنها انجام می‌شود. علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران که رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران را برعهده دارد، تأکید کرده است رسیدگی به صلاحیت کاندیداها مبتنی بر اصل برائت انجام خواهد شد.
این ٣ نفر
در میان خیل عظیم ثبت‌نام‌کننده برای انتخابات شورای شهر در حوزه تهران، ری و تجریش، اعضای فعلی این دوره شورای شهر تهران بودند که با وجود همه انتقاداتی که به عملکرد این دوره از شورای شهر تهران وارد بود، اما از حرکت باز نایستادند و خواستار آن شدند که دوباره خود را در معرض رأی افکار عمومی قرار دهند. از این تعداد، تنها سه عضو فعلی شورا، یعنی عباس شیبانی، رحمت‌الله حافظی و معصومه آباد از حضور در انتخابات انصراف دادند. آباد علت این موضوع را فرصت‌دادن به جوانان اعلام کرد. رحمت‌الله حافظی که نامش به ماجرای املاک نجومی و انتقادات صریح به قالیباف گره خورده است هم بیماری همسرش را دلیلی برای نیامدن عنوان کرد؛ با اینکه در فضای مجازی جوی شکل گرفته بود که سعی داشت حافظی را تا لحظه آخر برای ثبت نام قانع کند که نکرد. به غیر از این سه نفر، دیگر  اعضای فعلی شورای شهر با همه نقدها دوباره ثبت‌ نام کردند.
اصولگرایانی که ثبت‌نام کردند
اما غیر از اعضای فعلی شورای چهارم، چهره‌های شاخصی از دو جریان اصلی کشور، یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای این دوره از انتخابات ثبت ‌نام کردند. از چهره‌های سرشناس گرفته تا جوانان و گروه‌های مختلف اجتماعی و صنفی. در جریان اصولگرا طیف جالبی از ثبت ‌نام‌کنندگان دیده می‌شود. اگرچه نامزدهای آنان چندان مورد توجه جریان‌های رسانه‌ای قرار نگرفته‌اند و گویا اصولگرایان توجه‌شان بیشتر معطوف به انتخابات ریاست‌جمهوری است تا شورای شهر. در میان این اسامی می‌توان به مهدی خورشیدی، داماد احمدی‌نژاد اشاره کرد که مدعی است به اصلاح‌طلبان نزدیک است تا حسین‌الله کرم، رئیس‌ شورای هماهنگی نیرو‌های حزب‌الله. تهمینه دانیالی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی احمدی‌نژاد هم ثبت‌نام کرده است.
لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران و معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد، پرویز سرورى (عضو اصولگراى شوراى شهر تهران)، مهدى رادان (فرزند سردار احمد رادان)، على ریاض (نماینده دوره هفتم و عضو جبهه نیروهاى انقلاب)، فاطمه قاسمى (فرزند رستم قاسمى وزیر نفت احمدى‌نژاد) سردار عیسى کاکویى (مشاور قالیباف)، کیهانیان (دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب) و حسن بیادى (عضو شوراى شهر دوم از فهرست آبادگران) از دیگر ثبت‌نام‌کنندگان وابسته به جریان اصولگرا هستند.
نامه به عارف
در میان اصلاح‌طلبان اما وضع به گونه دیگری است. علاوه بر ثبت‌نام برخی چهره‌های سرشناس شورای شهری مثل ابراهیم اصغرزاده، جمعی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نیز جوانان و برخی از فعالان رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران هم این دوره برای انتخابات ثبت‌نام کردند که ثبت‌نام آنها بی‌حاشیه هم نبود. این حاشیه‌هایی البته بیشتر خود را در حساب‌های توییتری نشان می‌داد؛ به‌طوری‌که برخی از فعالان فضای مجازی جوانان ثبت‌نام‌کننده را به دلیل آنچه بی‌تجربگی می‌خوانند مورد نقد قرار دادند. از دیگر گروه‌هایی که با انتقاد مواجه شدند، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای بودند. همچنین هشتگ دیگری که به راه افتاد، هشتگ آقازاده بود و اشاره داشت به ثبت‌نام فرزند وزیر ورزش و نیز برخی دیگر از ثبت‌نام‌کنندگان. اما علاوه بر اینها، موضوع دیگری که در جریان اصلاح‌طلبی مورد بحث قرار گرفته است و موافق و مخالف خود را دارد، استعفای اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از سمت خود در شورای عالی یا از نامزدی شورای شهر بود. این موضوع را سخنگوی فراکسیون امید در نامه‌ای به محمدرضا عارف مطرح کرد. به گزارش ایلنا بخشی از این نامه دو پیشنهاد را خطاب به عارف مطرح کرده  است: «۱- در صورت لزوم و امکان خواهش آن دارم تمامی اعضای اصلی شورای عالی اصلاح‌طلبان از کاندیداشدن در انتخابات شورای شهر تهران انصراف دهند و بر فعالیت صادقانه و صد البته درست و در مسیر خویش در همین جبهه شورای عالی که خود باری سنگین از انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری را بر عهده دارد، ادامه دهند.
۲‌: در صورت عدم‌پذیرش دوستان‌ گران‌قدرم مبنی بر انصراف، با صلاحدید هیئت‌رئیسه محترم درخواست آن دارم تمامی افراد مذکور از شورای عالی سیاست‌گذاری به صورت مکتوب، انصراف خویش را اعلام کنند و احزاب مطبوعشان افراد دیگری را جایگزین و معرفی کنند تا ذی‌نفع‌بودن این افراد و تأثیرگذاری آنها در چینش لیست نهایی موجبات زیر سؤال‌رفتن اقدامات گران‌سنگ، زمان‌بر و طاقت‌فرسای شما و همکارانمان در شورای عالی سیاست‌گذاری را سبب نگردد». در همین راستا، غلامرضا انصاری، از اعضای حزب اتحاد ملت و از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری و نیز فاطمه راکعی از اعضای همین شورا که هر دو در انتخابات نامزد شده‌اند، از شورای عالی سیاست‌گذاری انصراف داده‌اند.
در میان این انصراف‌ها کمپین‌های متعددی هم شکل گرفته است که از جمله آن می‌توان به کمپین انصراف به نفع فهرست واحد اشاره کرد. در این کمپین از ثبت‌نام‌شوندگان خواسته می‌شود تا در صورتی که در فهرست اصلی نباشند، به نفع فهرست واحد کناره‌گیری کنند. اما از میان چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلبی که در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند می‌توان به نامزدی محسن هاشمی، محسن مهرعلیزاده، مرتضی الویری، غلامعلی رجایی، محمود میرلوحی، علی صوفی، فاطمه راکعی، غلامرضا انصاری، مجید نصیرپور و داریوش قنبری، مهدی نادمی، مجید فراهانی و… اشاره کرد. نتایج بررسی صلاحیت‌ها دوم اردیبهشت اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *