جبل‌الطارق به اروپا نزدیک‌تر می‌شود  ( محمود فاضلی روزنامه اعتماد ۲۱ دیماه ۹۹ص ۵)

خانم آرانچا گونزالس وزیر امور خارجه اسپانیا در جدیدترین موضع‌گیری در رابطه با جبل‌الطارق تاکید کرد کشورش حرف آخر را در خصوص عضویت جبل‌الطارق در معاهده شنگن می‌زند. مساله جبل‌الطارق یک موضع کشوری و فرا حزبی است، به اعتقاد دولت اسپانیا برگزیت سبب نزدیک شدن جبل‌الطارق به اسپانیا شده است. این کشور می‌تواند تصمیم بگیرد چه کسی بر اساس مفاد توافق پسابریگزیت وارد جبل‌الطارق شود. شینگن قوانین، روندها و دستورالعمل‌هایی دارد که باید آنها را اجرایی کرد و شامل داده‌هایی می‌شود که بر اساس آن، تنها اسپانیا به آنها دسترسی دارد. جبل‌الطارق و انگلیس به آنها دسترسی ندارند. برای ورود به جبل‌الطارق ملحق شده به ناحیه شینگن، مسئولیت کنترل مرزی در اختیار اسپانیاست. به همین دلیل تصمیم نهایی برای ورود افراد به ناحیه شینگن مدیریت در اختیار اسپانیا قرار دارد. حضور اسپانیایی‌ها در جبل‌الطارق برای انجام حداقل وظایف کنترل شینگن است. جبل‌الطارق به عنوان یک سرزمین برون مرزی انگلیس واقع در منتهی الیه جنوب اسپانیا، همچنان بخشی از توافق نامه‌های اتحادیه اروپا مانند منطقه شینگن خواهد بود.

        موضع مادرید البته با واکنش تند از سوی فابین پیکاردو، سروزیر قلمروی جبل الطارق روبرو شد. او در توئیتی نوشت: «بر اساس توافق سال جدید میلادی، تنها جبل الطارق است که درباره ورود افراد به این منطقه تصمیم گیری می‌کند و نیروهای اسپانیایی کنترلی بر فرودگاه یا بندر در حال حاضر ندارند. این سرزمین ماست. بر اساس توافق فقط جبل‌الطارق تصمیم می گیرد چه کسی وارد جبل الطارق شود و افسران اسپانیایی هم‌اکنون و تا چهار سال دیگر هیچ کنترلی بر جبل الطارق، بر فرودگاه یا بندر نخواهند داشت.»

بر اساس این توافق، نیروی مرزی اتحادیه اروپا به نام Frontex به اسپانیا در کنترل امنیت در فرودگاه و بندر جبل‌الطارق برای یک دوره انتقال چهار ساله کمک می‌کند. جدا شدن رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، به جبل‌الطارق اجازه می‌دهد تا به ناحیه شینگن ملحق شود که ضامن رفت و آمد آزادانه مردم و کالاها به این قلمروی فرامرزی بریتانیا محسوب می‌شود. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در پی این توافق در توئیتی استقبال خود را از این توافق سیاسی درباره روابط جبل‌الطارق با اتحادیه اروپا اعلام کرد: «انگلیس همیشه کاملا متعهد به حفظ منافع جبل الطارق و حاکمیت انگلیس بوده و خواهد ماند. پیش از تصویب این توافق در مجلس عوام بریتانیا، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسولا فن در لین» رئیس کمیسیون اروپا نیز توافق پسابرگزیت میان لندن و بروکسل را امضا کردند. «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا نیز ضمن استقبال از این توافق، درخصوص تعیین تکلیف وضعیت حاکمیت بر «جبل‌الطارق» بر ادامه مذاکرات با دولت بریتانیا تاکید کرد.

پس از توافق دو طرف «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد با همتای اسپانیایی خود درخصوص وضعیت آینده جبل‌الطارق به توافق رسیده است. او از گونزالس همتای اسپانیایی خود به خاطر حسن‌نیت و تلاش مداومی که به حصول توافق بر سر آینده روابط جبل‌الطارق با اتحادیه اروپا منتج شد، قدردانی کرد. لندن در بیانیه رسمی خود تاکید کرده است: «پس از همکاری‌های شانه به شانه با [فابیان پیکاردو] رئیس دولت محلی جبل‌الطارق و گفت‌وگو‌های فشرده با دولت اسپانیا، درخصوص چارچوبی سیاسی برای پایه‌گذاری معاهده‌ای جداگانه بین بریتانیا و اتحادیه اروپا در قبال جبل‌الطارق به توافق دست پیدا کردیم. اکنون این توافق را به کمیسیون اروپا می‌فرستیم تا مذاکرات درباره معاهده رسمی آغاز شود. در عین حال تمامی طرف‌ها به کاهش تأثیرات اتمام دوره انتقالی برگزیت بر جبل‌الطارق متعهد هستند. انگلیس همچنان از حاکمیت جبل‌الطارق پشتیبانی می‌کند و متعهد به کاهش تأثیر خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپاست. ما در پشتیبانی خود از جبل‌الطارق و حاکمیت آن ثابت قدم باقی می‌مانیم. همه طرف‌ها متعهد به کاهش اثرات پایان دوره‌گذار در جبل‌الطارق و به ویژه اطمینان از روان بودن مرز‌ها هستند. امری که به نفع ساکنان این منطقه خواهد بود.

فرودگاه و بندر جبل‌الطارق در جدیدترین مرز خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفته و بازرسی‌های آن بر عهده آژانس فرانتکس اتحادیه اروپا خواهد بود. این توافق تا چهار سال آینده پابرجا خواهد ماند. با این (توافق) محدودیت‌ها برداشته می‌شود و شرایط شینگن در جبل‌الطارق اعمال می‌شود. جبل‌الطارق بخشی از اتحادیه گمرکی نیست اما بخشی از بازار واحد محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این منطقه دقیقا پس از قطع روابط رسمی انگلیس با اتحادیه اروپا، روابط نزدیک‌تری با اتحادیه اروپا برقرار کند. دو طرف به توافقی دست یافتند که بر اساس آن قوانین و سیاست‌های اتحادیه اروپا همچنان در جبل‌الطارق که از ۳۰۰ سال پیش به انگلیس تعلق داشته، ادامه خواهد داشت.

این منطقه صخره‌ای در دریای مدیترانه که در موقعیت راهبردی بسیار مهمی مسلط بر آبراه غربی دریای مدیترانه قرار دارد، همچنان در حوزه شنگن باقی‌ مانده و تابع مقررات اقتصادی اتحادیه اروپا می‌ماند. جبل‌الطارق منطقه‌ای کوچک و یکی از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا است که از شمال مرز مشترک با اسپانیا دارد. این منطقه که نزدیک به ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد اگرچه از سال ۱۷۱۳ میلادی تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد، اما اسپانیا آن را همچنان بخشی از خاک خود می‌داند. این منطقه به‌ جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و یک پایگاه دریایی انگلیس در آن مستقر است. ۹۵٫۹  درصد جمعیت این منطقه در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا رای دادند. دولت اسپانیا به دنبال رای مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی یاد شده، خواهان حاکمیت مشترک بر جبل‌الطارق شده بود. حدود ۱۵ هزار کارگر مرزی هر روز برای کار وارد این منطقه می‌شوند و پس از اتمام ساعات کاری خود به منازل خود در خاک اسپانیا باز می‌‌گردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *