پلیس تهران: ٢٩ فریب‌خورده بازداشت شدند واکنش خیابانی به برداشتن روسری

موج موسوم به «دختران خیابان انقلاب» ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است؛ به‌طوری‌که برخی از کاربران منسوب به جریان اصولگرا یا حزب‌الله هم با رفتن به روی جعبه‌های مخابراتی و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردن، سعی کردند تا مخالفت خود را با آنچه رخ داده است، نشان دهند. این در حالی است که آمار دخترانی که به‌دلیل روسری بر چوب گذاشتن بازداشت شده‌اند، افزایش یافته است. بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ، ٢٩ نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس این افراد را «فریب‌خورده» و «برهم‌زنندگان امنیت اجتماعی»  خوانده که بعد از بازداشت‌شدن به مراجع قضائی تحویل داده شدند.
ماجرا اما از روزی آغاز شد که دختری به نام ویدا موحد روی جعبه مخابراتی یکی از خیابان‌های میدان انقلاب، روسری خود را بر چوبی گذاشته و آن را تکان داده بود. با انتشار عکس و فیلم این اقدام در فضای مجازی، دختران و زنان و البته برخی از مردان نیز به این حرکت پیوسته و تصاویر آنان دست‌به‌دست شد. در میان بعضی از تصاویر، اما دختران محجبه و حتی چادری هم دیده شدند که با ایستادن روی جعبه‌های مخابراتی و روسری بر چوب‌کردن، مطالبات خود را مطرح کردند. اولین این تصاویر، ایستادن یک دختر چادری بر جعبه مخابراتی در یکی از خیابان‌های شهر مشهد بود. بعد از آن بود که یک روحانی که تصاویرش بارها منتشر شد، دقیقا درهمان نقطه ایستاد و پرچم ایران را به دست گرفت و آن را به اهتزاز درآورد. تفاسیر متعددی از این تصویر مطرح شد، تا اینکه بالاخره مشخص شد این روحانی که گویا امام جماعت مسجد دانشگاه فردوسی مشهد است، در جبهه مقابل تحرکات مربوط به دختران انقلاب است. بعد از آن، برخی دیگر از دختران چادری همین تصاویر را منتشر کرده و پلاکاردهایی با مضمون «من ایرانم را دوست دارم» به دست گرفتند.
این حرکت البته با استقبال برخی از کابران مواجه شد. آنها معتقد بودند که اعتراض به دختران خیابان انقلاب با شیوه خودشان بهتر از تمسخر این حرکت است. چرا که در روزهای نخستین این موضوع، برخی از فعالان رسانه‌های اصولگرا، با تنزل این حرکت، اعتراض دختران را برای «شوهرخواهی» توصیف کرده بودند. این رویکرد اما با واکنش منفی برخی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا مواجه شد؛ برای نمونه کبری آسوپار، خبرنگار «وطن امروز»، در توییتی در اعتراض به این تمسخر نوشت: «وصف «شوهرخواهی» برای فعالیت سیاسی زنی که با اندیشه‌اش موافق نیستیم، مثل متلک سخیف راننده‌ مرد به زنی است که اشتباه رانندگی کرده: «برو پشت ماشین لباسشویی!» توهین به جنسیت زنی که مخالف شماست، حتی اگر مریم رجوی باشد، توهین به همه‌ زنان هم‌فکر شما هم هست؛ این ابتذال را تمامش کنید!»
این ماجرا اما پایانی نداشت. از روز گذشته، دیگر خبرنگارانِ این خبرگزاری، همچون عباس کلاهدوز، با هشتگ‌هایی مانند پسربچه خیابان انقلاب، تصاویر کودکانی را منتشر کردند که پوشک‌هایی را بر سر چوب زدند و خواسته آنان را نه به پوشک اجباری مطرح کردند. برخی از کاربران دیگر این طیف هم دختران معترض را به گرفتن پول متهم کردند، از جمله این کاربر که در توییتی نوشته بود: «با توجه به اینکه مسئولیت پرداخت حقوق عموم پسران و دختران خیابان انقلاب و شهرهای اطراف توسط دوستان توییتری بر عهده بنده گذاشته شده، تعرفه‌ها به شرح ذیل اعلام می‌شود؛ بالای پست برق ساعتی هفت هزار تومن، بالای نیمکت ساعتی چهارهزارو ۵٠٠ تومن، لب جدول ساعتی سه‌هزار تومن».
واکنش نمایندگان مجلس
دو نفر از نمایندگان مجلس، یعنی سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران و ناهید تاج‌الدین، نماینده اصفهان، یکی در سخنرانی و دیگری در یک توییت از موضع دیگری ماجرای دختران خیابان انقلاب را تحلیل کردند. جلودارزاده در مراسم هیئت فاطمه‌الزهرا با عنوان «مراسم سیاست‌ورزی و حقوق شهروندی زنان در موازین حقوق اسلام و حقوق بشر» با اشاره به دختران خیابان انقلاب گفت: «زمانی برای زنان محدودیت قائل می‌‌شدیم و آنها را تنگنای غیرلازم قرار می‌دادیم، همین مسئله موجب شد تا این فشارها طغیان ایجاد کند و دختران خیابان انقلاب روسری‌هایشان را سر چوب بگذارند. این کارها به خاطر رفتار اشتباه ماست».
ناهید تاج‌الدین اما در حساب توییتر خود با الفاظی صریح‌تر نوشت: «دختران خیابان انقلاب، همان دخترانی هستند که سال‌هاست برای سهمیه قبولی  کنکور، برای اشتغال، برای مشارکت سیاسی، برای تصدی پست‌های مدیریتی، برای حضور در ورزشگاه‌ها، برای اجرای موسیقی زنده روی سن و… پشت دروازه‌های تبعیض جنسیتی مانده‌اند. از ماست که بر ماست».
این در حالی است که امام جمعه اصفهان، یوسف طباطبایی‌نژاد، در خطبه‌های نماز جمعه در‌این‌باره گفت: «امیرالمؤمنین می‌فرماید بپرهیزید از رفیق فاسق. بسیاری از انسان‌های فاسقی که دستور از غرب می‌گیرند و در خیابانی در تهران روسری را از سر خود برمی‌دارند، دستور دارند و با قصد کم‌رنگ‌کردن حجاب در میان مردم مؤمن این اعمال را انجام می‌دهند. زمانی که انسان در انجام گناه بی‌باک شد دیگر با آن گناه مأنوس خواهد شد».
پیش‌تر دادستان کل کشور، یعنی حجت‌الاسلام منتظری، هم در‌این‌باره گفته بود: «برداشتن روسری در خیابان حرکتی بسیار بچگانه است که دختر جوانی در نقطه‌ای که افراد زندگی طبیعی‌شان را می‌کنند و راه خود را می‌روند، در خیابان ناگهان روسری خود را بردارد و خود را نشان دهد و برخی مأموریت داشته باشند از او فیلم بگیرند و بلافاصله در فضای مجازی منتشر کنند… کسانی که این کار را می‌کنند بیشتر از نادانی و فریب‌خوردگی است و از روی القائاتی است که از خارج کشور می‌شود و حرکاتی را انجام می‌دهند که کاملا بچگانه است». علی مطهری، دیگر نماینده مجلس، هم دراین‌باره گفته بود: «هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه دیده نمی‌شود و بسیاری از آنان با هر وضعی که دوست دارند در جامعه حضور پیدا می‌کنند، پس اجباری در کار نیست. اینکه چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست. اگر قرار بر مسئله مهمی باشد، باید پرسید که چرا دولت بر رعایت حجاب نظارت کافی ندارد؟».
تا روز چهارشنبه بر اساس اظهارات دادستان تهران؛ یعنی عباس جعفری‌دولت‌آبادی، یک نفر دراین‌باره بازداشت شده بود که گویا برای او وثیقه ۵٠٠ میلیون‌تومانی در نظر گرفته شده است. این خبر را نسرین ستوده اعلام کرده بود. نسرین ستوده که قبلا وکالت ویدا موحد، دختری که به دختر خیابان انقلاب معروف شد را برعهده داشت، وکالت نرگس حسینی را هم برعهده گرفت. یک روز بعد از اعلام این خبر اما پلیس تهران آمار بازداشتی‌ها را ٢٩ نفر اعلام کرده است. ستوده درباره اتهام نرگس حسینی گفته بود که احتمالا «تظاهر به عمل حرام در انظار عموم» اتهام موکلش باشد.
جرم بی‌حجابی در قانون
بر اساس قانون مجازات اسلامی، ماده ١٠٢ قانون تعزیرات، مصوب سال ١٣۶٢ «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ١٠ روز تا دو ماه و یا از ۵٠ هزار تا ۵٠٠ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد
».
باید دید که سرنوشت این ٢٩ نفری که با عنوان فریب‌خورده بازداشت شده‌اند، چه خواهد بود. هنوز اطلاع‌رسانی دراین‌باره انجام نشده است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *