مهدکودکِ خانه “هدایت” به تاریخ پیوست درخواستی برای بازدید عمومی از خانه نویسنده بوف‌کور(خانه‌ی پدری صادق هدایت در سال ۱۳۲۳ توسط اعتضادالملک پدر هدایت فروخته شد؛ اما تا سال ۱۳۵۳ این خانه خالی ماند.)

درخواستی برای بازدید عمومی از خانه نویسنده بوف‌کور

«دیوار بیرونی خانه پدری صاق هدایت از نقاشی‌های مهدکودک پاک شد و حالا امیدواریم خیلی زود با تعامل مسئولان شهرداری و بیمارستان امیراعلم به عنوان مالک خانه هدایت، امکان بازدید دائمی عموم از این خانه تاریخی فراهم شود.»

به گزارش ایسنا،سال‌هاست سرنوشت خانه‌ی صادق هدایت را مانند گره‌های کور یک کلاف، سردرگم می‌دانند، گرهی که سرنوشت این خانه را به بوف کور مغموم هدایت تشبیه کرده. هر چند در همان سال‌ها چند بار امکان انجام بازدیدهایی از این بنای تاریخی فراهم شد و تشابه خانه را بعد از دیدنِ دیوارهای طبله‌زده و ترک‌خورده‌ی حیاط خانه، ستون‌های موریانه‌خورده، تنه‌ی درختان سر بریده و ته‌مانده‌ی وسایل بازیِ مهد کودکِ سال‌های قبل بیشتر به همان بوفِ کور نسبت دادند.

و بعد از آن خبر چندانی از سرنوشتِ این خانه به گوش نمی‌رسید به جز ساخت‌وسازهایی که در عرصه و حریم این بنای تاریخی انجام می‌شد و صدایی از خانه در نمی‌آمد، ولی اکنون بعد از حدود یک دهه از آغاز انتشار آن دل‌نگرانی‌ها و هشدارها، حالا گویا خبرهای خوبی از رسیدگی بیشترِ مالک به این بنای تاریخی خبر می‌رسد.

حجت نظری – عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران – حاملِ این خبر در صفحه شخصی خود در اینستاگرام است.

او در پست اینستاگرامی خود علاوه بر یادآوری خاطرات چند سال قبل خود در زمان مواجهه شدن با این بنای تاریخی نوشته است: «چند سال پیش در حال عبور از خیابان تقوی بودم که خانه صادق هدایت را به دوستانی که همراهم بودند نشان دادم. خانه‌ای که در اختیار بیمارستان امیراعلم است و امکان بازدید از آن برای عموم وجود ندارد و تنها تابلویی که در کنار در ورودی نصب شده نشان می‌دهد مالک خانه نابغه معاصر ادبیات کشورمان، صادق هدایت است.

آن روز طرح روی دیوار خانه، حسابی تو ذوق‌مان زد که اصلا چرا باید خانه‌ای با چنین قدمتی که احتمالا بسیاری از شاهکارهای هدایت در آن خلق شده و محل رفت‌وآمد روشنفکران و نویسندگان زیادی بوده، این طور به سبک مهدهای کودک نقاشی شده باشد. البته بعد از تعاملاتی که در دوره فعلی مدیریت شهری با بیمارستان داشتیم، چند وهله این خانه برای بازدید عموم باز شد.

بهمن ماه سال نود و هفت و در آستانه صد و شانزدهمین زادروز صادق هدایت بود که بازدیدی از خانه این نویسنده داشتم. رئیس بیمارستان امیراعلم که در این بازدید همراه ما بود گفت: که دلیل نقاشی‌های کودکانه روی دیوار خانه هدایت، کاربری مهد کودک این خانه در سال‌های قبل بوده است و من هم تاکید کردم این نقاشی، آن هم با کیفیتی که در پی باران و تابش آفتاب و … رنگ و رو رفته هم شده تناسبی با این خانه ندارد و بهتر است اصلاح شود. خوشبختانه مسئولان بیمارستان هم استقبال کردند و با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ اقداماتی آغاز شد.

چند روز پیش بود که شصت و نهمین سالمرگ صادق هدایت را پشت سر گذاشتیم و همین بهانه‌ای شد که پیگیر موضوع شوم و مطلع شدم که چند وقتی است آن نقاشی‌ از روی دیوار بیرونی خانه پاک شد و دیوار به حالت عادی برگشته است. امیدوارم خیلی زود با تعامل مسئولان شهرداری و بیمارستان امیر اعلم به عنوان مالک خانه هدایت، امکان بازدید دائمی عموم از این خانه تاریخی فراهم شود و در کنار دیگر خانه ـ موزه‌ها، خیلی زود خانه ـ موزه هدایت هم در تهران داشته باشیم.»

دیوار بیرونی خانه پدری صادق هدایت قبل از پاک شدن نقاشی‌های مهدکودک

خانه‌ی پدری صادق هدایت در سال ۱۳۲۳ توسط اعتضادالملک پدر هدایت فروخته شد؛ اما تا سال ۱۳۵۳ این خانه خالی ماند. بعد خریده و قرار شد به موزه‌ی هدایت تبدیل شود؛ اما در سال‌های بعد، لوازم این خانه از موزه‌ی رضا عباسی سر درآورد و این خانه هم به بیمارستان امیر اعلم داده شد و بعد به مهد کودک صادقیه تبدیل شد، هر چند این کار با واکنش‌هایی روبه‌رو شد و به همین دلیل، آن را به کتابخانه تبدیل کردند.

هر چند مدت زمانِ کمی نقاشی‌های کودکانه‌ی روی دیوار مخاطب داشتند و سر و صدای کودکان کارمندان بیمارستان امیر اعلم به گوش‌ می‌رسید، اما همان کاربری هر چند اندک نیز خود تاریخچه‌ای از این خانه‌ی تاریخی محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد با پاک کردن نقاشی‌های خانه – هر چند آن را به اصالت خود نزدیک‌تر می‌کند، اما در واقع چند سال از عمرِ این خانه‌ی تاریخی را در تاریخ گم می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *