امام‌جمعه مشهد نقش‌داشتن در اعتراض‌های خیابانی را تکذیب کرد من‌ آن روز سبزوار بودم

شرق: دامنه شایعات و گفته‌های تلویحی یا غیرصریح درباره نقش امام‌جمعه مشهد در آغاز اعتراضات آن‌قدر زیاد شده که حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدی را وادار به واکنش کرده است. او نامه‌ای خطاب به شورای‌عالی امنیت ملی نوشته است؛ همان نهادی که شایعه شده بود امام‌جمعه مشهد را احضار کرده. علم‌الهدی در نامه خود نوشته است: «مدتی بعد از تجمع اعتراض‌آمیز تنی چند از مردم در ٧ دی‌ماه ٩۶ در میدان شهدای شهر مقدس مشهد و‌ اغتشاشات در قالب آن از بعضی دهان‌ها که بعضا افراد مسئول در نظام هستند اتهاماتی مبنی‌بر نقش اینجانب در این ماجرا اظهار شد… برخی شخصیت‌های سیاسی با سکنا در فضای رقابت‌های انتخاباتی تلاش می‌کنند اینطور القا کنند که شروع این تحرکات از مشهد بوده است. درحالی‌که شواهد متعددی وجود دارد که این موج اعتراضات از تهران آغاز شد و اخیرا مقام عالی دادستان کل کشور نیز به آن اذعان نمود. اینجانب در روز این تجمعات در سفر سبزوار بودم و به محض بازگشت با استفسار از استاندار محترم خراسان رضوی و مسئولان امنیتی و انتظامی استان گزارشاتی را دریافت کردم که کاملا منطبق بر بیانات مقام معظم رهبری در ١٩ دی بود و برای همه فصل‌الخطاب قرار گرفت». علم‌الهدی یک روز بعد از آن اعتراضات گفته بود: «مردم حق دارند حل‌شدن مشکلات معیشتی خود را مطالبه کنند و باید مسئولان نیز برای حل مشکلات آنها از قبیل مسکن و گرانی کار کنند. نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که کارد به استخوان مردم برسد و برای گفتن مشکلات خود وسط خیابان بیایند. متأسفانه امروز برخی مدیران و مسئولان در دستگاه‌های اجرائی حضور دارند که به فکر مشکلات مردم نیستند».
دودش به چشم خودشان می‌رود
«اسحاق جهانگیری» نخستین کسی بود که بعد از اعتراضات مشهد به پشت پرده آن اشاره کرد و گفت: «مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند که به نظر می‌آید پشت این قضیه مسئله دیگری باشد که حتما باید شناسایی شود. کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت. آنها فکر می‌کنند، با این کار به دولت آسیب می‌زنند. وقتی جریان اجتماعی راه افتاد و حرکت سیاسی در خیابان اتفاق افتاد، حتما کسانی که آن را شروع کرده‌‌اند، ادامه‌دهنده و کنترل‌کننده پایان آن نخواهند بود و دیگرانی خواهند بود که بر آن جریان سوار خواهند شد».
یکی، دو روز بعد از آغاز اعتراضات از مشهد، برخی گروه‌های تلگرامی به نقل از غلامحسین کرباسچی نوشتند که شورای‌عالی امنیت ملی، آیت‌الله علم‌الهدی را به دلیل «اقدام پشت پرده او در تجمعات خیابانی مشهد» فراخوانده و «علی شمخانی (دبیر شورای‌عالی امنیت ملی)» شخصا با لحن شدید به او تذکر داده است.
روابط‌عمومی حزب کارگزاران انتشار این خبر را تکذیب و اعلام کرد: «خبر منتشره صحت نداشته و اصولا جناب آقای غلامحسین کرباسچی کانال تلگرامی شخصی ندارند». «غلامحسین کرباسچی»  گفت: «این اخبار دروغ است و بنده فاقد کانال تلگرامی هستم. درباره این خبر هم که در برخی سایت‌ها آمده و اینکه کسی عکسی دراین‌باره منتشر کرده، باید بگویم که بنده درباره صحت این خبر از کسی سؤال کردم. من به صورت مستقیم خبر ندارم که چنین واقعه‌ای رخ داده یا خیر، بنابراین برخی از رسانه‌ها به دروغ این مسئله را منتشر کرده‌اند. من این متن را در فضای مجازی دیدم و از منبع آن اطلاعی ندارم و با ارسال این خبر به یکی از دوستان، فقط این مسئله را مطرح کردم که ببینم درست است یا خیر».کرباسچی دراین‌باره که او شخصا این متن را به کانال‌های مختلف ارسال کرده است، گفت: «من هیچ ارتباطی با کانال‌هایی نظیر اصلاحات‌پرس و… ندارم. من کانال تلگرامی ندارم و این مطلب را برای هیچ کانالی هم ارسال نکردم. من برای یکی از دوستانم فرستادم و پرسیدم این خبر صحت دارد یا خیر، او هم از من سؤال کرد که این منبعش کجاست، بنده هم عرض کردم نمی‌دانم و کاملا جنبه خصوصی داشته است».
بعد از آن دفتر امام‌جمعه مشهد اعلام کرد که مطالب منتشرشده منتسب به کرباسچی درباره آیت‌الله علم‌الهدی از سوی اداره حقوقی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی پیگیری می‌شود.
چه کسی دعوت به تجمع کرد
ماجرا ادامه داشت. علی مطهری هم درهمین‌باره صحبت کرد. او در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که امام‌جمعه‌ مشهد در شکل‌گیری اعتراضات نقش داشته، گفته بود: «شخص ایشان را من نمی‌دانم، ولی آن کسانی که در مشهد ابتدا دعوت به تجمع کرده‌اند یکی «سایت حزب‌الله مشهد» بوده که اینها قبلا کنسولگری عربستان در مشهد را تخریب کرده‌اند و دیگری هم پیروان آقای احمدی‌ن‍ژاد بوده‌اند که از طریق فضای مجازی دعوت به تجمع کرده بودند. آقای علم‌الهدی هم در نماز جمعه‌ آن هفته گفته بودند که بخش اولش؛ یعنی اعتراض به گرانی خوب بود، اما بقیه‌اش خوب نبود که البته این حرف خوبی نیست».
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم با اشاره به شروع تجمعات و اتفاقات اخیر از شهر مشهد گفته‌ بود: «بعضی تحلیل‌ها و نظرات در مورد چگونگی شروع اعتراضات از مشهد وجود دارد که از استاندار محترم به‌عنوان نماینده عالی دولت انتظار داریم، اطلاعات لازم را در اختیار افکار عمومی قرار دهند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *