موزه هنرهای معاصر تهران فردا بازگشایی میشود
توسط کاظم خطیبی · بهمن 8, 1399
نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران، دیروز ۷ بهمن ماه، با حضور دکتر سیدمحتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و دکتر جمشید ناصری مجموعهدار و اهداکننده آثار هنری نفیس به موزه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در این نشست سیدمجتبی حسینی بیان کرد: در ابتدای مسؤولیت من در معاونت هنری، یکی از دغدغههای جدی پرداختن به ابنیههایی بود که سالها مورد بهرهبرداری قرار گرفته بودند و کثرت فعالیتهای آنها اجازه نمیداد تعمیر شوند؛ از جمله تالار وحدت، تئاتر شهر، فرهنگسرای نیاوران و همین موزه هنرهای معاصر. در هیچکدام از این بناها تعمیرات جدی اتفاق نیفتاده بود؛ اما امروز سالنهای تئاتر شهر تعمیر شدهاند.
وی افزود: به علت کثرت بهرهبرداری از این بناها، تعمیرات حداقلی و مقطعی در آنها انجام شده بود؛ مثلا در همین موزه، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، لایههای ایزوگام افزوده شده بود اما مشکل رطوبت حل نشده بود. همچنین نیم قرن پیش مرسوم نبود موزهها دو سیستم تأسیساتی داشته باشند؛ اما امروز خیلی از موزهها این ویژگی را دارند.
حسینی ادامه داد: ما دو راه پیشرو داشتیم؛ راه اول این که چون موزه مخاطب زیادی دارد با همان تعمیرات حداقلی، فعالیت کند. راه دوم آن بود که ریسک تعطیلی را بپذیریم و تعمیرات اساسی انجام دهیم که به این نتیجه رسیدیم مصلحت در انجام تعمیرات اساسی است.
معاون هنری وزارت ارشاد تصریح کرد: برای تعمیر دو نگاه متفاوت داشتیم؛ موضوع اول در حوزه سختافزاری و تغییرات در موزه بود که قرار شد این تغییرات، ضمن اصولی بودن، کمترین تفاوت را با وضع آشنا در ذهن مخاطب داشته باشند. ما در این قسمت، با وفاداری به اصل موضوع پیش رفتیم. در بخش نرمافزاری هم نگران بودیم در تعطیلاتی که برای تعمیرات داریم، کار موزهداری تعطیل نشود؛ یعنی شناسنامهدار شدن آثار، برخط شدن بانک و سامانه برای ارائه اطلاعات آثار و شکلگیری مبنای مطالعاتی برای برگزاری نمایشگاههای مختلف ادامه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: یک اتفاقی که بهصورت جاری در طول سالهای گذشته در موزه هنرهای معاصر افتاد و آن را از سایر موزهها متفاوت کرد، استفاده از موزه به معنای یک گالری بزرگ بود. موزهها در تمامی دنیا به گنجینه دائمی خود پشتگرم هستند و همیشه برخی از آثار دائمی خود را در قالب نمایشگاههای مختلف در معرض تماشا قرار میدهند. نداشتن یک گالری بزرگ ملی، باعث شد که از موزه بهعنوان یک گالری بزرگ استفاده شود. در این مدت تلاش کردیم موزه، بخش موزهای خود را احیا کند و از فرصتهای جدید و نمایشگاههای مختلف بهره ببرد. این امر نیازمند مطالعه بود. به این ترتیب، موزه میتواند مثل یک برنامه جامع فرهنگی، نظم داشته باشد و هر سال نمایشگاهها و رویدادهای سال بعد خودش را معرفی کند. در این راستا تا پایان سال، برنامه سال ۱۴۰۰ موزه در اختیار رسانهها قرار میگیرد.
در ادامه، هادی مظفری طی سخنانی گفت: دو سال پیش اعلام کردیم که آثار موزه شناسنامهدار میشوند و در اختیار عموم قرار میگیرند. امروز با طراحی بانک اطلاعاتی، این امکان فراهم شده است و این سامانه قابلدسترس است و شماره اموال دولتی شامل نام اثر، نوع اثر، تصویر، شماره اموال، نام هنرمند، تاریخ آخرین ویرایش سههزار و ۲۸۲ اثر در آن قابل مشاهده است و در روزها و ماههای آینده این بانک اطلاعاتی کاملتر میشود.
وی افزود: خبر خوب دیگر اینکه همزمان با بازگشایی موزه ۷۰۵ اثر ارزشمند از هنر معاصر ایران به گنجینه موزه افزوده شدند. امروز در خدمت دکتر جمشید ناصری هستیم و یاد خانم منیژه میرعمادی همسر فقید ایشان را گرامی میداریم که این دو بزرگوار، یکی از معتبرترین گنجینهها و کلکسیونهای آثار هنری را به موزه هنرهای معاصر اهدا کردند. در ماههای گذشته فرآیند قانونی این انتقال انجام شد و از این به بعد تعدادی از این آثار در نمایشگاههای موزه هنرهای معاصر و همچنین در موزههای معتبر کشور به نام مرحوم میرعمادی به نمایش درخواهند آمد. این مجموعه شامل آثاری از احمد اسفندیاری، منوچهر یکتایی، حسین زندهرودی، ناصر اویسی، صادق تبریزی، قاسم حاجیزاده، پروانه اعتمادی، رضا مافی، بهروز مسلمیان، عباس کیارستمی، فرهاد مشیری و… است.
مظفری تأکید کرد: همزمان با افتتاح موزه، کتابهایی مربوط به گنجینه آثار به چاپ خواهند رسید که تا امروز تولید ۶ عنوان کتاب به پایان رسیده است و در روز بازگشایی یک عنوان رونمایی میشود و در چهارماه آینده، به فاصله هر بیست روز، هر ۶عنوان رونمایی خواهند شد. همچنین در این دوره، مجسمههای موزه گندزدایی و رسوبزدایی شدند.
مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: موزه هنرهای معاصر روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه، با دو نمایشگاهی که تدارک دیده شدهاند، بازگشایی خواهد شد و در روزهای آینده، مطابق با پروتکلهای بهداشتی امکان بازدید عمومی فراهم میشود.
در ادامه دکتر جمشید ناصری بیان کرد: بازگشایی موزه و همزمانیاش با اهدای مجموعهای که ما طی بیش از ۳۰ سال زندگی مشترک داشتیم، امر مبارکی است و با اهداف منیژه از جمعآوری این کلکسیون مطابقت دارد. منیژه، فوقلیسانس خود را در رشته هنرهای تجسمی دریافت کرد. از آنجایی که دوست داشت زندگی با هنر را در جامعه جا بیندازد، سراغ هنرمندان دوران خود رفت تا در قالب کتاب، آنها را به جامعه بشناساند. نتیجه آن چاپ ۱۰ جلد کتاب فاخر درباره هنرمندان معاصر بود. همچنین او فصلنامه «طاووس» را راهاندازی کرد که در کنار نقاشی، به سایر هنرهای تجسمی هم میپرداخت. بعد از ۶ شماره، «طاووس» اینترنتی شد و اطلاعات روز هنری ایران را برای جهان پخش میکرد. در تمامی این دوران، منیژه به جمع کردن این کلکسیون نیز توجه داشت و همیشه میگفت روزی این مجموعه را به موزه هنرهای معاصر خواهم داد. او خودش این فرصت را پیدا نکرد و امروز این وظیفه به من محول شد.
احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر نیز اظهار کرد: همراه با بازگشایی موزه، دو نمایشگاه خواهیم داشت: یکی نمایشگاه «ارمغان» که حاوی ۱۳۵ اثر اهدایی از آثار دکتر ناصری به موزه است و ۲۶ اثر از آثار گنجینه دارد که کمک میکنند روایت خانم میرعمادی تکمیل شود. این نمایشگاه صرفا تصویری نیست و متنمحور هم هست. نمایشگاه دوم، «عکاسی مفهومی» است که به تاریخ هنر در دهه ۱۹۶۰ میلادی و اعتراضات می ۱۹۶۸ پاریس و اعتراضات جنگ ویتنام در آمریکا میپردازد. این دوره تاریخی، زمانی است که هنرمندان معترض برای بیان متفاوت اعتراض خود شعار «نقاشی مرده است» را مطرح کردند و هدف آن از بین بردن سلطنت نقاشی در حوزه هنر بود. آنها از عکس استفاده کردند. این هنرمندان، آرتیست هستند نه عکاس و آنچه آنها را بههم پیوند میدهد، بیان مفهوم با استفاده از امکانات عکاسی است.
وی درباره خانم میرعمادی گفت: اولین نشریه متشخص بعد از انقلاب، یعنی «نشر هنر ایران» را خانم میرعمادی راهاندازی کرد. همچنین اولین نشریه دوزبانه هنرهای تجسمی ایران، یعنی «طاووس» هم کار خانم میرعمادی است. ارزش فعالیتهای خانم میرعمادی بیش از آثاری است که به موزه اهدا کرده است.
آقایی ادامه داد: موزه از ۱۴ بهمن برای عموم مردم باز است البته محدودیت ورود به موزه داریم. مردم باید از طریق سایت، بلیت رزرو کنند تا بر اساس پروتکلهای بهداشتی، در هر ساعت تعداد خاصی بازدیدکننده داشته باشیم.