فرکانس‌های خالی را به مردم برگردانید صداوسیما فرکانس‌هایی را که در تصرف خود گرفته در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد تا این وزارتخانه بتواند از طریق این فرکانس‌ها پهنای باند را گسترش بدهد.

آرمان ملی- یاسمین طالقانی: «فرکانس» واژه‌ای با ۶ حرف مدتی است که تبدیل به چالش میان صداوسیما و برخی نهادها از جمله وزارت ارتباطات شده است. دیروز، وزیر ارتباطات در توئیتی آورد: «صداوسیمای عزیز! فرکانس‌های خالی را به مردم بازگردان، هر چه دوست داری با ما شوخی کن، توهین هم اشکالی ندارد. «مه‌لقا خانم» هم می‌داند که برای بالابردن سرعت اینترنت این فرکانس لازم است. مخلص سعید آقاخانی عزیز و اهالی «نون.خ» هم هستم. بژی کردستان». همچنین روز گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از ضرورت‌های ارتقای کیفیت آموزش مجازی را رفع کاستی‌های زیرساختی فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: صداوسیما فرکانس‌هایی را که در تصرف خود گرفته در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد تا این وزارتخانه بتواند از طریق این فرکانس‌ها پهنای باند را گسترش بدهد. محمود صادقی افزود: برخی از این دروس در کنار آموزش مجازی نیاز به آموزش حضوری نیز دارند. نکات دیگری در این زمینه مطرح است. زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور دچار کاستی‌هایی است. برای مثال در روزهای اخیر با کندی سرعت اینترنت روبه‌رو هستیم. پهنای باند در کشور ما به آن اندازه گسترش پیدا نکرده که بدون دغدغه و با سرعت مطلوب بتوانیم از این فضا استفاده کنیم
چالش از کجا آغاز شد؟
باندهای با فرکانس پایین (زیر یک گیگاهرتز) دارای برد زیادی هستند؛ از نظر کارشناسی و فنی به‌عنوان باندهای طلایی و با ارزش بالا محسوب می‌شوند. با استفاده از فرکانس‌های پایین، اپراتورها می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری پوشش بیشتر و بهتری را ایجاد کنند و شبکه‌های پهن‌باند با هزینه کمتری دست مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد. این باندهای فرکانسی می‌توانند عامل توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور شوند. مسئولان ارتباطی معتقدند از سال ۲۰۱۵ با تغییر پخش برنامه‌های تلویزیونی به دیجیتال، این باندهای فرکانسی که جزو سرمایه ملی محسوب می‌شوند، بدون‌استفاده مانده‌اند. این در حالی است که کارشناسان صداوسیما و همچنین رضا علیدادی، معاون سازمان صداوسیما معتقدند: نیاز به این فرکانس‌ها در صداوسیما همیشه وجود دارد و با واگذاری فرکانس‌های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت و سال‌ها طول خواهد کشید تا تجهیزات لازم برای بهره‌برداری از آن خریداری و راه‌اندازی شود و هزینه زیادی هم خواهد داشت.
واکنش وزیر ارتباطات به ادعای صداوسیما
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات از سال ۹۷ بار دیگر این پرونده را به جریان انداخته و البته تاکنون به نتیجه‌ای هم نرسیده است. وی فروردین‌ماه امسال و درپی شیوع ویروس کرونا و کند شدن سرعت اینترنت، بار دیگر تاکیدکرد: شبکه‌ موبایل در تهران بهvw حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است و تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست. او تاکید کرد: «سه سال است در تلاشیم فرکانس‌ها را پس بگیریم. هم در دولت و هم در مجلس گفته‌ایم در باندی دیگر نیازهای آینده صداوسیما را تامین می‌کنیم. نصف درآمد حاصل از واگذاری فرکانس‌ها به اپراتورها را هم برای توسعه شبکه دیجیتال به صداوسیما می‌دهیم اما آنها همراهی نکرده‌اند». محمدجواد آذری‌جهرمی حتی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا از دولت خواسته برای حل این اختلاف قدیمی پا پیش بگذارند تا بتواند با از باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای ظرفیت‌سازی توسعه شبکه موبایل در شرایط کنونی استفاده کند. آذری‌جهرمی در این نامه خطاب به رئیس‌جمهور آورده است: متوسط سرعت نسل۴ موبایل می‌توانست حدود ۱۵ مگابیت بر ثانیه باشد. از ۱۸ تا ۲۸ اسفندماه ۹۸ اپراتور‌های موبایل ظرفیت شبکه را افزایش دادند و هم‌اکنون ظرفیت شبکه موبایل از متوسط روزانه ۵/۷ پتابایت به ۲/۱۱ پتابایت رسیده است. با این وجود به دلیل افزایش میزان مصرف کاربران، در صورتی که منابع فرکانسی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم. جهرمی ادامه داد: در این ایام و برای مختل نشدن شبکه موبایل، بخشی از فرکانس سایر اپراتور‌ها و سایر بهره‌برداران را آزادسازی کرده و در اختیار اپراتور‌های موبایل قرار داده‌ایم و از اپراتور‌های بین‌المللی نیز برای این افزایش ظرفیت کمک گرفته‌ایم. وی با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه موبایل از ۱۱ پتابایت نیز عبور کرده است، گفت: تمامی تلاش‌مان این است که بتوانیم ظرفیت شبکه موبایل را برای کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها افزایش دهیم. در این راستا نیازمند منابع فرکانسی هستیم که بخشی از آن در اختیار سازمان صداوسیما است. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مطمئن هستیم آزادسازی فضای فرکانسی به‌اندازه آزادسازی خرمشهر سخت نیست، گفت: درصورتی که این منابع فرکانسی از سوی صداوسیما در اختیار ما قرار گیرد، کیفیت اینترنت موبایل چند برابر بهبود می‌یابد. رئیس‌جمهور پس از دریافت نامه وزیر ارتباطات بیان کرد که با رئیس صداوسیما در این باره حتما صحبت خواهد کرد؛ اما هنوز در مورد نتایج این مذاکرات اخباری منتشر نشده است. روز دیگر محمدجواد آذری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر و در پاسخ به کاربری که به وی گفته بود اگر قطعی اینترنت دست شما نبود، حداقل مسئولیت وضعیت کندی اینترنت را بپذیرید، نوشت: مسئولیت می‌پذیریم، تلاش هم کردیم. مصرف اینترنت نسبت به یکم اسفند سال قبل حدودا ۵/۲ برابر شده است. این اظهارنظر از سوی صداوسیما بدون پاسخ نماند و مدیر کل روابط عمومی این سازمان همان روز در توئیتی در پاسخ به آذری‌جهرمی نوشت: برادرمون سه‌سال نتونست در مجلس طرفدار خودشون‌رو اقناع کنه که نظراتش کارشناسیه و نمایندگان زیر بار کار خلاف قانونی که می‌گوید نرفتند؛ آن‌وقت دوباره میاد میگه تقصیر صداوسیماست اینترنت کُنده!
مجلس، وارد اختلافات این‌چنینی نمی‌شود
پیش از این وزیر ارتباطات بارها این مساله را در مجلس مطرح کرده اما نمایندگان مجلس در این باره تصمیم مشخصی اتخاذ نکرده‌اند چرا که معتقدند رئیس سازمان صداوسیما معمولا در جلسات هیات دولت حضور دارد، بنابراین این مساله نیاز به مصوبه مجلس ندارد و کار اجرایی محسوب می‌شود. مجلسیان معتقدند وزارت ارتباطات، معاون اول رئیس‌جمهوری و کسانی که در دولت حضور دارند باید زمینه‌های گفت‌وگو را فراهم کنند تا این مساله حل شود؛ اما اکنون ظاهرا مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و خواستار حل چالش میان دولت و صداو‌سیما است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *