عکسهای دیدنی از محله بازار تهران عکاس عبدالواحد میرزازاده (۱)

سرای منیرالسلطنه یا سیگارچی در چهارراه گلوبندک در ورودی بازار بزرگ تهران، این روزها با خبرهایی از احتمال تخریب این سرای قاجاری آن هم با مجوز متولیان شهری مواجه بود، اما خوشبختانه با انتشار این خبر، متولیان میراث فرهنگی، مجوزهای صادرشده را لغو کردند.

بازار توتون‌فروش‌ها یکی از چند ده سرا یا بازاری است که در دوره‌های مختلف تاریخی احداث شده است، هر چند در گذشته هر بازار با توجه به نوع کاربری‌اش نام می‌گرفت، اما امروز نمی‌توان به این نام‌ها اعتماد کرد.

عبدالواحد میرزازاده

در راسته اصلی بازار بزرگ تهران در کنار مغازه‌ها و مشاغل مختلف کوچک یکی از بزرگترین پاساژهای فعال در این محدوده را بازار فرش در سه طبقه شامل می‌شود. هنوز در اکثر مغازه‌ها فرش‌های قدیمی و ابریشمی خرید و فروش می‌شوند.

 

تیمچه حاجب الدوله را «حاج علی خان حاجب الدوله» در دوره ناصرالدین شاه قاجار در دل بازار تهران در سبزه میدان بازار کفاش‌ها ساخت. تیمچه‌ای ساخته شده از یک سرا و تیمچه کوچک‌تری که محوری شرقی – غربی به موازات بازار امین‌الملک دارد و دو راسته شمالی – جنوبی بازار بزرگ در شرق و بازار کفاش‌ها در غرب مجموعه را به هم پیوند می‌دهد.

عبدالواحد میرزازاده

کتاب‌فروشی اسلامیه در خیابان پانزده خرداد را قدیمی‌ترین کتابفروشی فعال تهران قدیم می‌دانند که هر چند به دلایل اقتصادی چاپخانه آن در پله نوروز خان تقریبا غیر فعال شده است اما این کتابفروشی با خرید و فروش کتاب‌های مذهبی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *