چرا اجازه پاسخ به فتاح را نمی‌دهید؟اما ماجرای ۷۰۰ ملک شهرداری چیست که محسن هاشمی درباره آنها صحبت کرد. ۱۳ اسفند ۹۷ بود که پیروز حناچی شهردار پایتخت در پاسخ به سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران گفت: «۲هزار و ۱۰ مورد از املاک واگذار‌شده با کاربری‌های مختلف در راستای بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مورد بررسی قرار گرفته که تاکنون ۷۰۰ مورد از آن مغایر با این بند بوده است.»

 ارمان ملی- مطهره شفیعی: «چرا نمی‌گذارید درباره ۷۰۰ ملک شهرداری که در اختیار دیگران است، گزارش بدهیم؟ چرا اجازه پاسخ دادن به حرف‌های پرویز فتاح را نمی‌دهید؟ فرصت بدهید تا مساله کاخ‌ها را در جمهوری اسلامی برای مردم باز کنیم». این جملات بخشی از سخنان محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا… هاشمی و رئیس شورای شهر در واکنش به ادعاهای پرویز‌ فتاح رئیس بنیاد مستضعفان است. فتاح درخصوص بازپس‌گیری کاخ مرمر مدعی شده بود: «این بنا سال‌ها در تملک آقای هاشمی‌رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک را داشت با همکاری آقای روحانی کاخ مرمر باز پس گرفته شد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا به موزه تبدیل شود. بازسازی‌های لازم انجام شد اما هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خودنمایی می‌کند زیرا در این کاخ آسانسور نصب کرده‌اند، حمام و جکوزی برقرار کرده‌اند و…، حال سوال اینجاست زمانی که این اتفاق می‌افتاده چرا خبری از میراث فرهنگی نبوده و اقدامی صورت نپذیرفته است؟» ادعایی که سبب تعجب آگاهان از وضعیت کاخ مرمر شد و آنها آنچه را فتاح مطرح کرده است فاقد واقعیت و ارزش خواندند. همگان به‌خوبی آگاه هستند آیت‌ا… هاشمی در طول دوران حیاتشان دارای مسئولیت‌های مهمی در کشور بودند اما هیچگاه نه‌تنها از این مناصب سوءاستفاده نکردند بلکه سعی داشتند تا کمبودها را جبران کنند بنابراین اظهارات فتاح نمی‌توانست جنبه افشاگری داشته باشد؛ به‌طوری که بسیاری پس از اطلاع از اظهارات او چنین عنوان کردند که فتاح سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد و مانند احمدی‌نژاد تصور می‌کند تاختن به آیت‌ا… هاشمی بر شانس موفقیت او در انتخابات می‌افزاید اما فراموش کرد که مخالفت با هاشمی نتیجه عکس برای احمدی‌نژاد داشت.

گیر فتاح به کاخ مرمر با چه هدفی؟

البته این نخستین‌بار نبود که فتاح ادعاهایی را درباره کاخ مرمر بیان کرده بود چنانکه او پیش از این یعنی ۲۸ دی ۹۸ هم گفته بود: «مجمع تشخیص مصلحت نظام و شخص مرحوم آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش در کاخ مرمر مستقر شدند. همان زمان هم به نظر می‌رسید که این استقرار درست نبود چون مسئولان نظام نباید در این کاخ‌ها بنشینند. در واقع مسئولان نظام این کاخ را از ملت گرفته‌اند؛ بنابراین باید به آنها برگردانده می‌شد. این ‌کاخ بعد از درگذشت آقای ‌رفسنجانی تخلیه شد اما نه به‌راحتی؛ بلکه بعد از ادعاها و جر و بحث‌های زیاد. این یکی از آن‌ مواردی بود که نمی‌دانستیم پیش چه‌کسی شکایت‌مان را ببریم و به ملت چه ‌جوابی بدهیم. البته کاخ با تلاش‌های انجام‌شده و جدیتی که بیت رهبری انجام داد و همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، این اواخر تخلیه شد. قرار بود استفاده‌های دیگری برای مهمانان خارجی و تشریفات استفاده شود که از آن هم عدول کردند. ما می‌خواهیم کاخ مرمر را به یک موزه در شان ملت شریف تبدیل کنیم و امیدواریم تا این ‌موزه دهه فجر آماده شود. در داخل محوطه و کاخ اشیایی به نمایش گذاشته خواهد شد که جزو افتخارات ماست که مردم از آن بازدید و استفاده کنند.» در آن برهه هم محسن هاشمی از اظهارات فتاح گله کرد و در نامه‌ای خصوصی به او درباره کاخ مرمر و رابطه آن با آیت‌ا… هاشمی توضیح داد. پسر ارشد آیت‌ا… در آن مقطع گفت: «فتاح دوست‌دار آیت‌ا… بوده و هست، تلفنی با وی صحبت می‌کنم و می‌خواهم صحبت کند تا سوءاستفاده‌ها رفع شود؛ در غیر این صورت از آنجایی که باید از جایگاه آیت‌ا… دفاع کنم قطعا صحبت خواهم کرد.» در همان زمان، جوادی‌قمی مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی همچنین اظهارات فتاح را رد کرد: «ضلع جنوبی طبقه دوم ساختمان استفاده اداری نمی‌شد و در تمام مدت به عنوان موزه هدایای ریاست‌جمهوری استفاده می‌شد. فرمایشات فتاح در همه بخش‌‌ها مورد تایید نیست. در آن دوره کسی به زور به وارد ساختمان مرمر نشد، مجمع با مصوبه جلسه شورا در آن محل تشکیل جلسه می‌داد.» اما ظاهرا فتاح با علم به نادرست بودن ادعاهایشان بر تکرار آن اصرار دارد.

شورای شهر تهدید کرد

اما ماجرای ۷۰۰ ملک شهرداری چیست که محسن هاشمی درباره آنها صحبت کرد. ۱۳ اسفند ۹۷ بود که پیروز حناچی شهردار پایتخت در پاسخ به سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران گفت: «۲هزار و ۱۰ مورد از املاک واگذار‌شده با کاربری‌های مختلف در راستای بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مورد بررسی قرار گرفته که تاکنون ۷۰۰ مورد از آن مغایر با این بند بوده است.» حناچی ادامه داد: «۷۰۰ مورد شناسایی شده که اختلاف و انحراف فاحشی با موضوعیت املاک مشمول بند ۶ ماده ۵۵ داشته است که دویست مورد آن مسکونی است و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با مراجع ذیصلاح قضائی و انتظامی اقدامات عاجل و موثر در جهت تخلیه آن صورت پذیرفته است که هم‌اکنون شاهد نتایج مثبت آن هستیم.» ۲۶مرداد سال جاری هم یک عضو شورای شهر نیز از تعدادی از املاک و زمین‌های شهرداری تهران سخن گفت که کسانی آنها را گرفته‌اند و تحویل‌شان نمی‌دهند. سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در گفت‌وگو خود با ایلنا گفت: در صورت مقاومت در پس‌دادن املاک اسامی آنها را اعلام می‌کنیم. سیدمحمود میرلوحی به افشاگری چند روز پیش رئیس بنیاد مستضعفان هم اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم اقدام اخیر آقای فتاح در بازپس‌گیری املاک بنیاد مستضعفان را با شهرداری مقایسه کنیم، باید بگوییم ما سه سال از آنها جلوتر هستیم، فقط تفاوت ما این است که نسبت به انتشار اسامی اقدام نکردیم و اولویت را به استرداد املاک اختصاص داده‌ایم و در حال پس‌گرفتن آنها هستیم». میرلوحی درباره دلایل اعلام‌نکردن اسامی افرادی که املاک شهرداری در اختیار آنها قرار دارد نیز این‌طور توضیح داد: «ما منع نکردیم که اسامی منتشر نشود و در جایی اعلام کردیم می‌شود این کار انجام شود و حتی گفتیم اگر مقاومتی در استرداد املاک شهرداری وجود داشته باشد، حتما این کار را خواهیم کرد».

تازه های امروز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *