دیدار هیئت‌رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری وعده روحانی تغییر کابینه

گروه سیاست، آمنه شیرافکن: نشست‌ها یکی پس از دیگری در جریان است. حسن روحانی در گیرودار چیدمان کابینه است، کابینه‌ای که حالا بیش از هر زمان دیگری انتظار می‌رود رخت و لباس اصلاح‌طلبانه بپوشد. سخنان حسن روحانی در دیدار روز چهارشنبه با هیئت‌رئیسه فراکسیون امید نشان از آن دارد که احتمالا ۵٠ درصد کابینه تغییر خواهد کرد و رئیس‌ دولت به انتظارات جامعه و اهمیت رأی ٢۴ میلیونی دقت کافی را خواهد داشت. اصلاح‌طلبان نیز به‌وضوح گفته‌اند دنبال سهم‌خواهی نیستند؛ اما توصیه‌شان این بوده که حسن روحانی پیام حضور انتخاباتی مردم در ٢٩ اردیبهشت ٩۶ را جدی بگیرد. دیدار چهارشنبه گذشته هیئت‌رئیسه فراکسیون امید و حسن روحانی با همین روند پیش رفت. بهرام پارسایی در همین زمینه به ایلنا خبر داده که «آقای روحانی تأکید ویژه داشتند کابینه در سطح قابل قبولی در راستای انتظارات جامعه دچار تغییر و تحول خواهد شد». 

تب‌وتاب این روزهای سیاست و تأکید بر کابینه و چیدمان آن مانع از آن نیست که فراکسیون‌امیدی‌ها خواسته های مردم در انتخابات را درباره مطرح نکنند. محمود صادقی از حاضران در نشست با روحانی نیز در توییتر خود نوشته «روحانی در ملاقات با اعضای هیئت‌رئیسه و کارگروه تعامل فراکسیون امید از احتمال تغییر ۵٠ درصدی کابینه خبر داده است». حسن روحانی در دیدار با امیدی‌ها از چالش‌های چینش کابینه سخن گفته و در‌عین‌حال آن‌طورکه پارسایی خبر داده «روحانی بر لزوم توجه به مطالبات جامعه تأکید کرده و گفته از مشورت و هم‌فکری با گروه‌ها و افراد هم‌فکر و همسو استقبال می‌کند و این نظرات را در چینش کابینه دخیل خواهد کرد. آقای روحانی اعتقاد دارند این انتخابات، یک انتخاب رقابتی بود و مردم میان دو نوع رویکرد و نگاه سیاسی، یکی را انتخاب کردند و کسی نمی‌تواند منکر این مسئله باشد». این در حالی است که محمود واعظی، وزیر ارتباطات، همین چند روز پیش در فراکسیون ولایی به نقل از روحانی خبر داده که رئیس‌جمهوری وامدار هیچ جناحی نیست.
در دیدار روز چهارشنبه ١٨ عضو فراکسیون امید با حسن روحانی گزارش ارزیابی کابینه فعلی به‌صورت خصوصی در اختیار آقای روحانی قرار گرفت و بر لزوم تأثیر این ارزیابی در انتخاب‌شدن یا انتخاب‌نشدن وزیران تأکید شد. به گفته پارسایی «آقای روحانی نیز در سخنانی بر این مسئله پافشاری کرده و به اهمیت نظرخواهی از گروه‌ها و جریان‌های همراه و همسو اشاره کردند».
در جلسه چهارشنبه همچنین شاخص‌های مدنظر فراکسیون امید براساس شرایط سیاسی و اقتصادی کشور درباره انتخاب وزرای جدید به رئیس‌جمهوری تحویل داده شد. در آن دیدار بر اهمیت حقوق شهروندی، لزوم تشکیل کابینه دوازدهم بر پایه نگاه و رویکردی فراجنسیتی، فراقومیتی و فرامذهبی تأکید شد، همچنین بر این تأکید شد تا کابینه دوازدهم به حضور زنان و جوانان به‌عنوان بخش مهمی از جامعه بی‌توجه نباشد.
تحویل نامه حمایت ١۵٧ نفر از نمایندگان برای انتصاب وزیر زن به روحانی
فاطمه سعیدی ازجمله حاضران در نشست روز چهارشنبه با حسن روحانی است. نامه حمایت ١۵٧ نماینده مجلس دهم در ضرورت انتصاب وزیر زن از جانب او به رئیس‌جمهوری تحویل داده می‌شود. پروانه سلحشوری به «شرق» خبر داده که این نامه برای ثبت در تاریخ تنظیم شده و پیام آن برای جناب رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس واضح است. به گفته او «انتصاب وزیر زن منتفی نیست. گروه‌های سیاسی از نمایندگان مجلس تا فعالان مدنی به‌دنبال این هستند تا پیام و خواسته زنان را به گوش مسئولان برسانند. خیلی‌ها می‌گویند زنان باید مراتبی را طی کنند و بعدتر برای وزارت آماده شوند. خوشبختانه زنان موفقی داریم که به‌خوبی از پس مدیریت وزارتخانه برمی‌آیند. نظام جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا به مدیران ٢۵ تا ٣٠ساله مرد خود اعتماد کرده و آنها نیز با کوشش و خطا بالا آمده‌اند. فکر می‌کنم حالا نوبت آن است که سکان مدیریت برخی وزارتخانه‌ها به زنان مدیر و مدبر و توانمند سپرده شود».
پیروزی روحانی با بسیج همگانی اصلاح‌طلبان و حمایت تمام‌قد خاتمی به نتیجه رسید
غلامرضا حیدری، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس، با تأکید بر حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی که به رهبری خاتمی محقق شد، بر لزوم تشکیل کابینه در راستای تحقق خواست ملت تأکید می‌کند. به گفته او «تصمیمی که گرفته شده این است که در هر وزارتخانه دست‌کم یکی از معاونت‌ها به زنان سپرده شود و در سطح وزیر نیز اقداماتی در حال انجام است که به حضور زنان در کابینه دوازدهم بینجامد». به گفته او، انتصاب وزیر زن آن‌طورکه برخی گفته‌اند، هنوز منتفی نشده و باید لابی‌های لازم انجام شود.
مردم موافق امر غیردموکراتیک نیستند
با همه نقدها و نظرها، فراکسیون امیدی‌ها عهد کرده‌اند از حسن روحانی حمایت کنند؛ اما این حمایت صفر تا صدی نیست و عدم رأی اعتماد به برخی وزرا می‌تواند یکی از راهکارهای بیان نقدوار نمایندگان باشد. 
در همین زمینه عبدالرضا هاشم‌زایی به «شرق» گفته نمایندگان در بزنگاه رأی اعتمادها بدون شک می‌توانند ارزیابی داشته باشند و خودشان بتوانند مطابق با اهمیت رأی مردم به آنها عمل کنند. مردمی که پای صندوق رأی می‌آیند و در فرایندی دموکراتیک حاضر می‌شوند، خواهان امر غیردموکراتیک نیستند. بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی نیز از دیدار برخی اعضای این فراکسیون با رئیس‌جمهوری به‌منظور گفت‌وگو درباره نحوه چینش کابینه دوازدهم خبر داده: «قرار است در روزهای ابتدایی هفته پیش‌رو، برخی از اعضای فراکسیون مستقلین ولایی با آقای روحانی دیدار کنند. محور این دیدار بحث پیرامون کابینه آینده خواهد بود». حمید حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولایی مجلس نیز به «شرق» خبر داده که اعضای کمیته تعامل این فراکسیون نیز با حسن روحانی دیدار خواهند داشت.
خبرهایی از تخریب احتمالی کابینه در آینده
چینش کابینه بخش عمده‌ای از اخبار را به خود اختصاص داده است، اما در این میان به ناگاه توییت معصومه ابتکار خودنمایی می‌کند؛ توییتی که گویا به طور غیررسمی می‌خواهد زنگ خطر برخی حمله‌های آتی به دولت حسن روحانی را به صدا درآورد. ابتکار در توییترش نوشته: «نمی‌دانم جریان چیست که هرچه دولت بیشتر سعی می‌کند کار کند و از حاشیه دور باشد، حمله بیشتری می‌شود. خبر رسیده یک دوران جدید و تهمت و تخریب در راه است». 
در همین حال مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در توییتی دیگر به شکلی تلاش کرده تا از پشت پرده برنامه‌های تخریب سازمان‌یافته پرده‌برداری کند. او نیز در تویترش به این مسئله پرداخته و توصیه‌ای خطاب به اصلاح‌طلبان داشته: «جمع‌بندی دولت‌پنهان پس‌ از شکست‌های پی‌در‌پی ازمردم این است : زمین‌گیرکردن اصلاح‌طلبان از بیرون ممکن ‌نیست. تنها راه دامن‌زدن اختلافات آنهاست. بازی نخوریم». سوای دغدغه‌ها و نگرانی‌ها پیرامون تخریب دولت، نحوه چیدمان کابینه آینده نقل محافل خبری است. 
حالا هرچه به دقیقه ٩٠ چینش کابینه نزدیک‌تر می‌شویم سخنان و موضع‌گیری‌ها صریح‌تر می‌شود. از علی مطهری گرفته که به‌صراحت حضور رحمانی‌فضلی در کابینه را معامله دانسته و خواهان پایان‌یافتن به چنین معامله‌ها در دولت آینده شده تا غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی که به‌صراحت به حسن روحانی پیغام داده اگر وزیری تحت فشار در فهرست کابینه بیاید، مجلس به او رأی اعتماد نخواهد داد. حسن روحانی روزهای سختی را پیشِ‌رو دارد. دیدار با فراکسیون امید پایان یافته و رایزنی‌ها کماکان در دستور کار است. به‌زودی فراکسیون ولایی و مستقلین مجلس نیز به دیدار او خواهند رفت. سه‌گانه ولایی، مستقلین و امیدی‌ها پازل مهمی برای رأی اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم خواهد بود و لابی با آنها تعیین‌کننده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *