مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان خبر داد: ابریشم بایگ تربت حیدریه به ثبت ملی نزدیک می شود

تربت حیدریه – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه در معرفی ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری و تاریخی تربت حیدریه کارهای زیادی باید انجام شود، گفت: اولویت نخست ما در سال آینده ثبت ابریشم بایگ در فهرست آثار ملی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل مکرمی فر روز دوشنبه در نخستین جشنواره منطقه ای شناخت ظرفیت های گردشگری جنوب خراسان رضوی در تربت حیدریه افزود: از سوی دیگر تربت حیدریه از شهرهای کهن قبل و بعد از اسلام به شمار می رود که هنوز به لحاظ باستان شناسی فعالیت مناسب و مطلوبی برای شناسایی و احیای آن انجام نشده است.
وی با بیان اینکه اکنون در این شهرستان ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده است، گفت: ولی پیش بینی ما شناسایی بیش از پنج هزار اثر تاریخی و گردشگری دیگر است که اولویت برنامه کاری سال آینده خود را بر این محور قرار داده ایم.
مکرمی فر افزود: هر چند بخش بایگ به عنوان قطب ابریشم کشور از دیر باز و حتی قبل از اسلام شهره جهانی بوده، ولی همچون دیگر شهرهای ایران نظیر اصفهان یا شیراز که هر گاه نام آن ها برده می شود به ترتیب یاد میدان نقش جهان یا حافظیه می افتیم، چنین اتفاقی در خصوص تربت حیدریه رخ نداده است و این وظیفه ما و به خصوص بخش خصوصی است که مردم جهان و به خصوص مردم ایران را با نام تربت حیدریه در ۲ محصول زعفران و ابریشم شرطی کنند.
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه قنات قصبه گناباد تا پیش از این مورد توجه قرار نمی گرفت اما با احیا و معرفی آن به گردشگران، اکنون میزان گردشگری در این منطقه به ۵۰ برابر افزایش یافته و این بیانگر آن است که باید از ظرفیت های این حوزه بیشتر استفاده شود.
مکرمی با بیان اینکه محور گردشگری باید برای تربت حیدریه تعریف شود، گفت: برای احیای این حوزه تسهیلات سازمان میراث فرهنگی در سه بخش توسعه صنعت گردشگری در روستاها، تبصره ۱۸ و تسهیلات ارتقای شاخص که عمدتا متعلق به سرمایه گذاری در بخش اشتغال پایدار است، آماده همکاری و تعامل با بخش خصوصی است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز به ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری این شهرستان اشاره و اظهار کرد: در یک سال اخیر ۲ محوطه و یا شهر زیر زمینی در این منطقه شناسایی شده که به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات و امکانات لازم، هنوز احیا نشده اند.
احمدعلی موهبتی افزود: در سال ۲۸ میلیون نفر وارد خراسان رضوی می شوند که محور تربت حیدریه به عنوان دروازه جنوبی به مشهد می تواند ظرفیت های حوزه گردشگری، صنایع دستی و سوغات خود را در ابعاد مختلف به گردشگران و مخاطبان معرفی کند.
از دیگر برنامه های جنبی جشنواره بازدید از رباط علیا(بالا)، آغاز بهره برداری از اقامتگاه بوم گردی روستای رودمعجن در بخش بایگ و برپایی نمایشگاه غذاهای سنتی و سالم در تربت حیدریه است.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *