حمله اصولگرایان به دولت برای عزل یک وزیر علیرضا زاکانی منتخب مجلس یازدهم در این باره نوشت «دستور برکناری وزیر صنعت و پاسخ وی به آقای روحانی نحوه تصمیم‌گیری دولت مردان را آشکار می‌کند، راه حل مساله‌های کشور زیاد سخت نیست اما مدیریت بی‌منطق جریان غیر انقلابی مانع رفع مشکلات شده است».

آرمان‌ملی- نسترن‌فراهانی: «با حکم رئیس‌جمهوری، مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت شد»؛ خبری که هم عزل و هم نصب را همزمان در دل خود گنجانده بود. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با همه گمانه‌زنی‌هایی که پس از آن از هر سو نسبت به این موضوع مطرح می‌شد، برکنار شد. رحمانی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ با بیشترین رای اعتماد وارد دولت شد و در بیست و دوم اردیبهشت۹۹ هم با دلایلی عزل شد. هرچند این موضوع حواشی زیادی به همراه داشت اما بیش از درگیری دولت با مجلس دهم شاهد تاختن منتخبان مجلس یازدهم به دولت بودیم که گویی شمشیر را حتی پیش از آغاز به کار در بهارستان، از رو بسته‌اند.

هجمه‌های زودهنگام

علیرضا زاکانی منتخب مجلس یازدهم، طی چندماه اخیر و پس از انتخابات اسفندماه، از جمله کسانی است که در صف اول هجمه‌ها و تندروی‌ها علیه دولت قدم برمی‌دارد. در همین راستا هم پس از انتشار خبر برکناری رضا رحمانی وزیر صمت در حساب توئیتر خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او در این باره نوشت: «دستور برکناری وزیر صنعت و پاسخ وی به آقای روحانی نحوه تصمیم‌گیری دولت مردان را آشکار می‌کند، راه حل مساله‌های کشور زیاد سخت نیست اما مدیریت بی‌منطق جریان غیر انقلابی مانع رفع مشکلات شده است». او در ادامه گفته است: «مجلس یازدهم وظیفه همکاری وکمک به دولت در خدمتگزاری و مطالبه جدی در زدودن کژی‌ها دارد». علاوه بر زاکانی، مجتبی رضاخواه دیگر منتخب مجلس یازدهم نیز از قافله تخریب دولت عقب نماند و در توئیتی در این رابطه نوشت: «رئیس‌جمهور وزیر صنعت را به دلیل تمرد از دستور برکنار کرد و در این برکناری، هیچگونه مصلحت‌اندیشی را رعایت نکرد». او در ادامه خاطرنشان کرده است: «مجلس یازدهم نیز وظایف خود را در قبال تمرد از قانون انجام خواهد داد؛ بهانه مصلحت‌اندیشی هم از دولت گرفته شد. جناب رئیس‌جمهور، با تغییر مجلس تفاوت را احساس خواهید کرد».

جنجال‌آفرینی زودهنگام

رفتار منتخبان مجلس یازدهم به گونه‌ای بوده است که حتی هم‌کیشان اصولگرایشان نیز نسبت به برخی اظهار نظرهای منتخبان مجلس یازدهم نقد دارند. حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اظهارات اخیر نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم به «آرمان ملی» گفت: «رفتار نمایندگان مجلس یازدهم نشان می‌دهد رقابت‌های سیاسی هنوز تمام نشده و آنها هنوز به دنبال تخریب دولت و شعاردهی هستند. حفظ آرامش و متانت از لازمه‌های مجلس یازدهم است و نباید رفتارهای هیجانی از سوی آنها صورت بگیرد منتخبین باید به فکر حل مشکلات مردم باشند نه اینکه از هر اتفاقی جنجال سیاسی درست شود. اینگونه رفتارها فقط به درد رقابت‌های سیاسی و فضای انتخاباتی می‌خورد». کنعانی مقدم اضافه کرد: «این حق رئیس‌جمهور است که برای اداره کشور درصورتی که نیرویی کارآمد نباشد اورا برکنار کند. مجلس هم حق استیضاح یا برکناری دارد اما نامه رحمانی وزیر صمت هم نکاتی قابل تامل دارد. اینکه در تیم هیات دولت شخص دیگری هم جز روحانی توانایی عزل و نصب دارد، در جای خود اشتباه است. شاید دلیل برخی ناکامی‌های روحانی در اداره کشور هم همین دخالت‌ها باشد. نباید در کشور رئیس‌جمهور در سایه وجود داشته باشد و این به نفع روحانی نیست اما نهایتا مجلس باید یار ملت باشد نه بار ملت».

واکنش ناشیانه برای تخریب دولت

در این میان اصلاح‌طلبان هم نقدهای زیادی نسبت به واکنش‌های منتخبین مجلس یازدهم داشتند، چراکه شرایط امروز کشور جایی برای تنازعات سیاسی و ادامه رقابت‌های انتخاباتی باقی نمی‌گذارد و تنها تعامل دولت و مجلس در شرایط فعلی می‌تواند اوضاع را به سمتی آرام سوق بدهد. فرید مدرسی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در همین رابطه در توئیتر نوشته است: «بازهم اقدام ناشیانه اصولگرایان، استفاده از واژگانی علیه دولت که منتسب به خودشان بوده و تداعی آن اگرچه علیه دولت است اما افکار عمومی اقدامات گذشته آنها را به یاد می‌آورد. واژگانی چون عزل سنگالی یا برکناری گازانبری». او در بخش دیگری از این توئیت گفته است: «این نمونه‌ها نشانه‌هایی از ضعف فهم آنان از سیاست و ارتباطات است». مدرسی در توئیتی دیگر در همین موضوع نوشته است: «توئیت‌های مکرر منتخبان مجلس یازدهم علیه رئیس‌جمهور و برکناری وزیر صمت توسط او ناشیانه بود. نماینده خردمند هیچگاه در آستانه راهیابی، جنگ خود را با دولت علنی نمی‌کند؛ لااقل در ظاهر، پُز همکاری با دولت را می‌گرفت تا بتواند به مملکت خدمت کند و تنها برای خوشایند پایداری توئیت نزند». علاوه براین حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی روحانی هم در این رابطه گفته است: «صنعت، معدن و تجارت هیچ یک نباید در سایه یکدیگر قرار بگیرد. وزارت صمت پس از سال‌ها هنوز هم نتوانسته به یکپارچگی برسد؛ مشکل از وزیران محترم نبوده است. مشکل از اقتصاد دولتی و عدم ظرفیت آفرینی در بخش غیر دولتی است. تجربه این چندسال اخیر پر از تعارض‌های ساختاری و تعارض منافع است». علی جنتی نیز به میدان آمده و ضمن حمایت از تصمیم روحانی مبنی بر برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت، رحمانی را به «معامله‌گری خلاف منافع ملی و سیاست دولت» متهم کرده است. وزیر سابق ارشاد در صفحه توئیتر خود آورده است: «اقدام رئیس‌جمهور در برکناری وزیر صمت اگرچه اقدامی بجا ولی دیرهنگام بود. بی‌کفایتی و ضعف مدیریت در اداره دستگاه گسترده‌ای که برآمده از ادغام چهار وزارتخانه مهم است و تلاش بی وقفه وزیر درلابی و معامله‌گری با نمایندگان مجلس برخلاف منافع ملی وسیاست های دولت ازجمله دلایل این برکناری است». درنهایت هجمه های زودهنگام منتخبین مجلس یازدهم علیه دولت آن هم پیش از شروع به کار این مجلس بی ارتباط با شعارهای انتخاباتی آنها که همه در راستای استیضاح وزرا و روحانی بودند، نیست. گویی نمایندگان مجلس یازدهم توجهی به بحران های امروز کشور ندارند و سنگر را برای تخریب دولت همچنان حفظ کرده اند. باید دید چرا اصولگرایان می‌خواهند وزرایی که کارنامه خوبی ندارند، همچنان بر سر کار بمانند و نسبت این خواست با منافع ملی چیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *