ناو شارل دوگل فرانسه در مدیترانه شرقی ( محمود فاضلی منبع: روزنامه اعتماد ۲۹/۱۰/۹۹ ص ۵ )

خانم فلورانس پارلی وزیر نیروهای مسلح فرانسه در کمیسیون دفاعی مجلس ملی اعلام داشت ناوهواپیمابر شارل دوگل در قالب عملیات «شامال» و ادعای تداوم مبارزه با تروریسم و مقابله با سازمان دولت اسلامی در عراق و سوریه، به مدیترانه شرقی می‌رود. عملیات شامال بخشی از فعالیت ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا است که نیروهای فرانسوی برای مبارزه با تروریسم انجام می‌دهند. شامال نام عملیاتی است که از ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ به مشارکت نیروهای مسلح فرانسه و به درخواست دولت عراق و در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در جنگ‌های عراق و سوریه در نظر گرفته شده است. در این عملیات ارتش فرانسه با پشتیبانی هوایی از نیروهای مسلح محلی، بر مقابله با  گروه تروریستی داعش تمرکز داشت. این ناو هواپیمابر هم اینک در بندر «لیماسول» در قبرس پهلو گرفته است.

به گفته او این ناو هواپیما بر به عنوان نیروی کمکی  امکانات ما در محل عمل خواهد کرد. فرانسه بر این باور است که می‌توان از ظهور دوباره داعش در سوریه و عراق سخن گفت. این گروه هوا- دریای فرانسوی  در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در مدیترانه شرقی و همچنین اقیانوس هند حضور خواهد داشت. این اقدام نشان می‌دهد که در صورت نیاز، اراده ما بر مبارزه‌ای دائمی و بی‌قید و شرط  علیه تروریسم تعلق دارد. مأموریت بعدی ناو هواپیمابر شارل دوگل، تقویت سیستم دفاعی ما به عنوان بخشی از عملیات شامال خواهد بود.» این وزارت از ظهور دوباره عناصر جهادی داعش در منطقه عراق و سوریه ابراز نگرانی و یادآوری کرده بود ۹۰۰ نیروی نظامی فعال در قالب عملیات شمال به مبارزه با داعش در ائتلاف بین‌المللی خود ادامه  می‌دهند.

وزیر دفاع فرانسه پیش از خبر اعزام این ناو به منطقه نیز گفته بود داعش همچنان وجود دارد و درحال قدرت گرفتن دوباره در عراق و سوریه است. از زمان سقوط آخرین پناهگاه داعش در باغوز سوریه شاهد آن هستیم که این گروه در حال قدرت گرفتن دوباره در این دو کشور است. به همین دلیل لازم است که نیروهای فرانسه در ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش در منطقه باقی بمانند. این گروه افراطی در عراق هم دوباره جان گرفته است و در شام ریشه کن نشده و به همین دلیل است که ما هنوز در ائتلاف ضد داعش در سوریه حضور داریم.»

این ناو هواپیمابر با کمک عرشه خود قادر است ۲۶ جت جنگنده دارد که به این ترتیب،‌ تعداد هواپیماهای جنگی فرانسه برای عملیات علیه گروه داعش به ۳۸ فروند خواهد رسید. این کشتی که ۲۶۱ متر طول و ۴۲۵۰۰ تن وزن دارد هواپیماهای جنگی را حمل می‌کند و حامل سلاح، مهمات، جنگنده‌های رافال، رادار، موشک و زیردریایی بوده و مجهز به سیستم‌های تعقیب الکترونیک، تعیین هدف و مداخله است. همچنین ۱۰۰ پرواز در روز به مدت ۷ روز متوالی دیگر مزیت شارل دوگل است. این ناو در ۲۰۱۰ ضمن حضور در منطقه ۱۶۰ ماموریت انجام داد و در مارس ۲۰۱۱ علیه لیبی وارد عمل شد. از سال ۲۰۱۵ نیز در برهه‌ای در خلیج فارس و مورد دیگر از دریای مدیترانه عملیاتی علیه داعش در عراق و سوریه انجام داد. در اوایل سال ۲۰۲۰ حدود یک سوم نیروهای مستقر در این ناو به ویروس کرونا مبتلا شدند و پس از آن این ناو اجبارا به فرانسه بازگشته بود.

مأموریت ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در دریای مدیترانه شرقی همچنین در فضای تنش‌ها با ترکیه به ویژه به دلیل اختلاف نظر در مورد سوریه، لیبی، درگیری بین آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ و از همه مهم‌تر  مناقشه دریایی در مدیترانه صورت می‌گیرد.

اعزام ناو فرانسه به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که در چند ماه گذشته تنش‌هایی در مدیترانه شرقی در رابطه با استخراج منابع نفتی و گازی این دریا وجود داشت و به تخریب روابط و تندشدن ادبیات گفتاری بین ترکیه و فرانسه منجر شده بود. درپی تنش میان ترکیه و یونان، فرانسه با یک اقدام تحریک‌آمیز، بزرگ‌ترین کشتی جنگی خود به نام شارل دوگل را علیه ترکیه به مدیترانه اعزام کرد. البته شواهد نشان می‌دهد آنکارا قصد آن را دارد که این تنش‌ها را کاهش داده تا روابط خود را با فرانسه، عادی سازی کند و لذا از یک نقشه راه برای این منظور خبر داده است.»

بسیاری مناقشه فرانسه با ترکیه را بخشی از تلاش بر سر توازن قدرت در منطقه می‌دانند. فرانسه خود را مدافع اروپا علیه بلندپروازی‌های ترکیه در مدیترانه شرقی و به‌خصوص لیبی نشان می‌دهد. مکرون همچنین مایل است نفوذ خود در خاورمیانه را گسترش دهد. «غیبت» آمریکا از منطقه یکی از دلایل اصلی حضور بیشتر فرانسه در منطقه است. پاریس برای این‌که نشان دهد حامی اصلی مدیترانه است به دنبال ایفای این نقش است.

درجریان تنش‌های یک‌سال گذشته، مقامات فرانسه مواضع بسیار منفی علیه ترکیه اتخاذ کرده که با واکنش آنکارا روبه‌رو بود. ترکیه اظهارات رئیس جمهوری فرانسه درباره تنش‌ها در مدیترانه شرقی را یک «سیاست خط قرمز» در منطقه و حمایت از یونان در مقابل ترکیه برای اکتشاف ذخایر انرژی را مورد انتقاد قرار داد. پاریس به عنوان بزرگ‌ترین منتقد ترکیه اعتقاد دارد سیاست ترکیه در لیبی و در شرق دریای مدیترانه تلاش اردوغان برای ادامه امپراتوری عثمانی‌ها در منطقه است. به باور ماکرون، ترکیه به خاطر توهم خود ناشی از تاریخ امپراتوری عثمانی، اینطور عمل می‌کند و از خروج  آمریکا و ناتو از منطقه سود می‌برد. ماکرون با لحن تندی تهدید کرده بود «ترکیه دیگر در دریای مدیترانه شرقی، شریک به حساب نمی‌آید» و از کشورهای اروپایی خواسته بود تا «صدای متحدتر و واضح‌تری» در برابر ترکیه داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *