هشدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ایران به ورشکستگی آبی رسیده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که روز گذشته به دعوت اتحادیه انجمن‌های علمی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج حاضر شده بود، انجمن‌های علمی را عامل ورشکستگی آبی ایران معرفی کرد. عیسی کلانتری که پیش از این ریشه بحران آب و خاک کشور را سیاست‌گذاری‌های غلط در حوزه مدیریت منابع آب و کشاورزی می‌دانست
روز گذشته در همایش بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست و منابع طبیعی، نه سیاسی است و نه مسأله روزمره، افزود: کشور به شرایط ورشکستگی آبی رسیده اما انجمن‌های علمی، درگیر مشاوران و پیمانکاران و منافع شخصی هستند و سکوت کرده‌اند.
کلانتری افزود: از انجمن‌های علمی انتظار می‌رود که هر جا دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری اشتباه کردند، سکوت نکنند و آن را اصلاح کنند اما امروز گرفتار بسیاری از مشکلاتی هستیم که بنا به دلایلی انجمن‌های علمی سکوت کرده‌اند و این سکوت منجر شده تا بزرگترین گرفتاری‌ها را داشته باشیم.
او تأکید کرد: اگر از ۴۰ سال پیش انجمن‌های علمی ساکت نمی‌ماندند و ناظر بودند، امروز به ورشکستگی آبی نمی‌رسیدیم. معدود افرادی بودند که در این ۳۶ سال نسبت به این موضوع اعتراض کردند و بقیه انجمن‌های علمی وابسته به آب سکوت کردند و دولت‌ها و مجالس فکر کردند که راه درستی می‌روند.
البته اظهارات جنجالی رئیس سازمان محیط زیست روز گذشته در حالی عنوان شد که در دو ماه گذشته بسیاری از متخصصان دانشگاهی و فعالان محیط زیست حتی از سیاست‌های این سازمان در قبال محصولات تراریخته، تنوع زیستی و واگذاری مدیریت پارک پردیسان به شهرداری تهران انتقاد کرده بودند اما رئیس سازمان محیط زیست روی خوشی به منتقدان نشان نداد و روز گذشته نیز علیرغم مخالفت بدنه کارشناسی این سازمان، با صدور بخشنامه‌ای به مدیران کل استانی این سازمان، «اختیارات حداکثری» جدیدی را به آنها تفویض کرد، از جمله این اختیارات می‌توان به صدور پروانه‌های معدنکاوی در مناطق شکار ممنوع، صدور مجوز ساخت واحدهای کشاورزی، خدماتی و تولیدی در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش، صدور مجوز مرمت راه‌های روستایی در داخل مناطق چهارگانه و تصمیم‌گیری در مورد اجرای خطوط آب، برق، گاز و تلفن در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش و… اشاره کرد که بعد از این بدون هرگونه استعلام از دفاتر تخصصی سازمان محیط زیست، مدیران استانی می‌توانند به صلاحدید خودشان با آن موافقت کنند. اما اظهارات روز گذشته کلانتری در همایش کرج، با واکنش برخی روسای انجمن‌های علمی هم مواجه شده است.
دکتر مجید مخدوم، رئیس انجمن علمی ارزیابی محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: گرفتاری ما این است که هیچ دولتمردی حاضر نیست حرف متخصصان را گوش کند، آقای کلانتری که سه سال قبل ترکیب ستاد احیای دریاچه را با ۶۰۰ نفر کارشناس بدون دعوت از حتی یک کارشناس اکولوژی بستند، ایشان خودشان به انتقادات ما پاسخی دادند؟ مخدوم افزود: وقتی برای ساخت شفارود و واگذاری جزیره آشوراده و دهها طرح دیگر هشدار دادیم کدام مقام مسئولی حرف ما را شنید؟
دکتر هادی کیادلیری، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران نیز به «ایران» گفت: بسیاری از انجمن‌های علمی در همین سالهای اخیر ایجاد شده‌اند و اصلاً ۳۰ تا۴۰ سال قبل وجود نداشته‌اند، از سوی دیگر این همه سال است که به هر سیاست نادرستی معترض می‌شویم اما کجاست گوش شنوا، ایشان خودشان در همین مدتی که آمدند چند بار پای صحبت ما نشسته‌اند؟
او خاطرنشان کرد: جلوی این همه واگذاری در حوزه جنگل و محیط زیست در سال های گذشته را چه کسانی گرفتند؟ اگر انجمن علمی جنگلبانی نبود که الان طرح ملی استراحت جنگل هم نبود، این همه هشدارهای کارشناسی برای جلوگیری از طرح‌های مخرب توسعه‌ای را چطور نادیده می‌گیرند. وقتی در این کشور بحران مدیریت داریم چطور ایشان انتظار دارند بحران ها مدیریت شوند.
هزینه‌های سنگین خودکفایی
رئیس سازمان محیط زیست همچنین روز گذشته با اشاره به بحران آب به قیمت خودکفایی در تولید برخی محصولات نیز گفت: کسانی بودند که این مسائل را پیش‌بینی می‌کردند ولی خودشان در استحصال آب پیشقدم شدند و خودشان آن را طراحی کردند زیرا درآمدشان از این راه‌ها بود.
کلانتری با بیان اینکه هیچکس از خودکفایی ناراحت نمی‌شود، افزود: ولی بها و هزینه‌های پیش رو را درست محاسبه نکردند و متأسفانه فکر می‌کردیم که هر اول بودن در جهان مطلوب و پسندیده است. او به فرسایش ژنتیکی اشاره کرد و افزود: این فرسایش هم در بخش گیاهی و هم در بخش جانوری مشاهده می‌شود زیرا فرسایش ژنتیک جانوری حاصل ژنتیک گیاهی و فرسایش ژنتیک گیاهی حاصل خشکی است.
کلانتری افزود: امروز فقط ۴۷ یوز در کشور باقی مانده و دلیل این کاهش جمعیت گرسنگی است چون در کشور عرصه گیاهی نیست تا گیاهخواران از آن استفاده کنند وبعد  این حیوان از گوشت گیاهخواران استفاده کند که این ناشی از تخریب مراتع است. او خاطرنشان کرد: آنوقت امسال افتخار می‌کنیم که ۱۲۰ میلیون واحد دامی داریم که در مراتعی که فرسوده هستند و منابع آبی را از دست داده‌اند، مشغول چرا هستند.

نیم نگاه
کلانتری: معدود افرادی بودند که در این ۳۶ سال نسبت به این موضوع اعتراض کردند و بقیه انجمن‌های علمی وابسته به آب سکوت کردند و دولت‌ها و مجالس فکر کردند که راه درستی می‌روند
مخدوم: گرفتاری ما این است که هیچ دولتمردی حاضر نیست حرف متخصصان را گوش کند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *