ناآرامی در برخی از شهرهای کشور

 

شرق: روز گذشته تهران نسبت به دو روز قبلش ساعات آرام‌تری را پشت سر گذاشت؛ آن‌طور که عصر دیروز برخی خبرگزاری‌ها مانند «ایلنا» نوشتند، محل‌های تجمعات روزهای گذشته در تهران، ساعات آرامی را پشت سر گذاشتند، اما خبرگزاری «فارس» در گزارشی نوشت حدود ساعت ١٨:٢۵ «تجمعات پراکنده‌ای در میدان انقلاب مقابل سینما بهمن» شکل گرفت. این خبرگزاری در ساعت ١٨:٣٠ نوشت که «تجمعات پراکنده دسته‌های ٢٠ نفره در چهارراه ولیعصر تا حدودی موجب کندی عبور‌و‌مرور شده است». دیروز در شهرها از جمله بیرجند، دهلران، کرمانشاه، اردبیل و… تجمعات پراکنده ادامه داشت. به نوشته «فارس»، «نیروی انتظامی در کمال آرامش دسته‌های شکل‌گرفته را متفرق کرد». حدود ساعت هفت شب هم این خبرگزاری از «دستگیری یک نفر توسط ناجا در میدان انقلاب خبر داد که او را «از لیدرهای آشوب‌گر» معرفی کرد. فارس در ادامه در ساعت ١٩:٢۵ نوشت که «یک دستگاه خودرو در نزدیکی میدان فردوسی از سوی اغتشاشگران به آتش کشیده شد که بلافاصله از سوی نیروهای آتش‌نشانی اطفای حریق صورت گرفت». این خبرگزاری برآوردی از میزان تراکم جمعیت درحدفاصل میدان انقلاب تا میدان فردوسی هم نوشت و آن را حدود نصف روز یکشنبه دانست. «فارس» همچنین از برخی تجمعات در دیگر نقاط خیابان انقلاب خبر داد که با دخالت ناجا متفرق شدند.
دستور رئیس‌جمهوری
اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به اعتراضات اخیر در سطح کشور در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏مسئولیت مشترک ما دفاع از آزادی و مقابله با خشونت است. همه ما باید به امنیت کشور فکر کنیم نه امنیتی‌شدن آن، به قبول انتقاد و اعتراض فکر کنیم نه به تخریب و آشوب».در‌همین‌حال «محسن نسج‌همدانی»، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران در پاسخ به این سؤال «ایلنا» که چه تمهیداتی مبنی بر عدم تکرار اتفاقات سال‌های گذشته درخصوص بازداشت‌شدگان اندیشیده شده است، گفت: «آقای رئیس‌جمهور و همچنین مسئولان عالی وزارت کشور دستورات اکیدی را صادر کرده‌اند تا داستان ناخوشایند سال‌های قبل تکرار نشود».
دستگیری ٢۵ نفر در پردیس
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس هم از دستگیری ٢۵ نفر در این شهرستان خبر داد.  «حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهوری هم واکنشی به تجمعات اخیر داشت؛ او با قراردادن یک نظرسنجی در صفحه توییتر خود، طرحی برای جایگزینی اعتراضات خیابانی مطرح کرد و نوشت: «آیا به‌عنوان جایگزین اعتراضات کور خیابانی، با طراحی و اجرای یک برنامه کاربردی از طرف ریاست‌جمهوری برای دریافت طومارهای مردمی (شامل درخواست‌های عمومی یا شکایات و اعتراضات جمعی) که در صورت اعلام حمایت بیش از مثلا صد‌هزار‌نفر مشخص، قابلیت طرح در دولت یا مجلس را داشته باشد موافقید؟».
ایذه؛ یک کشته و یک زخمی
اما در سایر شهرها هم برخی اتفاقات سبب واکنش مقامات رسمی شد؛ «ایذه» یکی از این شهرها بود. مصطفی سمالی‌زاده، فرماندار ایذه، در گفت‌وگو با «ایلنا»، با اعلام خبر کشته‌شدن یک نفر و زخمی‌شدن یک نفر دیگر در تجمعات یکشنبه‌شب ایذه و باغملک گفت: «این افراد با تجمع در سطح شهرستان و روی پشت بام منازل و پرت‌کردن سنگ و دادن شعارهای هنجارشکنانه و شکستن شیشه‌های بانک‌ها باعث ایجاد بی‌نظمی و ناامنی در این شهرستان شدند». او افزود: «یکشنبه‌شب در شهرستان ایذه ۲۰ نفر از سرتیم‌های افراد آشوبگر توسط عوامل انتظامی شناسایی و بازداشت شدند».  فرماندار ایذه ادامه داد: «عاملان کشته و زخمی‌شدن این دو فرد در تجمع شب گذشته ایذه توسط عوامل امنیتی و انتظامی شناسایی و دستگیر شدند». این اظهارات در حالی مطرح شد که هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک پیش از این از کشته‌شدن دو نفر در تجمعات این شهرستان خبر داده بود. او ادامه داد: «متأسفانه سال‌هاست که ما با مشکل وجود سلاح سرد و گرم در دست مردم این منطقه مواجه هستیم که بعضا باعث بروز برخی مشکلات شده است. بارها از دولت و مسئولان خواسته‌ایم که نسبت به این مسئله ورود جدی داشته باشند». خادمی با اشاره به مشکلات مردم منطقه ایذه گفت: شهرستان ایذه و هزارو ٢٠٠ روستای آن بالای ٧٠ درصد به روحانی رأی داده‌اند و از دولت و نظام انتظار برآورده‌شدن خواسته‌های‌شان را دارند و امیدواریم دولت نگاهی به محرومیت این منطقه داشته باشد تا شاهد اتفاقاتی مانند چند روز اخیر نباشیم». 
تکذیب کشته‌شدن ۶نفر در تویسرکان
همچنین یکشنبه‌شب، «تاکستان» از شهرستان‌های استان قزوین، شاهد تجمعاتی بود. به نوشته «مهر»، برخی افراد به حوزه علمیه، دفتر امام جمعه و تبلیغات اسلامی شهر تاکستان حمله کرده و با شکستن شیشه‌ ساختمان‌‌ها، اقدام به آتش‌زدن و تخریب کردند. در همین حال یک مقام مسئول در تویسرکان خبر کشته‌شدن شش نفر در تجمعات روز گذشته این شهر را تکذیب کرد. او در پاسخ به پرسشی درباره ادعای بعضی رسانه‌های خارجی مبنی بر کشته‌شدن شش نفر در ناآرامی‌های یکشنبه‌شب این شهر گفت: «این خبر به‌شدت تکذیب می‌شود و به‌زودی بعد از جمع‌بندی اتفاقات رخ‌داده، جزئیات دقیقی از اتفاقات توسط مقامات استانداری به سمع و نظر مردم خواهد رسید».
تخریب برخی مؤسسات و شهرداری در تجمعات یکشنبه‌شب نجف‌آباد
نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم از تخریب برخی اماکن در تجمع یکشنبه برخی معترضان در این شهر خبر داد و به «ایلنا» گفت: «مردم نجف‌آباد به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی مانند سایر شهرها برای بیان اعتراض خود به خیابان‌ها آمدند اما در میان تجمع‌کنندگان برخی افراد آشوبگر به شکستن شیشه‌های مؤسسات و شهرداری پرداختند که خوشبختانه جراحت و آسیب جدی به مردم وارد نشده است».  جلال میرزایی، نماینده ایلام هم درباره تجمعات یکشنبه در ایلام گفت: «اجتماع مردم در مقابل فرمانداری ایلام به صورت مسالمت‌آمیز بوده اما در میان تجمع‌کنندگان شخصی که کارمند یکی از نهادهای دولتی بود، اقدام به توهین به مردم حاضر در خیابان می‌کند و این عامل محرکی برای شروع تحصن و اعتراضات خشونت‌آمیز تجمع‌کنندگان می‌شود». 
قرارگاه ثارالله مسئول برقراری امنیت
همچنین به گزارش اعتماد آنلاین، سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا سپاه برای آرام‌کردن اعتراضات به کمک نیروی انتظامی آمده است»، گفت: «تاکنون اعلام نیاز خاصی از جانب نیروی انتظامی برای ورود سپاه نبوده و موارد بسیار کوچک‌تر از آن بوده است که نیاز به ورود سپاه باشد». البته در برخی از شهرستان‌ها درخواست‌هایی از بخش‌هایی از بسیج برای کمک به ناجا صورت گرفته است که از طریق سردار غیب‌پرور، رئیس محترم بسیج هماهنگی‌های لازم انجام شد و به دوستان کمک کردند». مسئول روابط عمومی سپاه همچنین درباره اوضاع تهران و اینکه آیا سپاه برای آرام‌کردن اوضاع پایتخت وارد شده است، گفت: «در تهران قرارگاه ثارالله مسئول برقراری امنیت است که تدابیر لازم از سوی آنها اندیشیده شده است». 
کدام مخالف احمق دولت می‌خواهد کشور سمت ناامنی برود؟
 دکتر احمد توکلی هم دیروز درباره برخی ادعاها که اعتراضات اخیر توسط مخالفان دولت سازماندهی شده، به تسنیم گفت: من نمی‌دانم منظور آنها از مخالفان دولت چه کسانی است و نمی‌دانم کدام مخالفان احمقی هستند که می‌خواهند کشور را به سمت ناامنی ببرند. او افزود: من بعضی از مخالفان دولت را می‌شناسم و خودم با بعضی از سیاست‌های دولت مخالف هستم اما آدم‌هایی به این احمقی را نمی‌شناسم که بخواهند کشور را ناامن کنند. من نصیحت می‌کنم که این مسائل را داخلی نکنند، چراکه بخشی از این مشکلات به زمینه‌سازی طولانی‌مدت نارضایتی‌ها و بخش دیگر به نارضایتی مردم از برخورد با مال‌باختگان مؤسسات مالی مربوط می‌شود و جناحی‌شدن این مسائل به ضرر همه است.  

——————————————

اطلاعیه وزارت اطلاعات
ایسنا: وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «همان‌گونه که هم‌وطنان عزیز و مردم فهیم کشور آگاه هستند، تجمعات چند روز اخیر که به‌واسطه طرح برخی مطالبات به‌صورت آرام انجام پذیرفت، در ادامه به جهت حضور عناصر مشکوک و خشونت‌طلب به ناآرامی‌هایی تبدیل شد و موجب واردآمدن خسارت‌های مادی و جانی به تعدادی از هم‌وطنان و اموال عمومی کشور شد. ضمن تشکر از هم‌وطنانی که هوشمندانه صف خود را از اغتشاشگران و اخلالگران نظم عمومی جدا کرده‌‌اند به آگاهی می‌رساند، با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) و کمک‌های مردم عزیز در ایفای نقش اطلاعات ٨٠ میلیونی، برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی‌های اخیر، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند و سایر عناصر نیز تحت پیگرد می‌باشند که به‌زودی برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت. وزارت اطلاعات از اقشار مختلف جامعه درخواست دارد ضمن حفظ هوشیاری خود، کماکان معاندین، اغتشاشگران و آسیب‌زنندگان به اموال عمومی را از طریق تلفن ١١٣ معرفی کنند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *