افزایش ٣برابری عوارض خروج از کشور

شرق: «در گذشته از عوارض خروج از کشور هر شخص، ۱۰ ‌هزار تومان به سازمان می‌رسید که بر اساس نرخ جدید در قانون بودجه سال ٩٧، این مبلغ به ۴۰ ‌هزار تومان افزایش خواهد یافت که در صورت تحقق آن، در کل ۱۶۰‌ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت».

 

روز گذشته علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در نشستی خبری حاضر شد تا به مناسبت صدروزه‌شدن دولت، گزارشی از حوزه عملکرد سازمان تحت امرش بدهد. آنچه در ابتدا آمد بخشی از صحبت‌های روز گذشته او در پاسخ به «شرق» درباره افزایش عوارض خروج از کشور در بودجه سال ٩٧ و نظر سازمان میراث در این رابطه بود. 
مونسان در پاسخ به پرسش «شرق» درباره افزایش سه‌برابری عوارض خروج از کشور که آیا ناشی از حساسیت‌های رئیس‌جمهور نسبت به خروج ۹ ‌میلیون ایرانی از کشور بوده یا صرفا تصمیمی برای افزایش درآمدهای عمومی کشور بوده است، گفت: آنچه رئیس‌جمهور تأکید داشتند، به موضوع رونق گردشگری و ارتقای این صنعت و افزایش تورهای ورودی مربوط است. به همین خاطر در زمان تدوین لایحه بودجه، دولت برای عوارض خروج از کشور تصمیمی گرفت که بر این اساس بخشی از اعتبار به این سازمان تعلق می‌گیرد و سازمان برنامه و بودجه این اعتبار را در بودجه سازمان برای سال ۹۷ در نظر گرفته است. 
او در پاسخ به اینکه آیا سازمان میراث فرهنگی برای افزایش عوارض نظر مشورتی داشته است، گفت: حتما در تدوین بودجه دستگاه‌ها نظر دارند و همه بخش‌ها موظف به همکاری هستند و برای ما مهم، افزایش منطقی است و اگر قرار است درآمدی به دست‌ آید، باید صرف حمایت‌ از تورهای ورودی شود. 
او در پاسخ به این پرسش که چند درصد از این عوارض به سازمان تعلق گرفته است، گفت: این موضوع باید در بودجه سال ۹۷ پس از تصویب مجلس نهایی شود؛ اما در گذشته ۱۰ هزار تومان از عوارض خروج از کشور هر شخص به سازمان می‌رسید که اکنون به ۴۰‌ هزار تومان افزایش یافته و در کل ۱۶۰‌میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت. 
گفتنی است در لایحه بودجه سال ۹۷، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰‌هزار تومان در نظر گرفته شده که بر اساس پیشنهاد نویسندگان لایحه بودجه، این مبلغ برای سفر دوم هر شخص در یک سال ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و به مبلغ ۳۳۰‌ هزار تومان می‌رسد و برای سفرهای سوم و بیشتر با صد درصد افزایش، به ۴۴۰‌ هزار تومان می‌رسد. همچنین بر اساس اعلام، میزان عوارض خروج از کشور برای زائران حج عمره و تمتع و عتبات عالیات ۵٠ درصد ملبغ تعیین‌شده یعنی ١١٠‌هزار تومان خواهد بود. 
این میزان افرایش عوارض خروج از کشور در شرایطی تعیین شده است که بر اساس آمارهای اعلام‌شده سال گذشته (سال ٩۵)، ایرانیان ٩ ‌میلیون سفر خارجی انجام داده‌اند. این میزان هم شامل سفرهای گردشگری به مقصد کشورهایی مانند ترکیه و دوبی است و هم سفر زائران ایرانی به عراق با هدف شرکت در راهپیمای اربعین و… . این در حالی است در همین سال تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران کمی بیشتر از پنج میلیون نفر بوده است. 
به نظر می‌رسد این میزان افزایش عوارض خروج روی هزینه ارزان بسیاری از سفرهای گردشگری به مقصد کشورهای همسایه ایران و به‌خصوص ترکیه که اصلی‌ترین مقصد این‌گونه سفرها برای ایرانیان است، تأثیر بسیاری خواهد گذاشت. 
نشست خبری رئیس سازمان میراث فرهنگی البته فقط به این موضوع خلاصه نشد. بر اساس اعلام معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث که در این نشست حضور داشت، برای سال ۹۷ توافق‌های اولیه‌ای با صندوق برای تخصیص ‌هزار ‌میلیارد تومان تسهیلات برای پروژه‌های گردشگری صورت گرفته که نشان از ۳۰۰ درصد افزایش کمک‌های اعتباری نسبت به سال ۹۶ دارد. 
مونسان در ادامه نشست، در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت پلاک‌های ماندگار که به دلیل نصب یکی از آنها در خانه پدر رئیس‌جمهور، با حواشی روبه‌رو شد، گفت: ‌کاشی‌های ماندگار بر اساس پروتکل یونسکو مربوط به مفاخر کشور است که برای آن حوزه‌ای مشخص نکرده و سازمان ما این کار را ادامه خواهد داد. شاید شخصیت‌هایی مورد بحث قرار گیرند و نظرهایی وجود داشته باشد؛ اما ۱۴۰ کاشی از قبل تهیه شده که به مرور در بازدیدها و شهرها نصب خواهند شد. 
در ادامه این نشست، سؤالی درباره جاماندن ایران از ارائه پرونده ثبت میراث ناملموس در سال ۲۰۱۸ به یونسکو مطرح شد که معاون میراث فرهنگی در پاسخ گفت: میراث ناملموس یک سال درمیان یک سهمیه ملی دارد که با توجه به ثبت کمانچه و چوگان، ایران برای سال ۲۰۱۸ دیگر سهمیه ندارد. معاون میراث فرهنگی همچنین گفت: تا پایان سال قرار است پرونده‌های بادگیر، یلدا و عود تکمیل شود که احتمالا یک یا دو پرونده دیگر به آنها اضافه شود؛ چراکه تا فروردین مهلت داریم. 
معاون رئیس‌جمهور سپس در پاسخ به پرسشی درباره انتصاب‌های غیرمرتبط در این سازمان که یا از دانشگاه آزاد یا جزیره کیش بوده، با اشاره به مدیریت سعدآباد که یک مهندس صنایع در این مجموعه به کار گرفته شده، توضیح داد: این موضوع را یا باید اصلاح یا رد کنم؛ چراکه بنده کمترین انتصاب را در این سازمان داشتم و اگر تغییری بوده، به خاطر فعالیت مدیران در دستگاه‌های دیگر بوده است. انتصاب صورت‌گرفته در سعدآباد هم به دلیل نداشتن رئیس و مشاهداتی بود که هنگام بازدید از این مجموعه داشتم و متوجه شدم به بدترین وجه اداره می‌شود. از خبرنگاران دعوت می‌کنم از سعدآباد بازدید کنند تا متوجه تحولات مدیریتی‌ای که در آن رخ داده، باشند. ضمن آنکه مدیر سعدآباد سابقه فرهنگی در برج میلاد داشته و دیگر اینکه مهندسی صنایع به‌منزله مدیریت بابرنامه است. ما هم دنبال خروجی کار هستیم، اگر عملکرد در سعدآباد بد بود، می‌توانید این نقد را وارد کنید. 
 وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره مسکوت‌ماندن پرونده مفاسد اداری که در زمان زهرا احمدی‌پور به جریان افتاده بود و با توجه به اظهارات اخیر پروانه سلحشور، نماینده مجلس، مبنی‌بر به‌انزوارفتن این سازمان و مطرح‌شدن بحث‌های حاشیه‌ای از مسائل خانوادگی و مفاسد از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: ما اسم این را انزوا نمی‌گذاریم، ضمن اینکه احساس ما هم این است که جایگاه سازمان باید ارتقا یابد و در این راستا تلاش می‌کنیم؛ یکی از اقدامات ما نیز افزایش رقم بودجه سال ۹۷ و دریافت سهم بیشتر در طرح اشتغال است. 
مونسان متذکر شد: بازکردن این مباحث شاید خوب نباشد، اگر فسادی هم باشد، پرونده آن باید از طریق مراجع قضائی و نظارتی رسیدگی شود. انتشار گسترده این موضوعات آسیب‌های جدی به سازمان وارد کرده و باعث شده ما خیلی از فرصت‌ها را از دست بدهیم. 
معاون رئیس‌جمهور درباره سرنوشت وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس گفت: نماینده حقوقی نظرات خود را دراین‌باره اعلام خواهد کرد و ما هم از آنچه در دولت مطرح می‌شود حمایت می‌کنیم. این طرح فعلا در حد لابی در مجلس است و در دولت هنوز مطرح نشده. 
رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین گفت: ثبت جهانی راه‌آهن در دستور کار قرار گرفته است، چراکه در مسیر راه‌آهن بناهای تاریخی زیادی وجود دارد. پرونده راه‌آهن در حال تکمیل است، چون قدمت تاریخی زیادی در ایران دارد و سازه‌های تاریخی متعددی نیز در مسیر راه‌آهن وجود دارد و در نظر داریم تا سال ۲۰۱۸ این پرونده را در بخش میراث تاریخی ارائه کنیم. 
وی گفت: در مدتی که به سازمان میراث فرهنگی آمده‌ام، ۲۰ اثر طبیعی به ثبت ملی رسیده است، ۱۸۰ اثر منقول و صد اثر غیرمنقول و ۵۵ اثر ناملموس در فهرست میراث ملی ثبت شده است. تهیه حریم ۱۵۰ اثر غیرمنقول نیز انجام شده است. ۸۰ اثر تاریخی نیز به منظور حفظ آثار تحت تملک قرار گرفته و مرمت ۷۰۰ بنای تاریخی نیز در برنامه‌های ما قرار دارد. 
مونسان تصریح کرد: در معاونت صنایع دستی اعتقاد بر این است که به ازای هر ۵۰‌میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد. ۳۷‌هزار شغل در این حوزه از اول سال ساماندهی شده‌اند. در نظر داریم ۷۰‌هزار شغل تا سال آینده ایجاد شود. ۱۳ نمایشگاه داخلی و چهار نمایشگاه خارجی در حوزه صنایع دستی داشتیم که در آن محصولات ارائه شد. برای کمک به فروش محصولات صنایع دستی، کمپین «آنلاین شوید، جهانی بفروشید» راه‌اندازی شده است تا بتوانیم در حوزه مارکتینگ آنلاین نیز استفاده کنیم. 
مونسان همچنین در بخشی از صحبت خود گفت: چهار میلیون و ۹۰۰‌هزار گردشگر ورودی به کشور داریم. این عدد باید به دوبرابر برسد. تدوین شیوه‌نامه اجرائی صدور گواهی‌نامه‌های حلال را در دستور کار داریم. همچنین پورتال جامع رویدادهای گردشگری نیز در حال ثبت است. طرح ویژه تشویق گردشگران ایرانی خارج از کشور نیز در دست اقدام است که به‌ازای معرفی هر پنج گردشگر خارجی از سوی آنها، یک بلیت رایگان سفر به ایران خواهند گرفت. بااین ‌حساب بالغ بر پنج ‌میلیون ایرانی را به‌عنوان بازاریاب در کشورهای دیگر به کار خواهیم گرفت. 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *