معرفی روستای گردشگری رزگ نام اولیه روستا رزق بوده و پیشینه تاریخی رزگ بنابر کشفیات باستان شناسی و تاریخی به دوران قبل از اسلام برمیگردد.

– روستای زیبا و گردشگر پذیر رزگ از توابع بخش بایگ در فاصله ۴۸ کیلومتری شهر تربت حیدریه و ۱۹۵ کیلومتری مشهد مقدس می باشد.
– روستای رزگ دارای بافت کاملا قدیمی و سنتی و مردمی بسیار خونگرم و مهمان نواز است و دارای محصولات کشاورزی از جمله بادام، غلات و حبوبات می باشد.
– دست بافته های داری بویژه گلیم بافی و قالیبافی از صنایع دستی این روستاست که اکثر بانوان هنرمند روستا در کنار شغل خانه داری و کمک به آقایان در کشاورزی و دامداری ، به این حرفه های تخصصی مشغولند.
– نام اولیه روستا رزق بوده و پیشینه تاریخی رزگ بنابر کشفیات باستان شناسی و تاریخی به دوران قبل از اسلام برمیگردد.
– از مهمترین آثار تاریخی روستا علاوه بر محوطه های تاریخی و آسیابهای قدیمی می توان به قبرستان باستانی این منطقه اشاره کرد که با سنگهای افراشته کتیبه دار، پژوهشگران و محققین تاریخی زیادی را به این محل سوق داده است.

_ روستای زیبای رزگ علاوه بر آثار و بافت تاریخی، دارای جاذبه های منحصربفرد گردشگری از جمله رودخانه، درختان کهنسال، قله ی منحصربفرد پاچال، بند خاکی ومناظر طبیعی و باغات سرسبز می باشد.

– از دیگر شاخصه های این روستا می توان به میراثهای معنوی متنوع روستا از جمله آئین و رسوم سنتی ، موسیقی محلی، مشاهیر، بازیهای بومی و محلی اشاره کرد.
– از سوغات روستا نیز علاوه بر صنایع دستی و محصولات باغی و دامی می توان به گیاهان دارویی، انواع نان ها و غذاهای محلی نام برد.
در این روستا تاکنون جشنواره گردشگری متعددی از جمله جشنواره بازیهای بومی محلی، جشنواره پونه، جشنواره عکس روستا و نمتاشگاههای مختلف برگزار گردیده است.

روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *