۸٫۵ درصد جمعیت تربت حیدریه را سالمندان تشکیل می دهند تربت حیدریه – ایرنا – رییس اداره سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: اکنون ۸٫۵ درصد جمعیت این شهرستان ۲۲۵هزار نفری را افراد سالمند (بالای ۶۰ سال) تشکیل می دهند.

زهره حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این که سالمندی فرایند طبیعی است که برای تمام اعضای جامعه چالش فراهم می سازد افزود: این بدان معنا است باید به سمت تغییر تمرکز فعالیت ها برای تامین نیازهای پیشگیرانه بهداشتی و پزشکی سالمندان حرکت کرد.
به گفته وی طیف گسترده ای از عوامل تعیین کننده اجتماعی مانند کمبود آگاهی سالمندان و خانواده های آنان در مورد چگونگی تامین سلامت، بد رفتاری نسبت به سالمندان و غفلت از حل مشکلات ایشان، نیازهای غذایی خاص و مشکلات تغذیه، مشکلات دهانی و دندانی، محدودیت های مالی به خصوص در دوران بعد از بازنشستگی تاثیر قابل توجه بر کیفیت زندگی سالمندان دارد.
حسینی افزود: پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت ادغام یافته دیابت، فشار خون بالا و اختلالات چربی های خون، برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده، مراقبت از نظر فشار خون، مراقبت از نظر دیابت، غربالگری و مراقبت افسردگی و موارد مشابه از جمله خدماتی است که در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت دانشگاه برای این گروه سنی انجام می شود.
این کارشناس علوم پزشکی اظهار داشت: امید است با مشارکت همگانی در تمام بخش های دولتی و غیردولتی و فرهنگ سازی مناسب، بتوان چالش های این دوران را برطرف کرد و با ایجاد یک دوران سالمندی سالم، قادر شویم ارتقای سلامت آنان در ابعاد مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی را تامین کنیم.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و مه ولات به ۳۵۰ هزار نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد.
این دانشگاه ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی تربت حیدریه و ۲۰ تخت در مه ولات دارد.
ناوگان آمبولانسی این مرکز درمانی این شهرستان به ۴۷ دستگاه می رسد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *