مطهری در کنگره حزب مردم‌سالاری تأکید کرد: لزوم پایان حصر و ممنوع‌التصویری

شانزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با شعار «مردم پرسشگر، حکومت پاسخ‌گو، لازمه توسعه پایدار» صبح روز گذشته  در هتل المپیک تهران برگزار شد. در این کنگره، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، علی مطهری، حسین کمالی، رئیس خانه احزاب، محمدرضا تابش، نماینده مردم، احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران، صالح زواوی، سفیر فلسطین در ایران و حجت‌الاسلام منتجب‌نیا حضور داشتند. در این کنگره مطهری، کواکبیان و کمالی سخنرانی کردند. مطهری به موضوعات متعددی اشاره کرد؛ از تلاش خارجی‌ها برای ناامیدکردن گفت و از لزوم ناامیدنشدن. درباره حصر توضیحاتی داد و از لزوم اصلاحات اقتصادی و سیاسی گفت. کواکبیان محور بحث خود را «پارلمان اصلاحات» قرار داد و دائما تأکید کرد این طرح در مقابل رئیس‌ دولت اصلاحات قرار ندارد. 
علی مطهری به اتفاق‌های منطقه پاسداران اشاره کرد و گفت: «عده‌ای خیابان را می‌بندند و ما با آنها مذاکره می‌کنیم و این خیلی جالب نیست. نباید به این افراد رأفت نشان داد؛ چراکه با روش غیرمقتدرانه نمی‌توان در مقابل کسانی که نظام عمومی را برهم زدند، رأفت نشان داده و مذاکره کرد».
به گزارش ایلنا، نایب‌رئیس مجلس در ادامه از دخالت و اظهارنظر مقامات درباره موضوعاتی گفت که به آنها مربوط نمی‌شود. او گفت: «بسیاری در مسائلی که ارتباطی به آنها ندارد، وارد می‌شوند و اظهارنظر می‌کنند. اینکه ما علم دینی داریم و نداریم و علوم اسلامی داریم یا نداریم، بحثی تخصصی است… اینکه رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرائی کشور، این مسائل را مطرح کند که علم دینی داریم یا نداریم و اینکه علم دنبال فیزیک و شیمی اسلامی است، درست نیست». او البته این اتفاق را آسیب‌شناسی کرد: «در هر دوره‌ای این نقص‌ها را می‌بینیم. در دوره اصلاحات و دولت‌های نهم و دهم و نیز این دوره، ورود به این مسائل را می‌بینیم». فرزند شهید مطهری افزود: «هرکسی باید کار خود را بیان کند و گزارش از کار خود بدهد و پاسخ سؤالات مردم را بدهد و این نقصی است که باید اصلاح کنیم». عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به سیاست خارجی پرداخت و گفت: «ما تحت فشار از خارج کشور هستیم و آمریکا فشار سنگینی بر ما وارد می‌کند. امکان خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌ها هم وجود دارد». او از دشواری همکاری بانک‌های داخلی با خارجی گفت و افزود: «به دلیل همین رفتارها، طبعا ما از نظر اقتصادی تحت فشاریم و از نظر داخلی نیز با نارضایتی‌ها و اعتراض‌هایی مواجه هستیم». نماینده مردم تهران درباره وضعیت کنونی گفت: «در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و عده‌ای می‌خواهند القا کنند که ما به بن‌بست رسیده‌ایم و هیچ راهی جز اینکه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی از آرمان‌های خود دست بردارد، وجود ندارد؛ اما ما این تلقین را نمی‌پذیریم و معتقدیم انقلاب اسلامی و هر حرکت اجتماعی و هر نهضتی، دائما نیازمند ارزیابی راه طی‌شده است و نیاز به اصلاح مستمر دارد و انقلاب ما هم از این قاعده مستثنا نیست». مطهری افزود: «آنچه در رسانه‌های بیگانه تأکید می‌شود، به‌بن‌بست‌رسیدن جمهوری اسلامی است. باید مراقب باشیم به این موضوع دامن نزنیم، بلکه باید در پی اصلاح امور باشیم». علی مطهری مانند بسیاری از مسئولان کشور درباره لزوم اصلاحات در حوزه‌های مختلف گفت: «ما به اصلاحات مختلفی نیاز داریم و در حوزه‌ اقتصادی، نیازمند اصلاح ساختار اقتصاد هستیم. اقتصاد ما چهار بخش دارد؛ یکی دولت، دیگری بخش خصوصی و بخش دیگر، نظامیان و دیگری، نهادهای حکومتی. بالطبع نقش بخش خصوصی ما کوچک است که این مانعی برای پیشرفت اقتصادی ما محسوب می‌شود». او ادامه داد: «به‌تازگی رهبر انقلاب توصیه کرده‌اند نهادهای نظامی از بنگاه‌های اقتصادی غیرمرتبط بیرون بیایند و وزیر دفاع هم این موضوع را اعلام کردند. این نشان می‌دهد احساس اصلاح امروز وجود دارد». این نماینده مجلس دلیل ازدست‌دادن بازار قطر و روسیه را در هنگامی که دچار بحران بودند، کوچک‌بودن بخش خصوصی دانست. 
هر اعتراضی را نباید براندازی و مخالفت با ولایت فقیه تلقی کرد
او در زمینه اصلاحات سیاسی گفت: «برای اصلاحات سیاسی باید به احزاب میدان داد. احزاب، اتاق فکر برای جامعه هستند و مردم را در زمان انتخابات هدایت می‌کنند و باعث می‌شوند افراد حراف و فریب‌کار، نتوانند مردم را فریب دهند. باید میدان را برای کار احزاب باز کرد». مطهری گریزی به حق اعتراض زد و گفت: «باید حق اعتراض را به رسمیت بشناسیم؛ خوشبختانه در اتفاق‌های اخیر در توسعه سیاسی یک گام به جلو برداشتیم و همه قبول داشتند که باید حق اعتراض را به رسمیت شناخت و هر اعتراضی را نباید به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه تلقی کرد». او سال ۸۸ را با اعتراضات اخیر مقایسه کرد و گفت: «در سال ۸۸ این فضا نبود. اساسا معترضان را به‌دلیل اعتراض محکوم می‌کردند که اصلا چرا شما اعتراض کردید».
نماینده مردم تهران در ادامه گفت: «ما بی‌جهت بر اقوام و مذاهب سخت‌گیری می‌کنیم. لازم است این گروه‌ها در جایی مراسمی داشته باشند که از آنها دریغ می‌کنیم که این کار درستی نیست. ما به‌راحتی می‌توانیم دل‌های اینها را به سمت جمهوری اسلامی جذب کنیم». او افزود: «نوع رفتار ما باید متعادل باشد و تلاش برای تحکیم وحدت ملی داشته باشیم و برای آن تلاش کنیم، اینکه فقط بگوییم وحدت ملی وجود دارد و عده‌ای هم پای کار هستند، کافی نیست. بلکه باید همه مردم را متحد کنیم و این کار هم به مقدماتی نیاز دارد، از جمله اینکه سخت‌گیری‌ها را رها کنیم». نایب‌رئیس مجلس به حصر هم اشاره کرد و گفت: «مسئله رفع حصر را باید زودتر به پایان برسانیم، افراد در این زمینه باید فعال باشند. یکی از وظایف مجلس خبرگان رهبری ورود به این‌گونه مسائل است». مطهری با اشاره به برخی از خبرها درباره رفع حصر افزود: «ما با بسیاری از افراد و مقامات و اعضای خبرگان درباره رفع حصر صحبت می‌کنیم و می‌گوییم حصر باید پایان بپذیرد. بسیاری از این افراد نیز می‌گویند نظر ما همین است که این رفع حصر باید به اتمام برسد و به صلاح کشور نیست، ولی می‌گویند احساس می‌کنیم نظر حاکمیت بر ادامه این راه است». او ادامه داد: «مراجع تقلید، علمای بزرگ و اعضای خبرگان رهبری وظیفه دارند صحبت کنند؛ نمی‌شود بگویم مسئله غیرقابل گفت‌وگو است، این روش‌ها درست نیست». مطهری افزود: «شهید مطهری در موارد قابل‌توجهی نظر امام(ره) را تغییر می‌داد و مستقیم و راحت با امام(ره) صحبت و استدلال می‌کرد و امام هم این را می‌پذیرفت. نمی‌شود در پستو چیز دیگری و در آشکار چیز دیگری گفت. باید به رفع حصر و ممنوع‌التصویری پایان داده شود».
کواکبیان: تأکید می‌کنم پارلمان اصلاحات مقابل خاتمی نیست
دبیر کل حزب مردم‌سالاری با تکذیب اینکه گفته می‌شود پارلمان اصلاحات برای مقابله با آقای خاتمی درست شده است، گفت: «با آقای خاتمی طرح بحث کردیم؛ دو نکته مدنظر ایشان بود که ما آنها را لحاظ کردیم و همان‌طور‌که آقای کمالی گفتند این طرح در شورای هماهنگی اصلاحات تصویب شده است». کواکبیان افزود: «بنا داریم در دوم خرداد ۹۷ از این طرح رونمایی شود و چهار هزار نفر در آن حضور خواهند داشت و هر حزب تعدادی از افراد خود را معرفی می‌کند». نماینده مردم تهران پارلمان اصلاحات را دموکراتیک، سراسری، پویا و حزب‌محور دانست و گفت: «قصدمان این است که احزاب اصلاح‌طلب از این رخوت دربیایند و باز هم تأکید می‌کنم که پارلمان اصلاحات مقابل آقای خاتمی نیست». 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به شعار کنگره حزب خود اشاره کرد و افزود: «ما مشکلات زیادی در هر سه محور پرسشگری، پاسخ‌گویی و توسعه پایدار که شعار خود قرار داده‌ایم، داریم. اگر در طرح این پرسش‌ها سه قوه را آورده‌ایم، مفهومش این نیست که کسی پاسخ‌گو نباشد، منتها آوردن نام سه قوه برای این است که آنها سمبل حکومت هستند و همه نهادهایی که در کشور هستند، باید پاسخ‌گو باشند».
«تا زمانی که با فساد مقابله نشود، وطن، وطن نمی‌شود». کواکبیان این جمله را گفت و راه‌حل را پرسشگری دانست. او افزود: «رسانه‌ها و فضای مجازی باید آزاد باشند و احزاب فعالیت کنند». عضو فراکسیون امید ادامه داد: «مردم باید بیایند حرف‌های خود را بزنند و نمایندگان هم حرف‌های آنان را بشنوند. ما از هیچ چیز نباید واهمه داشته باشیم و مردم نیز باید بتوانند بدون لکنت زبان، حرف بزنند». کواکبیان از لزوم مقابله با «فساد سیستماتیک» گفت و افزود: «نه اینکه یک نفر را بگیریم که این فساد کرده و همان هم به مجازاتش نرسیده باشد». حسین کمالی هم از وضعیت فعلی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «این همه درد مشاهده می‌شود اما سؤال پیش می‌آید که چرا مردم سکوت کرده‌اند؟ چرا سؤالی ندارند؟ بی‌سؤالی بزرگ‌ترین درد است. چرا مردم ناامید شده‌اند و سؤال نمی‌کنند؟»
او مشکلات و دغدغه‌های مردم را برشمرد و افزود: «در کشورهای پیشرفته برای حیوانات هم حقی قائل هستند و بیشتر از توجه ما به برادرانمان، به آنها اهمیت می‌دهند». رئیس خانه احزاب گفت: «برنامه‌ای که در مجلس برای احزاب نوشته شده است، اشکال دارد. احزاب برای فعالیت در کشور ما باید ثابت کنند که برای کسب قدرت نیامده‌اند. این ایراد دارد؛ چراکه احزاب اصولا برای کسب قدرت می‌آیند. قانون احزاب ما آن‌قدر ضعیف است که خجالت می‌کشیم آن را به یک خارجی نشان دهیم». او قانون اساسی را در زمینه احزاب، آزاد ارزیابی کرد و به شوخی گفت: «یکی می‌گفت اگر قانون اساسی را در کوچه بلند بلند بخوانیم، تبلیغ علیه نظام تلقی می‌شود». 


مطهری، چهارشنبه ۹ اسفند در همایش روز وکیل: 
حضور وکیل از ابتدای تحقیقات برای آسودگی خاطر متهم است

ایلنا: علی مطهری، نائب‌رئیس مجلس با تأکید بر اینکه وکیل باید در دفاع از موکل مستقل باشد به اصل ۳۵ قانون اساسی مبنی بر داشتن حق وکیل اشاره کرد و گفت: «وکیل باید در دفاع مستقل باشد و این استقلال در انتخاب موکل و نوع دفاع است. وکیل دادگستری باید بتواند از هرکسی دفاع کند و دغدغه تبعات بعد آن را نداشته باشد و از سوی دیگر، قوه قضائیه و مجریه نباید در کار وکلا دخالت کنند». او همچنین به مراجعه خانواده‌ها اشاره کرد و اینکه «خانواده‌ها مشکلات را می‌گویند و از طولانی‌بودن بازجویی‌ها بدون وکیل مخصوصا در جرائم سیاسی و از تأثیر بازجوها در رأی قضات می‌گویند. گاهی عنوان می‌شود که متهم را بازداشت می‌کنند تا طرف اقرار کند و بعد پرونده‌سازی کنند. یا برخی طولانی‌مدت در بازداشت انفرادی هستند؛ درحالی‌که طبق قانون جرم سیاسی با شرایطی حداکثر ۱۵ روز انفرادی مجاز است. شخصی می‌گفت شش ماه بدون وکیل انفرادی بودم و می‌گفتند وکیل شما باید در فهرست مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشد؛ درحالی‌که چنین فهرستی وجود نداشت». به گفته او «تبصره ماه ۴۸ این قانون است که تأیید وکلا در پرونده‌های امنیتی از سوی رئیس قوه قضائیه اضافه شد و به خاطر این تبصره بسیاری از پرونده‌های سیاسی بدون وکیل اجرا می‌شود و رانت به وجود آورده است و حق متهم از بین می‌رود. اکنون پرونده‌های سیاسی نزد چند قاضی خاص و وکیل خاص می‌رود». علی مطهری همچنین افزوده «در قانون ضابطان زیادی وجود دارد که در قانون آیین دادرسی کیفری، مأموران اطلاعات سپاه نیز به ضابطان اضافه شدند. در برخی پرونده‌ها گفته می‌شود که بازجوها نقش اصلی دارند که در این بین حق متهم ضایع می‌شود. از این رو مجلس باید وارد این مسائل شود. در قانون آیین دادرسی قدیم نبود وکیل موجب نقض حکم بود که این مطلب در قانون جدید حذف شد که به نظر من آسیب است. نباید بعد از اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری، این قانون یکسره به شورای نگهبان می‌رفت ولی غفلتی شد که حداقل آسیب آن تبعیض بین وکلا است که مخالف قانون اساسی است». نایب‌رئیس مجلس منع دخالت وکلای غیرروحانی در دادگاه روحانی را مشکل‌ساز دانست و گفت: فکر تشکیل دادگاه ویژه روحانیت، حمایت از روحانیون بود. قانون دستور داده برای روحانی وکیل روحانی باشد اما چه لزومی دارد شاکی هم باید وکیل روحانی داشته باشد؟ چرا باید از بین افراد معین انتخاب شوند؟ من در مسئله مشهد که سخنرانی داشتم، دادستان درب سالن را پلمپ کرد. بنده شکایت کردم که گفتند وکیل باید روحانی باشد، چون مشتکی عنه روحانی است. به نظر من این کار ضایع‌کردن حق مردم است. مگر فرد روحانی مسائل پنهانی دارد که می‌خواهند علنی نشود؟ مگر حکومت طبقاتی داریم یا به عهد ساسانیان برگشته‌ایم؟ در این امر باید بازنگری شود. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *