توزیع دلارهای ارزان بین ژن‌های خوب: با واردات ۲۸ تن کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی انتقاد‌ها نسبت به سیاست اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی به برخی کالاها بالا گرفت و اکنون کارشناسان از خود می‌پرسند دلار‌های ارزان قیمت به چه کسانی می‌رسد؟

به گزارش همشهری، اوایل سال‌جاری بود که برای نخستین بار اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالا جنجال خبری ایجاد کرد دلیل آن این بود که وارد‌کننده‌ها کالا‌ها را با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌کردند اما همان کالاها را با نرخ دلار بازار آزاد به مردم می‌فروختند این کار رانت زیادی را که تاکنون محاسبه نشده نصیب ژن‌های خوب کرد. به همین دلیل اقتصاددانان پیشنهاد کردند دولت باید راهکار دیگری ازجمله توزیع مستقیم یارانه‌ها را در پیش بگیرد زیرا ادامه این کار به غیراز توزیع رانت منجر به افزایش کسری بودجه دولت در سال ۹۸و افزایش دوباره قیمت ارز و تورم خواهد شد اما دولت همچنان به این کار اصرار دارد و براساس لایحه بودجه قرار است ۱۴میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد. اغلب فعالان اقتصادی اعتقاد دارند با اختصاص ارز۴۲۰۰تومانی به کالاهای اساسی در واقع به مصرف کننده‌های کشورهای دیگر تا ۸۱هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود. پویا ناظران از اقتصاددانانی است که با این نظر موافق است او درکانال شخصی خود نوشت: با اختصاص دلار ۴۲۰۰تومانی به کالاهای اساسی قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی خیلی کمتر از جنس داخلی خواهد بود.طبعا تولید داخل، از پوشک تا گوشت، کم شد. در اقتصادی که همه‌‌چیز با دلار ۱۲‌هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود، دامدار نمی‌تواند با محصولی که با دلار ۴۲۰۰ وارد کشور شده رقابت کند بنابر این یا دام زنده را صادر می‌کند یا تولید را متوقف می‌کند.

اکنون با گذشت زمان و با برملا شدن واردات ۲۸ تن کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی با ارز ۴۲۰۰تومانی مشخص شده هشدار اقتصاددانان درست بوده و حالا این موضوع واکنش نمایندگان مجلس را هم برانگیخته به‌طوری که روز گذشته مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه عده‌ای با ارزهای دولتی ثروتمند می‌شوند گفت: دولت باید ارز ۴ هزار و۲۰۰ تومانی را در قالب یارانه به افراد نیازمند اختصاص دهد. تا زمانی که رانت وجود داشته و برخی ارز را به قیمت ۴هزار و ۲۰۰تومان دریافت کرده و در بازار کالا را با قیمت ارز آزاد می‌فروشند، مشکلات ادامه می‌یابد.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: اگرچه دولت از ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی برای تامین کالای اساسی استفاده می‌کند اما این ارز به‌دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد؛ آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت سوبسید به مردم می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در اقتصاد را حل کند.عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس هم با بیان اینکه این کار بدسلیقگی است گفت:حتی ارز مبادله‌ای وآزاد که سرمایه کشور محسوب می‌شود نباید برای تهیه چنین کالاهایی هزینه شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *