حمله اصولگرایان به اقدامات اقتصادی دولت در مناظره «سیاسی-فرهنگی» آقای قالیباف از بنزهای لوکس بگویید

 
 

شرق:‌ دومین مناظره شش کاندیدای ریاست‌جمهوری اگرچه سیاسی و فرهنگی بود؛ اما باز هم رنگ‌و‌بوی اقتصادی پیدا کرد. محمدباقر قالیباف که در هفته‌های اخیر شدیدترین تخریب‌ها را متوجه دولت کرده، سخنان خود را بدون توجه به سؤال مطرح‌شده از سوی مجری مناظره با تخریبی دیگر آغاز کرد. او قضیه محموله پوشاک «ایتالیایی» کشف‌شده از خانه دختر وزیر آموزش و پرورش را پیش کشید. لحظاتی بعد کاربران فضای مجازی عکسی از قالیباف را منتشر کردند که کاپشنی با برند «ایتالیایی» بر تن دارد.
قالیباف در جمله بعدی باز هم از دختر وزیر گفت که وارداتی غیرضروری انجام داده، ظاهرا او بنزهای آخرین سیستم را به یاد نمی‌آورد که در سال ٨۴ و در زمان فرماندهی او بر نیروی انتظامی وارد کشور شد و به خدمت نیروی پلیس درآمد. دو سال بعد احمدی‌مقدم به‌عنوان جانشین قالیباف در نیروی انتظامی، این ایده «لوکس» را برای فروش گذاشت.
این تمام هجمه‌های قالیباف علیه دولت نبود. او در گام بعدی واردات و قاچاق را به بی‌کاری پیوند زد و به ایده خود که اشتغال پنج میلیونی است نازید. صحبت‌های قالیباف در حوزه واردات و قاچاق آن‌قدرها تکراری است که در مناظره اول بارها‌و‌بارها شنیده شد. این صحبت‌ها به‌جز تکراری‌بودن، بار تخریبی بالایی دارند، به میزانی که گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جوابیه‌هایی جداگانه لحظاتی پس از اتمام مناظره اول آنها را زیر سؤال بردند. گمرک در جوابیه هفته گذشته خود خطاب به قالیباف نوشت: «اتفاقی کــه در دولت یازدهم افتــاد این بود که واردات از ۷۰ میلیارد دلار به ۴۳ میلیارد دلار رسید که ۹۰ درصد آن کالاهای واســطه‌ای، ماشین‌آلات و مواد اولیه است؛ تنها ۱۰ درصد واردات ۴۳ میلیاردی را کالاهای مصرفی نهایی تشکیل دادند».
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با ارائه توضیحاتی، ادعای ٢۵ میلیارد دلار قاچاق کالا را کذب خواند: «حجم قاچاق با کاهشی ۵٠‌ درصدی، از
٢۵ میلیارد دلار در سال ١٣٩٢ به کمتر از ١٣ میلیارد دلار در سال ٩۵ رسیده است». ظاهرا قالیباف اصرار دارد هرطور شده آمار دولت احمدی‌نژاد را به پای دولت فعلی بنویسد.
اصرار قالیباف بر قاچاق ٢۵ میلیارد دلاری حتی باعث شد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ستاد تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری تذکر کتبی بدهد و از قالیباف شکایت کند. این تذکر قالیباف را از ارائه آمار منصرف کرد؛ اما همچنان ورد زبانش قاچاق و واردات است.
قالیباف در بخشی دیگر، از حقوق‌های نجومی انتقاد کرد؛ اما نگفت این حقوق‌ها از دولت احمدی‌نژاد وجود داشته و پرداخت قانونی هم بوده و در دولت کنونی ادامه داشته است. در هفته گذشته روزنامه وابسته به قالیباف هم این موضوع را دست‌مایه یک گزارش کرده بود که دیوان محاسبات در پاسخ به گزارش مندرج در روزنامه همشهری درباره حقوق‌های غیرمتعارف واکنش نشان داد و گفت: «همه دریافتی‌های نامتعارف مدیران دستگاه‌های اجرائی به‌وسیله دیوان محاسبات کشور به بیت‌المال برگشته است». البته قالیباف هیچ اشاره‌ای هم به این نکرد و تخریبی را که لازم بود انجام داد.
رئیسی
دیگر نامزد رئیسی بود که تخریب دولت را با صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز کرد. او از اختلاس هشت هزار میلیاردی در این صندوق گفت. از زمان طرح این بحث بارها‌و‌بارها گفته شد اختلاسی از صندوق نشده و هرچه هست مربوط به بانک سرمایه است، بااین‌حال رئیسی اصرار می‌کند که صندوق ذخیره فرهنگیان را زیر سؤال ببرد و داغ دل آنها را تازه کند. مهدی نیکدل، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، یازدهم اردیبهشت در گفت‌وگو با «شرق» در‌این‌باره گفته بود: بارها و بارها روشنگری کرده‌ایم که موضوع اصلی در هجمه‌ها درباره اموال و دارایی‌های فرهنگیان، اتفاقات بانک سرمایه است و ارتباطی به صندوق ندارد. بانک سرمایه در سال ١٣٨۴ تأسیس شده و ۴٧ درصد سهام بانک سرمایه به بهای تمام‌شده ٢١٨ میلیارد تومان متعلق به مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است که ارزش فعلی آن بیش از پنج برابر قیمت تمام‌شده برآورد می‌شود. همچنین مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از محل سهام خود در بانک سرمایه در مجموع بیش از ١۶٧ میلیارد تومان سود دریافت کرده و قیمت تمام‌شده خرید سهام صندوق در بانک سرمایه نسبت به کل دارایی‌های صندوق کمتر از سه درصد است؛ با‌این‌حال بانک سرمایه در ١٠ سال گذشته، مانند دیگر بانک‌های کشور در زمینه ارائه تسهیلات به مشتریان خود فعالیت کرده که متأسفانه بخش بزرگ تسهیلات اعطایی این بانک به دلایل مختلف در سررسید خود تسویه نشده و به سرفصل مطالبات منتقل شده است. از مجموع مطالبات سررسید گذشته این بانک ٧,٨٠٠ میلیارد تومان است که ۴.٢۶٠ میلیارد تومان آن مربوط به سال‌های ١٣٨۶ تا ١٣٩٢ و مبلغ ٣.۵۴٠ میلیارد تومان آن هم مربوط به سال ١٣٩٢ به بعد است که دو هزار میلیارد تومان از آن جریمه تأخیر است. به گواه دادستان کشور، در مجموع بدهکاران کلان این بانک ٣١ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که بدهی آنها از ٢٠٠ میلیارد تومان تا هزارو ٢٠٠ میلیارد تومان متغیر است».
رئیسی به‌جز این مورد به بی‌کاری یک میلیون جوان تحصیل‌کرده هم اشاره کرد، گویی در تمام دولت‌ها جوان تحصیل‌کرده بی‌کار نبوده و فقط در این دولت جوان بی‌کار به‌عنوان پدیده‌ای عجیب و غریب شکل گرفته است.
رئیسی در سخنانی دیگر به‌شدت هرچه‌تمام‌تر برجام را زیر سؤال برد. او گفت برجام اثری بر زندگی معیشت و سفره مردم نداشته است. او حتی پا را فراتر گذاشت و از رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر خارجه برای تخریب دستاوردهای برجام مایه گذاشت و آن را با واژه «هیچ» آراست که فوری دو وزارتخانه اقتصاد و خارجه ادعای بزرگ‌شده رئیسی را پاسخ دادند.
این نامزد اصولگرا بعد از زیرسؤال‌بردن برجام از گره بانکی گفت که با وجود برجام هنوز باز نشده. او در ادامه ادعا کرد پول نفت به کشور برنمی‌گردد که رئیس کل بانک مرکزی در واکنشی آن را کذب خواند و از دردسترس‌بودن پول‌ نفت خبر داد.
رئیسی در بخش‌های دیگری از بدهی دولت به نظام بانکی هم گفت وزیر اقتصاد خسته شد از اینکه بارها‌و‌بارها از ارثیه ٧٠٠ هزار میلیارد تومانی دولت قبل گفت. تکراری‌ترین حرف همین موضوع است که از ابتدای دولت از آن سخن گفته می‌شود. طیب‌نیا بارها تأکید کرد بدهی دولت به بخش‌های مختلف ٧٠٠ هزار میلیارد تومان است که بخش اعظم آن مربوط به دولت قبل است. ظاهرا این سخنان تکراری به گوش رئیسی و مشاورانش هنوز نرسیده است.
میرسلیم
روز گذشته شاهکار مناظره، صحبت‌های میرسلیم بود، او دولت را متهم به شادی درباره واردات هواپیما کرد و گفت: «ما باید ١٠ تا ٢٠ درصد قطعات هواپیما را خودمان تولید می‌کردیم و خرید هواپیما یعنی ایجاد اشتغال برای خارجی‌ها». قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در ادامه پاسخ مفصلی به ادعای میرسلیم داده است.
او همچنین گفت روابط بانکی بعد از برجام هنوز برقرار نشده؛ این ادعا را هم نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه پاسخ داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *