سخنگوی دولت درباره اتهام عضو گروه کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شناسایی جاسوس با وزارت اطلاعات است

شرق: سخنگوی هیئت دولت روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت دلار و برخورد دولت با انتشاردهندگان این‌گونه اخبار، گفت: «رئیس‌جمهوری نسبت به فساد حساس است و به تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی تأکید کرده که باید اطلاعات فساد به او داده شود تا بدون اغماض و خط قرمز با آن فساد مبارزه کند. هیچ خط قرمزی هم برای ایشان وجود ندارد اما بخشی از مبارزه با فساد نیز با قوه قضائیه است و باید اعتماد کنیم و این فرصت را به این قوه بدهیم و با استدلال به این مباحث ورود کرده و در راه مقابله ریشه‌ای با فساد کمک کنیم».
محمدباقر نوبخت ادامه داد: «اما دولت انتظار دارد قوه قضائیه مستقل، کنش‌ها و واکنش‌ها و اقدامات قضائی آن به گونه‌ای باشد که شبهه کار سیاسی نداشته باشد چون این‌گونه هم بحث مقابله با فساد مخدوش می‌شود و هم آثار سویی در کشور می‌گذارد. چه کسی از مردم ایران خواهان اجماع و صمیمیت بین قوا نیست. در شرایطی که کشورهای دیگر و آمریکا به دنبال انتقال بی‌ثباتی و حتی تشنج لفظی به داخل ایران هستند، انصاف نیست که با درگیری و اختلاف بین مسئولان، مردم را نگران کنیم و همین موضوع باعث کاهش سرمایه‌گذاری و تولید می‌شود و سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری تردید می‌کنند، این موارد ضد توسعه است».
او افزود: «ضمن اینکه قبول داریم که قوه قضائیه قوه‌ای مستقل است و باید استقلال داشته باشد، البته سخنان من دال بر سیاسی‌بودن مواضع قوه قضائیه نیست بلکه می‌خواهم عرض کنم چقدر این مسائل حساس است و باید مراقبت کنیم. موضوع دیگر اینکه من فکر می‌کنم گاهی اطلاعات و اخباری که از رخدادهای سیاسی برای برخی از مسئولان نظام تهیه و منعکس می‌شود، مسئولیت این بخش واسط بسیار حساس است».
سخنگوی قوه مجریه گفت: «گاهی می‌بینیم یک خبر چگونه در رسانه‌ها منعکس می‌شود که همین می‌تواند باعث تحریک یک مسئول شود و با نشان‌دادن قسمتی از خبر این‌گونه نشان دهند که فلان مسئول به شما اهانت کرده است و همین باعث شود که در کمتر از ٢۴ ساعت به آن پاسخ داده شود. از همه این انتظار می‌رود در چنین شرایطی که کسی تردید ندارد تشنج و بی‌منطقی توسط دولت مستکبر آمریکا روی ملت ایران است که البته به نوعی نشان‌دهنده قدرت ملی ما نیز هست، به دنبال تزریق ناامنی به داخل مرزها هستند، نباید به آن دامن زده شود زیرا مخالف آموزه‌های اسلامی است. سخنان افراد هم نباید به گونه‌ای باشد که باعث تحریک مسئولان شود زیرا آثار آن در سفره مردم دیده می‌شود».
موضع دولت در باره محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات
خبرنگاری پرسید: «سخنان رئیس‌جمهوری در جمع دانشجویان که گفتند برخی به‌ دنبال این هستند که یک جناح سیاسی را محکوم کنند، همچنین با توجه به اینکه محدودیت‌هایی برای رئیس دولت اصلاحات هست، آیا باید منتظر یک حصر جدید باشیم؟» نوبخت در پاسخ گفت: «موضع رسمی دولت در سخنان رئیس‌جمهوی بیان شده و در چنین شرایطی که دشمن تلاش می‌کند ایران را ناامن کند و تشنج و پرخاشگری را به عنوان ضربه‌ای به آرامش ایران به کار برد، ایران امروز نیازمند اتحاد، اتفاق، احترام بیشتر به همدیگر و استحکام صفوف خود است نه اینکه همدیگر را متهم کنیم و ضربه بزنیم. با اتحاد می‌توانیم فرصت را برای دیگران ایجاد نکنیم بلکه از ورود تشنج به کشور جلوگیری کنیم». سخنگوی دولت درباره اعمال محدودیت‌ها نسبت به رئیس دولت اصلاحات و برنامه دولت در این زمینه نیز افزود: «شفاف باید بگویم که موضع رسمی دولت در این زمینه توسط رئیس‌جمهوری اعلام شد و نوع نگاهشان به این مسئله را تکرار کردند اما درباره اینکه آیا این موضوع مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است یا خیر، باید بگویم من سخنگوی این شورا نیستم و فقط عضو هستم ولی به‌هیچ‌وجه در شورای عالی امنیت ملی در این دولت و در دولت یازدهم در این زمینه هیچ مصوبه‌ای نداشتیم. ضمن اینکه سخنگوی قوه قضائیه هم فرمودند که در این زمینه اتفاق جدیدی نیفتاده است که نیاز به مجوزی داشته باشد». او با یادآوری اینکه باید توجه داشت در چه شرایطی هستیم، گفت: «یک هدف مشترک برای نظام وجود دارد و همان‌طور که مقام معظم رهبری هم بارها تأکید کرده‌اند، انسجام و وحدت در برابر هجمه‌های دولت بی‌تدبیر و پرخاشگر آمریکا باید در مناسبات مورد توجه قرار گیرد. باید بدانیم چه کاری را چه زمانی انجام دهیم که برای یک کار درست، کارهای دیگر را خراب نکنیم». نوبخت همچنین درباره حکم دری‌اصفهانی به عنوان یکی از اعضای کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، عنوان کرد: «با عنایت به اینکه مباحث جاسوسی از وظایف وزارت اطلاعات است و همان‌طور که شهادت و گزارش وزیر محترم اطلاعات درباره اتهامات ناروای جاسوسی به فرزند یکی از رؤسای قوا را قبول کردیم و واقعا هم باید قبول کنیم، این موضوع را نیز واسپاری به سیستم‌های اطلاعاتی و ضد جاسوسی کنیم چراکه آنها از همه موارد باخبر هستند. اجازه دهیم وزیر اطلاعات در این زمینه گزارشی به عنوان نهاد اطلاعاتی به جامعه و ما ارائه دهد که قطعا ما آن را هم قبول خواهیم کرد».
پرونده مهدی جهانگیری ربطی به دولت ندارد
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخی رسانه‌ها بازداشت مهدی جهانگیری را به دولت منتسب و این‌گونه وانمود می‌کنند که بیت‌المال تضییع شده است، نظر دولت در این زمینه چیست، گفت: «در این زمینه شاهد روح بزرگ و خویشتنداری برادرمان آقای اسحاق جهانگیری بودید که با صراحت به قوه قضائیه اعلام کردند و خواستار پیگیری موضوع شدند. همان‌طور که آقای جهانگیری هم با صراحت اعلام کردند این مسئله ارتباطی با دولت ندارد و موضوعات مربوط به قبل از دولت یازدهم می‌شود».
او افزود: «البته از خانواده‌ای مانند جهانگیری که دو نفر از اعضای خانواده را به‌عنوان شهید تقدیم انقلاب کرده، توقعی بیش‌ازاین هم نمی‌توان داشت که برای بقا و سلامت نظام خویشتن‌داری کنند و اجازه بدهند قوا از همه اختیارات قانونی خود برای حقیقت‌یابی استفاده کنند. امیدواریم در این زمینه به‌گونه‌ای عمل شود که با توجه به شرایط حساس کنونی شائبه سیاسی‌بودن در جامعه به وجود نیاید و همان‌طور که رئیس قوه قضائیه نیز بیان کردند، عده‌ای درصدد این هستند که مسئولان نظام را در مظان اتهام قراردهند و این موضوع باید به همه مسئولان تسری یابد. در این زمینه پیگیری منصفانه، عادلانه و رعایت حیثیت افراد رعایت شود».
هر کشوری که سپاه را تروریست بداند، در کنار تروریست ها قرار می‌گیرد
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تروریستی‌خواندن سپاه از سوی آمریکا، افزود: «هر کشوری که بخواهد سپاه را که در نبرد با تروریست‌هاست، تروریست بداند، در صف تروریست‌ها قرار می‌گیرد. مواضع دولت نسبت به سپاه بسیار روشن است و سپاه یک ارگان رسمی، انقلابی و ارزشی نظام است. یکی از مؤلفه‌های قدرت و ارکان دفاع از ملت بعد از انقلاب بوده و همچنان مورد اعتماد است و مردم هیچ‌گاه ایثار و رشادت‌های سپاه در دفاع از کشور را فراموش نمی‌کنند».
سیاست دولت مدیریت نرخ ارز شناور است
او در پاسخ به این سؤال که برخی مدعی هستند که دولت به منظور جبران کسری بودجه در افزایش نرخ دلار و سکه مشارکت دارد، گفت: «دولت با کاهش ارزش ریال در برابر دلار و به صورت غیرمنطقی مخالف است و سیاست دولت مدیریت نرخ ارز شناور است. دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود؛ چراکه اگر قیمت یک دلار چند تومان افزایش پیدا کند، از نظر روانی بر قیمت کالاهای دیگر تأثیر می‌گذارد که ما مخالف این اتفاق هستیم».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *