بی میلی سرمایه گذاران به فعالیت در حوزه گردشگری تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: اصلی ترین مشکل این شهرستان در حوزه گردشگری، بی میلی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای فعالیت در این عرصه است.

علی محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت این بی رغبتی را نبود همکاری بین بخشی و صدای واحد در دستگاه های اجرایی عنوان کرد.
وی افزود: شهرداری تربت حیدریه از هر کارآفرینی که قصد سرمایه گذاری در این شهرستان را دارد ابتدا به ساکن مبلغی را دریافت می کند و حال آنکه در دیگر مناطق حق السهم شهرداری بعد از پایان اجرای طرح دریافت می شود.
وی گفت: از دیگر مشکلات ما که البته در سالیان اخیر به مدد شهرداری و شورای شهر کمتر شده، بی توجهی مسئولان به بافت تاریخی شهر است و با توجه به اینکه برخی بناهای تاریخی مالکیت شخصی یا وقفی دارند، لازم است حمایت و مشارکت لازم برای حفظ کاربری این بناها صورت گیرد. 
محمدی در ادامه فقدان حمایت بیمه ای و تسهیلاتی از هنرمندان صنایع دستی را از دیگر مشکلات این منطقه برشمرد و گفت: یکی از عمده ترین صنایع دستی تربت حیدریه که برند منطقه محسوب می شود، ابریشم کشی است که متاسفانه تامین اجتماعی، بیمه کارگاه های آن را قطع کرده است.
وی افزود: اکنون ۸۰۰ کارگاه ابریشم کشی در شهرستان شناسایی شده اند که غالبا در منازل فعالند و خانواده ها به عنوان شغل اصلی یا دوم به آن مشغول هستند. 
وی اظهار کرد: ابریشم کشی تقریبا یک حرفه فصلی است که در ۲ یا سه ماه از سال به علت نبود پیله کارگاه های آن تعطیل می شوند و اتفاقا بازرسان تامین اجتماعی در همان فصل تعطیلی، از کارگاه ها بازدید می کنند. 
نبود بازارچه های صنایع دستی و سوغات، فقدان توجه دهیاران و شوراهای روستا به اهمیت گردشگری در اقتصاد روستا و حفظ آثار تاریخی از دیگر مشکلات این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. 
از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناخته شده در تربت حیدریه، ۴۶ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که ۳۵ مورد آن بنا و بقیه محوطه و تپه تاریخی است. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *