انتقاد شدید عضو شورای شهر تهران از «کیانوش جهانپور»: سخنگوی وزارت بهداشت هستید یا سخنگوی اصولگرایان؟/ این رویه که در پیش گرفته اید فشارهای حاصل از نقدتان به آمار چین از سوی اصولگرایان را کم نمی کند

سخنگوی وزارت بهداشت را به جرات می‌‎توان پرحاشیه‌ترین فرد این روزها دانست. هنوز چند روز از ماجرای تردید در آمار اعلامی وزارت بهداشت چین، مجادله توییتری با سفیر این کشور و وادار شدنش به عقب‌نشینی نگذشته که غائله‌ای دیگر به راه انداخت. این بار اما حسابی تغییر رویکرد داد و به جای انتقاد، مورد استقبال اصولگرایان قرار گرفت.

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ جریان از این قرار بود که جناب جهانپور انتقاد محسن هاشمی رئیس و چند نفر دیگر از اعضای شورای شهر تهران را درباره ضرورت شفاف شدن آمار مبتلایان و فوتی‌‎های کرونا برنتابید. او ضمن اینکه ماجرا را به انتخابات۸۸ گره زد، گفت: «دوستان در حوزه‌ای اظهار نظر کنند که تخصص آن را دارند. در مورد علت فوت هیچ کدام از این عزیزان تخصص ندارند. جست‌وجو کردم دیدم سابقه شمارش و آمار دارند و در مورد انتخابات اظهار نظر داشتند. در خصوص همین تخصص شمارش آرای انتخاباتی هم، مثلاً جایی گفته بودند ما آمار را قبول نداریم و یا کم و زیاد است. دیگران را هم به واسطه همین حرف به اشتباه انداختند و خانه نشین کرده‌اند.»

این تغییر ناگهانی در جهانپور با تعجب بسیاری مواجه و سبب شد که برخی آن را به روابط خانوادگی‌ با یکی از شورای شهر تهران ربط داده و یک مساله شخصی تلقی کنند. اصولگرایان اما این گمانه را دستاویزی برای انتقاد از اصلاح طلبان کرده و در قامت دفاع از سخنگوی وزارت بهداشت ظاهر شدند. به هر حال ماجرا هنوز ادامه دارد و طرف دعوا همچنان مشغول کنش و واکنش هستند.

به عنوان مثال، شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در انتقاد ازموضع‌گیری اخیر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت به «آزادی» گفت: « کاش اول به این سوال پاسخ دهید که آیا تهران هم جزء استان‌ها کشور محسوب می‌شود یا خیر؟ مگر همه استان‌ها آمار مبتلایان و فوتی‌ها را شهر به شهر اعلام نمی‌کنند پس چرا توقع شفافیت درباره آمار تهران را زیاد می‌دانید؟»

وی افزود: «همین چند هفته قبل آقای سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به آمارهای کشور چین حساس شد و دیدیم که چطور مورد انتقاد یک جریان خاص در داخل قرار گرفت. اکنون این چرخش صد و هشتاد درجه‌ای و مقابله با انتظار افکار عمومی و اعضای شورا به عنوان نمایندگان پارلمان شهری جای سوال دارد. شاید ایشان به خاطر کاهش‌ فشارهای سیاسی از روی خود پیرو ماجرای مجادله با سفیر چین این گونه تغییر رویه دادند اما این اصلا پسندیده و پذیرفته نیست».

امانی با اشاره به عملکرد شورای و شهرداری تهران در مواجهه با کرونا، گفت: « اکنون تنها نهاد یکدست یک جریان سیاسی شورای شهر تهران است و دیدیم که بلافاصله بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا چطور مدیریت شهری تهران هوشمندانه و مدبرانه و حتی قبل از ستاد ملی کرونا واردعرصه شد و عمل کرد. با توجه به اینکه این عملکرد موجب اعتماد نسبی مردم شده و بر اساس آخری نظرسنجی‌ها اعتماد به مدیریت شهری تهران ۱۰ رتبه بالا آمده است لذا تخریب شورا و مدیریت شهری تهران در این شرایط به هیچ وجه پذیرفته نیست».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه ضمن یادآوری وظایف سخنگو گفت: « همه ما می‌دانیم که وظایف سخنگو چیست و باید آماری که برایشان نوشته‌اند را مقابل دوربین بخوانند، پس بهتر است به جای توجه به شرح وظایف اعضای شورا به شرح وظایف خود توجه کنند.»

در همین رابطه بخوانید:

محمدجواد حق شناس: ما فقط می گوییم آمار جان باختگان کرونا در تهران را شفاف اعلام کنید/ بازی با جان مردم شوخی نیست/ گفتن این سخنان هزینه دارد اما ما قسم خورده ایم که در راستای منافع مردم سخن بگوییم!/ تهران ۳۰ نماینده دارد آیا کسی در این باره حرفی زده است؟

وی همچنین گفت: « صداوسیمای ما آنقدر که آمار ایالات متخلف آمریکا را با جزئیات اعلام می‌کند، به آمار تهران توجه ندارد. آیا این مطالبه به حق نمایندگان مردم در پارلمان شهری باید اینطور با واکنش مواجه شود. آقای دکتر جهانپور یکبار شرح وظایف اعضای شورای شهر را مطالعه کنند. درست است دولت‌ها آن ۲۳ وظیفه‌ای که باید به شورای میسپردند و شوراهای شهری را تقویت می‌کردند، نکردند اما دیگر قرار نیست شورا آنقدر ذلیل شود که سخنگوی وزارت بهداشت هم ما را به کار کردن در چارچوب وظایف توصیه کند. به نظرم بهتر است شرح وظایف اعضای شورا دقیق مطالعه کنند و این را در نظر داشته باشند که ما شاید تخصص پزشکی نداشته باشیم اما قطعا در حوزه سیاسی خیلی بیشتر از ایشان متخصص هستیم».

امانی همچنین از گره زدن مسائل امروز با انتخابات ۸۸ انتقاد کرد و گفت: «توجه آقای سخنگو را به این جلب می‌کنم که مردم به قدر کافی مشکل و بحران دارند و همچنین توصیه می‌کنم پا در کفش سیاسیون نکنند. گره زدن مساله شفافیت آمار مربوط به کرونا با پرونده مختومه نشده انتخابات ۸۸ اصلا درست نیست. مردم شاید اتفاقات و مسائل آن سال را بخشیده باشند اما فراموش نکرده‌اند پس آقای جهانپور نباید در واکنش به یک انتظار به حق اعضا شورا فرافکنی کرده و دست پیش بگیرند. ایشان از کی خود را در حوزه سیاسی صاحب نظر می‌دانند؟! یادشان باشد که انگشت اتهام به سوی مردم گرفتن و هم زدن پرونده‌های باز قبلی نتیجه خوبی ندارد».

وی در پاسخ به اینکه نتیجه این رویکرد برای آقای جهانپور چه چیست؟ گفت: « من از نظر شخصی ایشان را نمی‌شناسم و قضاوت نمی‌کنم اما تعجب من و افکار عمومی از این است که چطور یکباره از بحث آمار روتین این روزها به مسائل سیاسی رسیدند؟ ما که قبل از ابتلای آقای دکتر حریرچی به کرونا نام ایشان را نشنیده و نمی‌شناختیمش اما خوب بود که تحت تاثیر فضای سیاسی که علیه او ایجاد شد، فرار به جلو نمی‌کرد. حالا دیگر نقد به حق او نسبت به آمار کشور چین که از نظر جهانیان مورد ابهام است، هم زیر سوال رفت. حالا برای اینکه خط خود را از اصلاح طلبان جدا کند و فشارهای را از روی خود بردارد، راه درستی را پیش نگرفت. من فکر نمیکنم که این رویه فشارهای حاصل از نقد او به آمار چین را کم کند.»

این عضو شورای شهر تهران افزود: « من فکر می‌کردم ایشان وزارت بهداشت و درمان هستند اما ظاهرا سخنگویی جریان سیاسی رقیب اصلاح طلبان نیز به ایشان تفویض شده است. پیشنهاد می‌کنم که پای خود را از روی پدال گاز برداشته و سرعت خود را حوزه سیاسی کم کنند. گشودن پرونده زخم مردم در سال ۸۸ را به عهده کسانی که تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند و خود مردم بسپارند چراکه اگر با این سرعت پیش روند حتما دیوار بلند هوشمندی مردم و شهروندان تهران را روی به روی خود دیده و خسران و زیان بسیار خواهند دید.

حال باید دید که در ادامه انتقادات اصلاح طلبان از جهانپور کار به کجا می‌رسد و پاسخ او و هواداران اصولگرایایش چیست