حضرتی در نشست خبری اعتماد ملی: انسجام با سخنرانی حاصل نمی‌شود، با عمل به‌دست می‌آید

امیر‌محمد حسینی، شرق: این روزها همه مسئولان کشور از لزوم وحدت ملی می‌گویند. از انسجامی که برای مقابله با وضعیت اقتصادی به‌وجودآمده بیش از هر چیز لازم است. دیروز در نشست خبری حزب اعتماد ملی هم یکی از موضوعاتی که از سوی الیاس حضرتی، قائم‌مقام این حزب مطرح شد، همین موضوع بود؛ موضوعی که عوامل زیادی در شکل‌گیری آن تأثیرگذار هستند، مثل رفع حصر محصورین، استفاده از تمام توان مدیریتی کشور که می‌تواند منجر به بهبود وضعیت فعلی شود. از طرفی الیاس حضرتی رفع محدودیت‌های سیدمحمد خاتمی را نیز یکی از عوامل مهم در ایجاد انسجام داخلی دانست؛ موضوعی که اخیرا از سوی معاون‌اول رئیس‌جمهوری مطرح شده است. اسحاق جهانگیری سه‌شنبه هفته قبل در همایش رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت: «اتحاد سیاسی جدی ضرورت امروز ماست. همه مسئولان عالی‌رتبه کشور باید نمایش بزرگی از اتحاد داخلی را به صحنه بیاورند. در همین راستا به فضل الهی در هفته‌های آینده شاهد بخشی از این نمایش خواهیم بود و جریانات و شخصیت‌های نمادین کشور در کنار هم قرار خواهند گرفت».

الیاس حضرتی دیروز از جزئیات وعده جهانگیری خبر داد: «تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های آقای خاتمی است تا در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام ایشان نیز حضور داشته باشند و بتوانیم تجلی از وحدت و انسجام را به نمایش بگذاریم». او در زمینه وحدت ملی ادامه داد: «تلاش دشمنان ایران ایجاد شکاف میان دولت و ملت است. تلاش ترامپ حمله به ایران نیست بلکه ایجاد شکاف است تا این شکاف آن‌قدر گسترش پیدا کند تا ایران از هم بپاشد؛ اگر ما عاقل و اهل تدبیر هستیم، باید هم انسجام میان حاکمیت و مسئولان را فراهم کنیم و هم شکاف میان ملت و دولت را که به دلیل سوءتدبیرهایی در دولت‌های مختلف ایجاد شده، بپوشانیم. دولت باید جدیتی در برنامه‌ریزی‌هایش داشته باشد تا مردم متوجه آن شوند. مردم نیاز به عمل دارند و به سخنرانی نیاز ندارند».

رفع حصر می‌تواند ما را هزار قدم جلو  ببرد

«رفع حصر می‌تواند ما را هزار قدم جلو ببرد»؛ این جمله را الیاس حضرتی گفت. او این مسئله را  یکی از مؤلفه‌های اصلی وحدت داخلی دانست. حضرتی گفت اگر حل مشکل سپنتا نیکنام ما را یک قدم به جلو برده، رفع حصر می‌تواند هزار قدم ما را رو به جلو ببرد. او درباره اقداماتی که در حزب اعتماد ملی و مجلس برای رفع حصر انجام شده، توضیح داد: ما در حزب اعتماد ملی تقسیم کاری انجام داده‌ایم. کمیته‌ای برای رفع حصر دبیرکل تشکیل داده‌ایم و پیگیری مستمر رفع حصر دبیرکل حزب جزء اولویت‌های نخست ماست. حضرتی ادامه داد: در مجلس نیز من با آقای مطهری صحبت کردم و گفتم شما روند خود را ادامه دهید و در‌این‌باره صحبت کنید و من روش لابی پشت پرده را آزمایش می‌کنم. در این راستا، حدود ۲۰ ملاقات به‌تنهایی انجام دادم. قائم‌مقام حزب اعتماد ملی افزود: بعد از اینکه حدود ۱۰ تا ۱۵ ملاقات کرده بودم، گزارش این ملاقات‌ها را به فراکسیون امید دادم. تعدادی از ملاقات‌ها را در قالب کمیته رفع حصر فراکسیون امید پیگیری کردیم. از جمله این ملاقات‌ها دو بار با آقای اژه‌ای، دو بار با آقای شمخانی، دو بار با وزیر اطلاعات، با وزیر کشور و… . با هر کسی که احساس می‌کردم در شواری امنیت ملی عضو است و می‌تواند مؤثر باشد، دیدار و در آخرین مورد هم با آقای روحانی نامه‌نگاری کردم. نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد که نه از موضع آقای کروبی و خانواده کروبی و نه حتی از موضع حزب اعتماد ملی بلکه از موضع اینکه ادامه حصر به ضرر جمهوری اسلامی است، ملاقات‌ها را انجام داده. این عضو فراکسیون امید تأکید کرد: می‌گفتم که من به‌عنوان نماینده مردم تهران برای دفاع از جمهوری اسلامی آمدم. این داستان حصر تبدیل به یک خسارت سنگین شده است. حضرتی در ادامه از اینکه حصر به‌جای بدی ختم شود اظهار نگرانی کرد و گفت: چرا این موضوع حل نمی‌شود؟ او افزود: راه‌حل مسائل جمهوری‌اسلامی در مقابل با دشمنان وحدت و انسجام ملی و داخلی است و این وحدت مؤلفه‌هایی دارد. از جمله اقداماتی که موجب دلخوشی ملت می‌شود، رفع حصر از محصورین و برداشتن محدودیت‌های آقای خاتمی، آزادشدن زندانیان دانشجو و رفع اتهامات فعالان محیط‌زیستی و موضوعاتی مثل دروایش است. اگر قرار است با اراجیف ترامپ، اقدامات سعودی‌ها و تفاله‌های آنها منافقین و سلطنت‌طلب‌ها مقابله کنیم، بهترین استراتژی وحدت و انسجام ملی است. این انسجام هم با شعار و سخنرانی حاصل نمی‌شود

 و با عمل ایجاد می‌شود.

نظام خودش را  از  امکان استفاده از بعضی مدیران محروم کرده

بخش دیگر صحبت‌های قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره تخریب اصلاح‌طلبان در داخل کشور و خارج از ایران بود؛ موضوعی که به گفته او در تمام رسانه‌های خارج از کشور نیز دیده می‌شود. او گفت: درباره حزب اعتماد ملی به صورت خاص و اردوگاه اصلاح‌طلبان به صورت عام چند نکته را مطرح می‌کنم. در شرایط بحرانی کدام جناح و اشخاص می‌توانند به کشور کمک کنند؟ کارشناسان معتقدند اصلاح‌طلبان این ظرفیت را دارند. کادر اداره‌کننده اصلاح‌طلبان می‌توانند برای خروج از تنگناها برنامه داشته باشد. او ادامه داد: سرمایه بسیار خوبی از اصلاح‌طلبان در بدنه اجتماعی ملت وجود دارد که گویا تصمیم گرفتند تخریب شود. در این راستا از خارج و داخل در این زمینه مانند برجام اتحاد به وجود آمد. در خارج کشور هم تصمیم گرفتند اصلاح‌طلبان را بزنند اما در داخل عده‌ای از روی نادانی فکر می‌کنند اگر اصلاح‌طلبان را بزنند، میدان به دست آنها می‌افتد؛ در صورتی که معلوم نیست چنین اتفاقی بیفتد. عضو فراکسیون امید مجلس درباره نظارت استصوابی نیز صحبت کرد؛ مسئله‌ای که در سال‌های اخیر گریبان مدیران اصلاح‌طلب زیادی را گرفته است. حضرتی با بیان اینکه تعداد زیادی از مدیران اصلاح‌طلب رد صلاحیت می‌شوند، گفت: جمعیت زیادی از اصلاح‌طلبان اصیل ریشه‌دار که برای کشور ضروری هستند، مانند آقای صفایی‌فراهانی در خانه نشسته و با بچه‌هایش بازی می‌کند. نظام خودش را از امکان استفاده از این افراد محروم کرده است. نماینده تهران در مجلس همچنین جزئیاتی از جلسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری را بیان کرد. حضرتی گفت: تأکید رئیس‌جمهوری در این جلسه روی تفکیک وزارتخانه‌ها بود و از مجلس و فراکسیون امید در این زمینه کمک خواست. قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره برنامه این حزب برای انتخابات پیش‌رو در سال ۹۸ نیز گفت: از ۱۰ روز دیگر ستاد انتخاباتی‌مان فعال می‌شود و یک ستاد قوی خواهد بود. همه حوزه‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند و کارنامه نمایندگان هم بررسی می‌شود. از سوی دیگر، اصلاح قانون انتخابات و حل نارسایی‌هایی که درباره نظارت استصوابی وجود دارد، از جمله برنامه‌های حزب اعتماد ملی است. حضرتی تأکید کرد: در فاز دوم در جبهه اصلاح‌طلبی در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری یا هر هسته دیگری که محوریت را برعهده داشته باشد، در انتخابات فعالیت خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *