چرایی رأی مردم آمریکا به «بایدن»:نتیجه رای گیری، به خصوص در ایالت‌های چرخشی پرده از یک واقعیت مهم در این دور از انتخابات آمریکا دارد. این واقعیت که برخلاف شعارهای ترامپ و اینکه رفاه و آسایش نصیب مردم آمریکا شده است؛ عمق نارضایتی از سیاست‌های ترامپ بسیار بالاست. کشته شدن حدود ۲۵۰هزار آمریکایی در اثر بیماری مهلک کرونا، افزایش آمار بیکاری به رقم ۱۲درصد و کاهش نرخ اشتغال گواه بر ناکارآمدی سیاسی و اقتصادی ترامپ در طی چهار سال صدارت‌اش بر کاخ سفید دارد

مردم آمریکا با وجود شعار ترامپ که “آمریکا در اولویت است”؛ به گفتمان بایدن و چندجانبه گرایی او رای دادند و به صراحت اعلام کردند که سیاست‌های ترامپ در عمل منتج به عقب گرد آمریکا در عرصه دموکراسی، اقتصاد و تجارت شده است . به گزارش ایرنا،مشارکت بی سابقه مردم آمریکا در انتخابات سوم نوامبر این پرسش را در میان نخبگان دانشگاهی و تحلیل گران سیاسی مطرح ساخته که دلایل اصلی حضور نزدیک به ۷۰درصدی مردم آمریکا در این دور از انتخابات چیست؟ تا قبل از روز سوم نوامبر نزدیک به ۱۰۰میلیون آمریکایی رای خود را از طریق صندوق‌های پست ارسال کرده بودند. این میزان رای‌گیری پستی تقریبا سه چهارم کل آمار مشارکت در سال ۲۰۱۶بود. حضور مردم به خصوص در ایالت‌های کلیدی که به ایالت‌های چرخشی هم معروف اند؛ بیش از سایر ایالت‌ها بود. ایالت‌های نظیر پنسلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و جورجیا، آمار مشارکت بسیار بالا بود. در مجموع از کل ۲۴۰میلیون آمریکایی واجدشرایط رای دهی، حدود ۱۵۰میلیون آمریکایی سرجمع در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

چرایی رای مردم به بایدن

نتیجه رای گیری، به خصوص در ایالت‌های چرخشی پرده از یک واقعیت مهم در این دور از انتخابات آمریکا دارد. این واقعیت که برخلاف شعارهای ترامپ و اینکه رفاه و آسایش نصیب مردم آمریکا شده است؛ عمق نارضایتی از سیاست‌های ترامپ بسیار بالاست. کشته شدن حدود ۲۵۰هزار آمریکایی در اثر بیماری مهلک کرونا، افزایش آمار بیکاری به رقم ۱۲درصد و کاهش نرخ اشتغال گواه بر ناکارآمدی سیاسی و اقتصادی ترامپ در طی چهار سال صدارت‌اش بر کاخ سفید دارد. با نگاهی عمیق به سرنوشت انتخابات در ایالت‌های تاثیرگذار آمریکا، ترامپ از جایی ضربه خورد که چهار سال پیش نقطه قوت‌اش بود. بر فرض مثال ایالتی مثل میشیگان در سال ۲۰۱۶به ترامپ رای داده بود این بار ۱۶رای الکترال‌اش به سبد بایدن ریخته شد. از این جهت امروز مردم آمریکا با وجود شعار ترامپ” اول آمریکا” با گفتمان رقیب ترامپ یعنی بایدن و چندجانبه گرایی رای دادند و به صراحت اعلام کردند که شعار اول آمریکا در عمل منتج به عقب گرد آمریکا در عرصه دموکراسی، اقتصاد و تجارت شده است. رفتار سیاسی ترامپ طی این چهار سال باعث رنجش نخبگان و تحصیل کردگان آمریکایی شده و اینکه ترامپ شانیت ریاست جمهوری مردم آمریکا را ندارد. تلاش برای استیضاح به جرم پدیده “روس گیت” از سوی کنگره آمریکا و طیف دموکرات با همین هدف صورت می‌گرفت که ترامپ به عنوان شخصیتی تندرو و افراطی از مسند قدرت به کنار گذاشته شود. این تلاش‌ها با توجه به بحث‌های حیثیتی و حزبی جمهوری خواهان به مراد و مقصود نهایی نرسید و اکنون با انتخاب مردم آمریکا، دیگر ترامپ برای همیشه از عرصه قدرت به کنار گذاشته شد. این نگاه اکنون در رسانه‌های این کشور هم مشهود است.

معرفی ترامپ به عنوان نمادی برای تهدید آمریکا از سوی بایدن

سایت سی بی سی نیوز در گزارشی به مضمون جو بایدن برنده انتخابات شد و ترامپ در تقلای مطرح کردن تقلب در صندوق‌های رای، به استقبال پیروزی بایدن در انتخابات رفته است. در گزارش این نشریه آمده است که بایدن در شرایطی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا برگزیده شد که مردم آمریکا با بیماری تاریخی کرونا مواجه هستند و آشوب اجتماعی و اقتصادی کشور آمریکا را تهدید می کند. پیروزی بایدن در فضایی رقم خورد که حدود سه روز ابهام و بی اطمینانی نسبت به پیروز نهایی انتخابات سوم نوامبر وجود داشت و کسی مطمئن از پیروزی نامزد مورد علاقه اش نبود. مهم تر از همه برای اولین بار در تاریخ سیاسی آمریکاست که رقیب شکست خورده حاضر به پذیرش قانونی نتیجه انتخابات نیست و تهدید کرده که از طرق قانونی، حق و حقوق اش را پیگیری می کند.

در ادامه گزارش این سایت خبری آمده است که مهم ترین فاکتور پیروزی بخش ترامپ در مطرح کردن این گفتمان که دموکراسی و ارزش‌های مدنی آمریکا که افتخار تاریخ آمریکاست، با بودن ترامپ در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. از منظری بایدن ۷۷ساله، ترامپ را به عنوان نمادی برای تهدید آمریکا معرفی کرد و استراتژی که در عمل کارساز و اثربخش جواب داد. این استراتژی به خصوص در ایالت‌هایی مثل میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا که به طور سنتی پایگاه حمایتی دموکرات‌ها بود، بیشتر مفید واقع شد و بایدن در همه این ایالت پیروز عرصه شد. ایالت‌هایی که در سال ۲۰۱۶پاشنه آشیل کلینتون دموکرات شد. در دیگر ایالت‌ها مثل فیلادلفیا خوشحالی مردم و در دست گرفتن پلاکاردهایی با عنوان بایدن چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا از قدرت اقناع کنندگی گفتمان بایدن حکایت دارد. در همه این ایالت‌ها رنگین پوستان حامی صدرصدی بایدن بودند و از ترامپ وحشت داشتند. پایان بخش گزارش سی بی سی نیوز، اظهارات بایدن است که گفته است که انتخابات تمام شده و خشم رقابتها هم باید پایان یابد و مردم آمریکا با همه تفاوت‌ها بایستی در کنار هم قرار گیرند. بایدن همچنین گفته است که هیچ چیز نیست که ما نتوانیم انجام دهیم و ما با کمک هم قادر به انجام هر کاری هستیم.

بایدن و جبران سیاست‌های غلط گذشته ترامپ

سی ان ان دیگر رسانه مهم آمریکایی است که توجه جدی به انتخابات آمریکا و دیدگاه رای دهندگان آمریکایی دارد. مضمون تیتر سی ان ان با این عنوان که نتیجه اهمیتی ندارد و جهان در حال تماشای مردم آمریکاست به نوعی این موضوع را مطرح می‌سازد که امروز بیش از نیمی از مردم آمریکا مخالف سیاست ورزی ترامپ برای کشورشان است. از نگاه این رسانه انتخابات سوم نوامبر آزمونی برای رد جدایی و انفکاک، مسائل نژادی، بیگانه هراسی، نفرت رسانه‌ای، مقابله با دانش، دروغ از سوی مردم آمریکاست. به عبارتی بخش بزرگی از مردم آمریکا تصمیم گرفته‌اند که از این تعصبات و فرهنگی که بر کشورشان از سوی ترامپ اعمال شده، گذر کنند و نشان دهند که مردم آمریکا هنوز به عنوان یک ملت توان تغییر شرایط را دارند.

همه این اتفاقات در خلا رخ نداده و جهان رفتار آمریکا را به عینه تماشا می کند. رای بیش از ۵۰درصدی مردم آمریکا به بایدن از این واقعیت حکایت دارد که رفتار ترامپ و سیاست‌هایش طالب عمومی و حداکثری ندارد. در یک کلام امروز بایدن باید هدایت کشتی را بر عهده بگیرد که چند پاره شده و ناخدایش ناشیانه کشتی را از ساحل امن دور ساخته است. برآیند نگرش‌ها در رسانه‌های آمریکا گویای این حقیقت است که مردم آمریکا ” نه” بزرگی به ترامپ و یکجانبه گرایی‌هایش از مسائل بهداشتی و درمانی گرفته تا حوزه اقتصاد و تجارت گفتند و بایدن با داشتن اختلاف رای بیش از چهار میلیونی و آرای الکترال بیش از ۲۷۰حد نصاب به دنبال جبران سیاست‌های غلط گذشته ترامپ و بازگرداندن احترام و اعتبار آمریکا نزد متحدان اش در اروپا و حوزه نفتا و آسیا- پاسیفیک است.

طعم شکست برای پرحاشیه ترین رئیس جمهوری آمریکا

شکست دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰و اعلام شکایت به دادگاه نشان داد که دوران پسا انتخاباتی وی نیز به دور از حاشیه نبوده و نام وی به عنوان یکی از پرحاشیه ترین روسای جمهور ایالات متحده در تاریخ ثبت خواهد شد؛ به خصوص که وی از جانب بسیاری از اعضای حزب جمهوری خواه، روسای دولت سایر کشورها و حتی خانواده خود نیز ترغیب به پذیرش این شکست انتخاباتی شده است .امیرحسین غلامزاده نطنزی در ایرنا نوشت:با اعلام پیروزی رسانه‌ای «جو بایدن» نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی این کشور به طور رسمی تا کمتر از ۷۰ روز آینده از قدرت کناره گیری خواهد کرد. وی پنجمین رئیس جمهور یک دوره‌ای ایالات متحده است که در طول ۱۰۰سال اخیر از مسند قدرت کنار می رود؛ اما رفتن او با حواشی همراه شده که حتی خانواده و بسیاری از دوستان و هم حزبی‌های وی نیز در این موضوع حساس درگیر شده و اظهاراتی را در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند. این اظهارات از ورود پسران وی تا شایعاتی از حضور دخترش «ایوانکا ترامپ» در فضای مجازی است که گزارش پیش رو به آن می پردازد.

دونالد ترامپ و دل کندن سخت از کاخ سفید

حضور ترامپ در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری از همان ابتدا حواشی قابل توجهی را با خود به همراه داشت. ادعای تقلب در انتخابات از طریق آرای پستی که در این کشور از روزهای قبل از انتخابات توسط ترامپ آغاز شده بود یکی از مواردی است که وی به کرات از آن یاد کرده و از نظر او برگزاری این انتخابات بدون تقلب غیرممکن بوده است. وی حتی بعد از اعلام آرا کالج الکترال نیز از این ادعا دست برنداشته و همچنان بر وجود تقلب در این انتخابات تاکید می کند .

ترامپ بارها در حساب توییتر خود اظهار داشته که پیروز انتخابات است و ۷۱ میلیون رای قانونی را برده، در حالی که به نظر وی میلیون‌ها رای پستی که تا ساعت ۷عصر سوم نوامبر در پنسیلوانیا دریافت شده بنابر قوانین همین ایالت تا سه روز پس از رای‌گیری هم شمارش شده که این اقدام عمدتاً به نفع رقیب دموکراتش محاسبه شده همچنان محل مناقشه است. هرچند بایدن نامزد پیروز ریاست جمهوری فراتر از ۵۰درصد از آرا عمومی و ۲۷۹رای الکترال را به دست آورد، اما ترامپ همچنان برای ماندن در کاخ سفید مبارزه کرده و حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات نبوده و از شکایت به دیوال عالی این کشور سخن گفته است.«رودی جولیانی» وکیل ترامپ هم گفت که چهار شاهد عینی از تخلفات در انتخابات دارد. او می گوید ترامپ از حق شمارش آرا که حق قانونی اوست محروم شده و لذا می توان در این خصوص درخواست ابطال کل انتخابات را داشت. به گفته وی دادگاه می تواند بعضی آرای شعب خاص و یا کل انتخابات را باطل کند. جولیانی همچنین ادعا کرده که اگر آرای مشکل دار باطل شود، نتیجه انتخابات نیز تغییر خواهد کرد.

کاخ سفید و ترغیب ترامپ به پذیرش شکست

کاخ سفید هم در بیانیه ای اعلام داشته که رئیس جمهور، نتیجه انتخابات آزاد و منصفانه را می پذیرد. «جاد دیر» سخنگوی کاخ سفید درست ساعتی بعد از توئیت ترامپ مبنی بر ادعای پیروزی وی با ۷۱میلیون رای قانونی، این بیانیه کوتاه را داده و گفت: «دولت ترامپ همه الزامات قانونی را دنبال خواهد کرد». البته این چنین به نظر می رسد که کاخ سفید ترجیح داده تا لحن آرام تری نسبت به اظهارات ترامپ در فضای مجازی داشته باشد و از سوی دیگر با خطاب قرار دادن انتخابات «آزاد و منصفانه» و دنبال کردن روند قانونی، چندان هم از مواضع رئیس جمهور فاصله نگیرد.

رهبران جهان از پذیرش شکست تا تبریک پیروزی

نتایج انتخابات آمریکا نشان می دهد که برای غالب روسای جمهور و رهبران جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. «بنیامین نتانیاهو» رئیس دولت رژیم صهیونیستی که بارها حمایت آشکار خود از دونالد ترامپ را ابراز کرده و اقدامات وی برای مقابله با ایران را ستوده بود، این بار از داشتن روابط گرم و صمیمی ۴۰ساله خود با آقای بایدن صحبت کرده و او را دوست بزرگ اسرائیل خوانده است. نتانیاهو در حساب کاربری شخصی خود در توئیتر گفت برای تقویت اتحاد آمریکا و اسرائیل مشتاقانه منتظر همکاری با بایدن و کامالا هریس معاون اوست. «اندرس مانوئل لوپز» رئیس جمهور مکزیک و همسایه جنوبی این کشور هم گفت هنوز زود است که بخواهد به بایدن تبریک بگوید و ترجیح می دهد تا زمان حل شدن همه مسائل حقوقی صبر داشته باشد. البته وی هدف خود از این اظهارات را احترام به اراده و حقوق مردم آمریکا عنوان کرده و گفت که نمی خواهد بی پروایی داشته باشد.این در حالی است که واکنش سایر رهبران جهان نیز به این انتخابات متفاوت بوده و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا و همسایه شمالی این کشور، اولین مقام رسمی در جهان است که پیروزی بایدن را در انتخابات به وی تبریک گفت. «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان و «عبدالله عبدالله» رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان نیز هریک جداگانه پیروزی بایدن را تبریک گفت و به نوعی شکست ترامپ را مورد تایید قرار دادند.«نارندا مودی» نخست وزیر هند و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم هریک با پیام‌هایی رسما پیروزی بایدن را تبریک گفت و ضرورت دوستی و برقراری روابط با ایالات متحده با آمریکا را اجتناب ناپذیر دانستند.

خانواده‌ای پرحاشیه اما راغب به پذیرش واقعیت

اما در واکنش به شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعضای خانواده دونالد ترامپ هم به دور از حاشیه نبودند. فرزندان ترامپ همواره از زمان ریاست جمهوری پدرشان، کم و بیش با حواشی خاصی در عرصه سیاست ظاهر شده‌اند. از «ایوانکا ترامپ» دختر وی که مدت اندکی بعد از ورود پدر به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷، خود را به عنوان کاندیدای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا معرفی کرد تا اظهارات تند و تیز و انتقادی پسران وی از اعضای حزب جمهوری خواه، همگی حضور جنجالی از آنها در رسانه‌ها و فضای مجازی را پررنگ به تصویر کشیده است.

«دونالد ترامپ جونیور»، پسر بزرگ دونالد ترامپ اعضای حزب جمهوری خواه را به «ضعیف بودن» متهم کرده و برادرش، «اریک ترامپ» هم در توئیتی نوشت: «جمهوریخواهان کجا هستند؟ حمایت کنند و با این تقلب مبارزه کنند. رای دهندگان ما هرگز فراموش نخواهند کرد اگر شما [مثل]گوسفند باشید». این اظهارات منتقدانه و افراطی درست زمانی بازتاب پیدا کرد که «میت رامنی» سناتور جمهوریخواه از ایالت یوتا و «لری هوگان» فرماندار جمهوری خواه ایالت مریلند، از عملکرد غیرقابل دفاع دونالد ترامپ در کاخ سفید و تضعیف فرایندهای دموکراتیک در آمریکا، اظهارات خود را رسانه‌ای کرده بودند. هرچند دو پسر ترامپ دفاع بی قید و شرطی از پدر داشتند، اما «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد او نقش متفاوتی ایفا کرده و درباره پذیرش شکست در انتخابات با او صحبت کرده است. پیشتر رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند که کوشنر و همسرش برای این ماموریت دشوار در نظر گرفته شده بودند. دونالد ترامپ هم علیرغم اظهارات خود مبنی بر انجام تقلب و پیگیری شکایت در دادگاه، پس از اعلام پیروزی بایدن در رسانه‌ها، این بار ترجیح داد تا به جای اظهار نظر در این زمینه در کلوپ گلف خود حاضر شده و به تفریح بپردازد. وی همچنین با حضور در محل عکاسی یک عروسی، آن‌ها را غافلگیر کرده و ضمن گرفتن عکس یادگاری با آن‌ها و بدون اشاره به نتیجه انتخابات برای آن‌ها آرزوی خوشبختی کرد. مرور رخدادهای چند روز اخیر نشان می دهد که هرچند پذیرفتن شکست برای آقای ترامپ دشوار است، اما گریزی از واقعیت وجود نداشته و احترام به خواست عمومی در هرکجای دنیا اجتناب ناپذیر است.

واکنش مثبت بازارهای مالی جهان به پیروزی بایدن

واکنش بازارهای مالی جهان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰به رغم هیاهوی بسیار دونالد ترامپ، در نخستین روز فعالیت آنها پس از معرفی جوبایدن به عنوان پیروز قطعی این کارزار سیاسی حاکی از فراگیری گسترده تاثیر پذیری اما آرام این بازارها به چنین رخداد مهم سیاسی حکایت دارد.بازارهای جهانی با امید به تغییرات اقتصادی و رویکرد دولت جدید شاهد تضعیف قیمت دلار، تقویت قیمت طلا ، واکنش مثبت بورس و امید برای قیمت و عرضه مناسب نفت بود. اقتصاد موضوع مهمی در مناظره‌های انتخاباتی دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا بود، موضوعی که سبب شد تا تحلیلگران اقتصادی همزمان با پیروزی بایدن در انتخابات نگاهی به وضعیت بازارهای مالی داشته باشند . بسیاری از کارشناسان معتقد هستند دولت جدید آمریکا تلاش می‌کند تا یک بسته محرک جامع اقتصادی را در اسرع وقت و بیش از همه برای کمک به اقتصاد گسترده تر ایالات متحده و شرکت‌های کوچکتر در شرایط همه گیری کرونا تنظیم و اجرایی کند. طبق گزارش‌های رسانه‌ای، بایدن برای نخستین بار مشاور اقلیمی خواهد داشت. بنابراین برنامه ۲تریلیون دلاری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و بازگشت به معاهده آب و هوایی پاریس از سوی کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است چرا که شرکت‌های انرژی سبز از این مزیت بهره‌مند می شوند. آن طور که از شواهد امر پیداست بایدن نمی‌خواهد خطر گسترش اختلافات با اتحادیه‌ها را داشته باشد به همین دلیل پیش‌بینی می شود وضعیت سهامداران شرکت‌های اروپایی بهبود یابد. نحوه و قیمت جهانی نفت و تاثیر ریاست‌جمهوری بایدن در آمریکا موضوعی است که رسانه‌های مختلف به آن پرداخته اند. گزارشگر اقتصادی رویترز در این زمینه نوشت: بایدن علاقه‌ای به دیپلماسی چندجانبه شبیه دولت‌های قبلی دموکرات نشان داده است که می تواند به معنای راه حلی برای اعضای اوپک مانند ایران و ونزوئلا باشد تا از تحریم‌های واشنگتن خارج شوند و در صورت تحقق شرایط مناسب، دوباره شروع به پمپاژ نفت به بازارهای جهانی کنند. این فرصت برای ایران می‌تواند شامل یک رویکرد مشترک بین واشنگتن و اروپا شبیه به قراردادی باشد که در دولت اوباما بسته شد.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد بایدن موافق ادامه تحریم‌ها علیه ونزوئلا برای تحت فشار قرار دادن دولت مادورو باشد ولی احتمالا تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این مشاجرات از طریق مذاکره در مورد یک انتخابات جدید یا تقسیم قدرت با مخالفان را بیشتر خواهد کرد. تحریم‌های یک جانبه دونالد ترامپ، حدود ۳میلیون بشکه در روز نفت خام از بازارهای بین‌المللی خارج کرده است که کمی بیش از ۳درصد از عرضه جهانی است. کمپین بایدن جزئیات نحوه برخورد با این مسائل را بیان نکرده است. اما بایدن روابط دوستانه‌ای را که ترامپ با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان داشت، ندارد. عربستان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک است بنابراین به نظر نمی‌رسد بایدن برعکس ترامپ دخالت چندانی در سیاست تولید این گروه داشته باشد سیاست او بیشتر بر کانال‌های دیپلماتیک برای تحت تاثیر قرار دادن اوپک تکیه دارد. بایدن همچنین قول داده تا ۲۰۵۰تولید آلاینده‌های جوی آمریکا را به صفر برساند که شامل صفر کردن تولید گازهای آلاینده از صنعت برق تا ۲۰۳۵هم می‌شود. بایدن عقیده دارد تغییرات جوی یک تهدید موجودیتی برای کره زمین است و انتقال از سوخت‌های فسیلی می‌تواند یک فرصت اقتصادی باشد اگر آمریکا سریع عمل کرده و در فناوری انرژی پاک پیشرو باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *